Avatar billede prosit Nybegynder
17. august 2004 - 18:35 Der er 35 kommentarer og
1 løsning

40 GB harddisk reduceret til 2 GB

hej

jeg har en 40 GB harddisk. Jeg har haft den formateret, og da jeg skulle geninstallere ME styresystem, kom den med en meddelelse om man ville understøtte stor harddisk, og til det fik jeg vist svaret nej - og harddisken er nu kun på 2 GB med FAT32 filsystem

jeg har formateret harddisken igen, men den er stadig kun på 2 GB

hvordan får jeg min harddisk på 40 GB igen ??????

(ps. min anden 80 GB harddisk bruger NFTS filsystem)
Avatar billede hindkaerdk Nybegynder
17. august 2004 - 18:39 #1
Hvis du opretter en Windows98 eller ME bootdiskette med kommandoen fdisk på, kan du boote på denne og skrive FDISK i kommandoprompten - du vil herefter blive spurgt igen, hvorvidt du vil understøtte stor disk. Hvis du svarer JA, vil du være klar til at bruge al diskplads.
Avatar billede prosit Nybegynder
17. august 2004 - 18:44 #2
og hvordan får denne diskette kommandoen fdisk ?

og hvor skal jeg gøre det fra? fra den "tomme" pc med den formaterede harddisk - eller fra den anden pc, hvor jeg har xp installeret (og i øjeblikket den formaterede harddisk tilsluttet) ??
Avatar billede prosit Nybegynder
17. august 2004 - 18:49 #3
forklar mig venligst udførligt hvordan jeg skal oprette bootdisketten, og fra hvilken pc jeg skal gøre det fra, tak :-)
Avatar billede prosit Nybegynder
17. august 2004 - 18:55 #4
mere info: harddisken stod på FAT32 filsystem, skal den fortsat gøre det? eller NFTS ? hva er forskellen på de 2 systemer?
Avatar billede hindkaerdk Nybegynder
17. august 2004 - 18:57 #5
Tja, det havde jo nok været nemmest at udarbejde et Windows ME bootdiskette inden du formaterede denne maskine igen ;-)

Hvis du ikke umiddelbart har adgang til en anden PC, der kører Windows 98/ME, som du kan lave en bootdiskette fra (formater diskette og kopiere kommandoen FDISK fra C:\WINDOWS\COMMAND til disketten).... blivet det lidt mere mystisk.

Du kan boote fra din Windows XP installations CD-ROM og påbegynd installationsprogrammet indtil det punkt, hvor du bliver spurgt om hvor Windows skal installeret - her vælger du at fjerne den nuværende partition. Når denne er fjernet kan du afbryde installationen af Windows XP - og påbegynde installationen af Windows ME (og huske at sige JA!)
Avatar billede hindkaerdk Nybegynder
17. august 2004 - 18:58 #6
NTFS understøttes ikke af Windows ME - kun af Windows2000 og herover.
Avatar billede prosit Nybegynder
17. august 2004 - 19:06 #7
hvis jeg så sætter den formaterede harddisk i den tomme pc - og så installerer XP på den, bliver jeg så spurgt om det med understøttelse af stor pc ?

vil det virke ?
Avatar billede prosit Nybegynder
17. august 2004 - 19:09 #8
og hvis jeg installerer xp på den tomme pc, skal den formatterede harddisk så stå på NTFS filsystem? bliver det bedre ? eller er fat32 lige så godt ?
Avatar billede hindkaerdk Nybegynder
17. august 2004 - 19:21 #9
Du skal ikke installere Windows XP, kun påbegynde installationen indtil du har fjernet den lille 2Gb partition.

Hvis du vil installere WindowsME og benytter WindowsME-installations CD, vil du (hvis du svarer JA til understøttelse af stor disk) køre FAT32.

Hvis du alligevel vælger at installere WindowsXP i stedet for Windows ME, anbefaler jeg NTFS.
Avatar billede halifax Nybegynder
17. august 2004 - 19:24 #10
Citat fra dit spm.: "jeg har formateret harddisken igen, men den er stadig kun på 2 GB"

Hvordan gjorde du det? Fra en bootdiskette? I så fald er fdisk også på denne diskette. Det kan du bruge til at slette partitionen og oprette en ny, hvorefter du formaterer igen og siger JA til store harddiske.
Avatar billede prosit Nybegynder
17. august 2004 - 20:39 #11
hm.. min fujitsi siemens pc vil ikke æde xp-cdrommen

problemet er at når jeg smider ME-cdrommen i, så starter installationen meget fint, men den spørger ikke ang. "understøttelse af stor disk"... så jeg tror hvis jeg fuldfører installationen, at harddisken stadig kun vil være på 2 GB

hvad gør jeg nu?
Avatar billede prosit Nybegynder
17. august 2004 - 20:44 #12
et spørgsmål mere:
Kan jeg få ændret de 2 GB til 40 GB efter at jeg har lagt styresystemet ind ? eller skal det gøres inden?
Avatar billede prosit Nybegynder
17. august 2004 - 20:47 #13
halifax>jeg har ingen bootdiskette til ME - jeg har forsøgt at downloade en på www.bootdisk.com - men virker ikke umiddelbart. jeg formaterede harddisken ved at sætte den ind i min anden pc og så formattere.
Avatar billede rosco Novice
17. august 2004 - 20:47 #14
Af hvilkt mærke er din harddisk.
Avatar billede prosit Nybegynder
17. august 2004 - 21:00 #15
kan xp godt installeres med fat32 filsystem?
Avatar billede rosco Novice
17. august 2004 - 21:03 #16
Ja XP kan godt køre med Fat32.
Den disk du har problemer med, hvilket mærke er det?
Avatar billede prosit Nybegynder
17. august 2004 - 21:07 #17
seagate - u6 - model st340810a - 40 gb
16383 cyl - 16 hds - 63sect - lba 78,165,360

andre ting du vil vide? jeg aner ikke hvad jeg skal kigge efter...
Avatar billede rosco Novice
17. august 2004 - 21:16 #18
Seagate har noget der hedder DDO ( dynamic Drive Overlay), som ligger på harddisken.
Det får din bios til af acceptere store harddiske, hvis DDO er slettet skal det gendannes. Prøv at se dette spørgsmål.
http://eksperten.dk/spm/479587
Avatar billede rosco Novice
17. august 2004 - 21:21 #19
Det er ikke sikkert det er det som er sket. men hvis du får fat i en bootdisk til ME,
og benytter fdisk, må du ikke slette partionen, på en seagate, så mister du DDO.
Avatar billede rosco Novice
17. august 2004 - 21:48 #20
Jeg går i seng nu, kigger forbi igen i morgen for at se hvordan det går.
Avatar billede rosco Novice
17. august 2004 - 21:57 #21
Inden jeg går, har du adgang til en anden pc med brænder, kan du her finde en Boot-CD med gode værktøjer på. Herunder Seagate's egne DiskTools.
http://www.ultimatebootcd.com/
Avatar billede halifax Nybegynder
18. august 2004 - 00:08 #22
Du kunne vælge at installere ME på de 2 GB. Derefter få lavet en bootdiskette inde fra ME. Starte op fra bootdisketten, bruge fdisk som er på disketten til at slette 2 GB partitionen og begynde forfra med udnyttelse af alle 40 GB.
Så undgår du at skulle hente og bruge andre værktøjer end dem, du formentlig kender, nemlig fdisk og format.
Avatar billede prosit Nybegynder
18. august 2004 - 10:54 #23
ok, situationen er nu således:
jeg er kommet op på de ca. 40 GB, problemet er at harddisken er delt op i 2: en del med 2 GB og en del med ca. 36 GB
- problemet er at jeg ikke kan slette den lille partition på 2 GB (nok fordi den er sat til primary..?
- mit 2. problem er at jeg ikke kan geninstallere ME, den læser godt nok cd-rommen (som er original cd-rommen) og starter installationen og ligger også informationer ind i trin 1-3, men da den så genstarter i trin 4, så starter pc´en helt på ny med at geninstallere ME, så jeg kan altså ikke komme frem til at komme ind på skrivebordet, hvor jeg i givet fald skulle de resterende hardware+drivers+utilitys ind.... ved ikke om min harddisk er skadet eller om cd-rommen er skadet... eller om der kan være andre systemfejl...
Er der nogen måde jeg kan komme til at ligge XP ind, når jeg har en seagate harddisk? (for pt vil den ikke læse cd-rommen)
Avatar billede prosit Nybegynder
18. august 2004 - 11:16 #24
yderligere problem: de 36 GB står som NTFS filsystem, og den kan ME ikke læse/godkende... og når jeg beder den om at formattere kan jeg kun vælge NTFS filsystem (hvorimod den med 2 GB kan jeg vælge mellem fat, fat32 og NTFS filsystem..
Avatar billede halifax Nybegynder
18. august 2004 - 11:45 #25
Du er sikkert kommet på de ca. 40 GB fra Diskadministration på din XP maskine, hvor du har oprettet en udvidet partition, right?

Prob. 1: Du kan slette alle partitioner, 2 GB og 36 GB, fra Diskadministration på din XP maskine - hvis du ønsker!
Prob. 2: Har du prøvet at tage ME cd'en ud, når den skal til at genstarte ved trin 4, så den ikke kan genstarte på cd'en og begynde installationen påny. Men at den i stedet tvinges til at boote fra en andet device (=harddisk 2GB) og ikke cd-rom.
Når den har bootet færdig fra harddisk, skal du igen lægge ME cd'en i drevet.

Yderligere prob.: Fra Diskadministration på XP'en burde du kunne slette den udvidede 36GB partition og oprette den igen og formatere til FAT32. - Hvis du altså vil køre med to partitioner. Ellers skal du, som tidl. nævnt, slette begge partitioner fra Diskadminisgtration, og herefter oprette een stor og formatere hele disken til FAT32.
Avatar billede prosit Nybegynder
18. august 2004 - 12:02 #26
og hvor findes diskadministration?
Avatar billede halifax Nybegynder
18. august 2004 - 12:02 #27
Endelig kan du også slette ALT på harddisken og gøre den jomfruelig ren med programmet Killdisk, gratis.
Hent det her:  www.killdisk.com

På din XP maskine skal du lave en DOS formateret diskette sådan:
Fra Denne Computer højreklik drev a (floppydrev)
Fra drop down menuen vælg Formater
Afmærk ud for Opret en MS-DOS startop diskette  (frit oversat)
Klik på Start for at formatere

Kopier Killdisk.exe til diskette, og LÆS iøvrigt resten af User Guide på websitet, hvorfra ovenstående er frit oversat.

Sæt disketten og 40GB harddisken i din tomme maskine og ryd alt på harddisken med Killdisk.
Avatar billede halifax Nybegynder
18. august 2004 - 12:05 #28
Kontrolpanel - Administration - Computeradministration - vælg Diskhåndtering

Marker den disk du vil arbejde på - din 40GB.
Avatar billede halifax Nybegynder
18. august 2004 - 12:07 #29
Fra diskhåndtering HØJRE-klik på din 40GB disk og Slet partition
Avatar billede prosit Nybegynder
18. august 2004 - 12:09 #30
halifax> jeg fik gendannet de andre 36 GB ved at boote fra den "tomme" pc, hvor jeg kørte ME-cdrommen og så skrev: c:\fdisk

kan jeg formattere harddisken direkte fra den "tomme" pc ? og hvordan ? eller skal jeg sætte den over i min xp-maskine som ekstra harddisk for at kunne formattere?
Avatar billede prosit Nybegynder
18. august 2004 - 12:11 #31
he he - hvor kommer jeg hen til diskhåndtering??
Avatar billede prosit Nybegynder
18. august 2004 - 12:13 #32
ok, har fundet det nu... havde ikke lige læst ordentlig hvad du skrev ..

hang on..
Avatar billede prosit Nybegynder
18. august 2004 - 12:19 #33
hm - har fået slettet de 2 GB og 36 GB - men når jeg forsøger at lave en ny partion, kan jeg kun vælge filsystem NTFS - og den kan min harddisk/ME-cdrommen ikke læse/godkende... hva gør jeg nu ?
Avatar billede prosit Nybegynder
18. august 2004 - 15:09 #34
kan jeg formattere c-drevet fra en tom pc uden styresystem lagt ind? og hvordan / komandoer?
Avatar billede prosit Nybegynder
18. august 2004 - 17:47 #35
nu er DEN HELT GAL - jeg fik formatteret harddisken, fik lagt ME ind fra trin 1-3, derefter genstartede den og er gået helt kold. Den læser hverken disketter, cd-rom, og man kan ikke engang ctrl-alt-del - skærmen er helt sort, med cursoren blinkende øverst oppe (har lukket pc´en og åbnet op igen, men skærm er stadig helt sort)

HJÆLP !
Avatar billede prosit Nybegynder
18. august 2004 - 21:14 #36
har prøvet alt nu ... må være en alvorlig hardware fejl

jeg accepterer svaret, tråd lukket