Avatar billede mikkelfunck Nybegynder
27. februar 2001 - 11:18 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

ATA harddiske

Jeg har et DFI k6bv3 MB der er lidt over et år gammel og vil gerne sætte en ny IBM Deskstar 46 GB i. Bios hvil bare ikke kendes ved den. Er det at flashe bios der løsningen eller er det ATA/IDE der ikke kan følge med længere.
Avatar billede mikkelfunck Nybegynder
27. februar 2001 - 11:18 #1
hvil = vil
Avatar billede makse Nybegynder
27. februar 2001 - 11:21 #2
Hent Diskmaneger fra IBM. Så klarer den det for dig.

Kan hentes her:
http://service.boulder.ibm.com/storage/hddtech/DiskManager2000.exe
Avatar billede makse Nybegynder
27. februar 2001 - 11:22 #3
Du kan også prøve at flashe din bios.

Den sidste nye version understøtter måske større harddsike.
Avatar billede rop Nybegynder
27. februar 2001 - 11:28 #4
Vil den overhovedet ikke finde den?

1) Kabelføringen er ikke korrekt, husk at hvis du bruger et 80\"pin\" (udma 66 / 100) kabel, så skal master disken sidde på den første port.

2) Ja, en bios opdatering skulle kunne klare det. Dog kan jeg ikke helt forstå at et rimeligt nyt board ikke vil æde denne disk. Men jeg har flere gange været ude for at en bios opdatering gjorde tricket.

Din IDE controller vil ikke være problemet. En UDMA 100 disk kan sagtens køre på en UDMA33 controller, og omvendt.

Hvis dit board IKKE er k6bv3+/66 udgaven, men \"bare\" k6bv3+ så er her den nyeste bios:

http://www.dfi.com/download/BIOS/k6BV3P0805.ZIP

hvis dit board HAR en udma66 controller, så er dette den nyeste bios:

http://www.dfi.com/download/BIOS/K6BV30412.ZIP

eller du kan selv vælge fra listen :)

http://www.dfi.com/support1/download2.asp

Avatar billede parazite Nybegynder
27. februar 2001 - 11:29 #5
mikkelfunck : Havde næsten samme problem. Sad med en 20GB IBM, og et SYGT gammelt bundkort. Bundkortet så hd\'en som en 8GB, så jeg hev den over i en ny comp, fdiskede og formaterede, og satte den tilbage. BIOS så den stadig kun som en 8GB, men Windows så den som det den var - 20GB. Lidt en hustler-workaround, og ved ikke om det vil virke her, men det er da et forsøg værd. Du slipper anyways for at skulle rode efter BIOS-updates.
Avatar billede mikkelfunck Nybegynder
27. februar 2001 - 11:37 #6
Jeg skal lige hjem og teste det hele senere :)

rop >> kan det være fordi jeg IKKE kører med et udma 66/100 kabel ?

parazite >> Den har faktisk ikke fået en omgang  fdisk endnu, jeg overvejede også om det kunne være problemet.

Prøver mig frem, vender tilbage iaften - takker :)
Avatar billede parazite Nybegynder
27. februar 2001 - 11:40 #7
mikkelfunck : Yeah, kan BIOS se HD\'en, så burde en FDISK være nok til i det mindste at få Windows til at se den rette størrelse. Er på i aften efter 21.30, hvis du får brug for assistance.

- Parazite
ICQ: 27432201
Mail: admin@middleofnowhere.dk
Avatar billede zerozool Nybegynder
27. februar 2001 - 13:40 #8
Det er ikke din ide det er galt med kører selv med et gammelt bundkort og en 45GB harddisk
Avatar billede rop Nybegynder
27. februar 2001 - 14:21 #9
mikkelfunk >> Nej, jeg vil bestemt ikke mene at det er grundet kablet. Kablet bestemmer kun hvilken båndbredte du har til rådighed... ikke størrelsen. Det samme med fdisk. Hvis din bios ikke finder den korrekt, så vil fdisk ikke ændre på dette.
Avatar billede falk Nybegynder
27. februar 2001 - 16:02 #10
Husk at sætte jumperne til 30gb på disken. Din bios vil så se din hardisk som en 30 gb og du skal så bruge ibm\'s diskmanager så du kan bruge hele diseken. Mit gamle intel bx20 bundkort frøs når den forsøgte at detekte min 46gb ibm disk når jumperne stod til 46 gb. Satte dem til 30 gb og så virkede det fint (det står bag på disken hvordan)

Mvh
Falk
Avatar billede parazite Nybegynder
28. februar 2001 - 00:21 #11
rop : Du har ret i at BIOS ikke vil genkende en HD som 46GB, hvis den tidligere kun har været genkendt som eks. 8GB og så er blevet FDISK\'et, men Windows vil pludselig kunne se hele harddisken, og det må være dette, der er målet. :o)
Avatar billede pallepirat Nybegynder
08. marts 2001 - 19:46 #12
MB der understøtter cpu´er under ca. 233 Mh½z kan kun se 8,4 gb harddiske i bios, dette er ikke et problem hvis du kan se den i fdisk! ATA66/100 er bag- og for kompatibel så det er heller ikke problemmet. Prøv med fdisk den holder jeg på.
Avatar billede mikkelfunck Nybegynder
30. marts 2001 - 14:08 #13
Jahhh, Det tog lang tid før jeg vendte tilbage - Sorry guys. Nu har jeg prøvet alt hvad der er at prøve og intet virker... Jeg måtte konstaterer at disken er defekt og er blevet sendt tilbage hvor den kommer fra...
Men tak for hjælpen anyway - jeg må vender tilbage hvis der kommer flere troubles.

Mikkel funcik
Avatar billede mikkelfunck Nybegynder
30. marts 2001 - 14:09 #14
Er der godt, at man ikke kan stave til sit eget navn ?

Mikkel Funck