Avatar billede jets Nybegynder
24. august 2004 - 14:28 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

AltGr virker ikke under X

Jeg har netop installeret Debian (testing) på en laptop, IBM Thinkpad T20 med dansk tastatur. Alt virker som det skal i console, men i X virker AltGr ikke. Udover det, virker alt i X fint.

Jeg har forsøgt mig med diverse XkbModel options, uden held.

Min nuværende conf ser således ud.

Section "InputDevice"
Identifier "dkkeyb"
Driver "keyboard"
Option "CoreKeyboard"
Option "XkbRules" "xfree86"
Option "XkbModel" "pc101"
Option "XkbLayout" "da"
Option "XkbVariant" "dk-latin1"
EndSection

Nogen gode ideer? Er der brug for yderligere oplysninger, så spørg endelig.
Avatar billede wicked Juniormester
24. august 2004 - 14:39 #1
Jeg ved ikke om du kan bruge det, men prøv at kigge under punkt 2.2 http://www.tldp.org/HOWTO/Danish-HOWTO-2.html
Avatar billede jets Nybegynder
24. august 2004 - 15:17 #2
Desværre (har prøvet det med RightAlt Modeshift). Jeg skal måske lige tilføje at det er xfree86 4.3.0.
Avatar billede Slettet bruger
25. august 2004 - 02:35 #3
Jeg har følgende:

Section "InputDevice"
        Identifier      "Generic Keyboard"
        Driver          "keyboard"
        Option          "CoreKeyboard"
        Option          "XkbRules"      "xfree86"
        Option          "XkbModel"      "pc105"
        Option          "XkbLayout"    "dk"
EndSection

Og her virker AltGr fint, så jeg kan skrive disse sjove tegn: @~|£$€\

Den eneste forskel, der umiddelbart ser vigtig ud for mig er dk i stedet for da i XkbLayout.

Jeg er ikke sikker på, om du skal have mere med (måske en XkbVariant), hvis du vil have accent-tasterne til at virke, men jeg foretrækker at kunne skrive ~ole uden at risikere at tilden kravler op ovenpå 'o'-et.
Avatar billede Slettet bruger
25. august 2004 - 02:38 #4
Min er forresten version 4.3.0.dfsg.1-4
Avatar billede jets Nybegynder
25. august 2004 - 13:41 #5
sandbox, tak for input. Nu har jeg prøvet at indsætte præcis dine værdier, uden held. Jeg hælder til at tro, at det er pga. min bærbares keyboard layout - det er jo lidt specielt. Jeg har desværre ikke kunne google mig frem til specifikke XF86Config-4 for T20, men måske har jeg ikke prøvet nok :) Jeg må på den igen.
Avatar billede Slettet bruger
25. august 2004 - 22:51 #6
Der er en, der har skrevet om sine erfaringer med Debian på en T20: http://www.spack.org/wiki/ThinkPadT20 og han har endda lagt sin XF86Config ud: http://www.spack.org/geek/thinkpad-t20-xf86config.txt

Desværre for dig, har han brugt XFree 3.3.6, så det er ikke sikkert, at du umiddelbart kan bruge keyboard-sektionen. (Derudover er den til et US-tastatur.)

Andre på http://www.linux-on-laptops.com/ibm.html har prøvet på andre distributioner. De, der har vist deres config har til forveksling magen til vores, bortset fra, at de ikke havde linien med:

Option          "CoreKeyboard"

PS. Min maskine er forresten bare en normal stationær.
Avatar billede jets Nybegynder
29. august 2004 - 11:08 #7
Desværre, ikke noget held endnu. Jeg lukker spørgsmålet og prøver evt. reinstall af anden dist. eller lign.