Avatar billede symtech Nybegynder
16. august 2004 - 13:02 Der er 8 kommentarer

Blå skærm under boot

Hej
Jeg er ved at installere Win 98 på en helt ny HP maskine(RP5000)
Men under boot, kommer der en blå skærm med fejlen:
"Der opston en alvorlig undtagelse 0D ved 24x:00010000. programmet vil blive luket"
Så kan jeg trykke på en tast, men der ske ikke mere.
Der er ikke noget galt med PCen, jeg kan godt køre XP og 2000, denne fejl kommer på flere maskiner, så det er ikke kun denne.

Håber der er nogle der har en god ide!
Avatar billede jpvj Nybegynder
16. august 2004 - 13:14 #1
Avatar billede ejvindh Ekspert
16. august 2004 - 13:54 #2
Jeg tænker på om din HD er formateret i NTFS-formatet som Win98 ikke kan fungere under? I så fald skal du omformatere den til Fat32. Det ville kunne forklare hvorfor fejlen kommer på flere maskiner - især hvis alle maskineren er nye.
Avatar billede rasmusg Nybegynder
16. august 2004 - 14:09 #3
Hvor i installationsprocessen kommer den blå skærm? Før/efter at den søger og installere pnp devices?
Avatar billede symtech Nybegynder
16. august 2004 - 14:14 #4
->Rasmusq
Det kommer lige omkring nå den skal til at søge.
->ejvindh
Win98's install har selv formateret disken, så jeg går ud fra at det er ok.

Min kunde mener at problemet er omkring ide kontroleren, men om det er rigtigt ved jeg ikke, vi har prøvet med en ekstern kontroller, det virkede heller ikke.
Avatar billede rasmusg Nybegynder
16. august 2004 - 15:56 #5
Hvad er specs'ne på pc'en? Grafikkort, bundkort, chipsæt, ram etc?
Avatar billede symtech Nybegynder
16. august 2004 - 15:59 #6
2.0 GHz Intel® Pentium® 4
512-KB L2 Cache on Intel® Pentium® 4 processors; Intel® Celeron™ processors have 128-KB L2 Cache
Intel® 845GV chipset
256 MB
40 GB (5400 rpm)
SMART III Ultra ATA/100
48X CD-ROM Drive
6 USB, 4 serial, 1 parallel, 1 VGA, Line Out, 2 PS/2 ports, 1 RJ-45 port
Intel Extreme Graphics (Integrated with Intel 845GV Chipset) only.
No optional graphics cards supported

tager herfra: http://h10010.www1.hp.com/wwpc/us/en/sm/WF06a/12454-359465-359467-338958-f39-339692.html
Avatar billede jpvj Nybegynder
23. august 2004 - 01:25 #7
Hvor langt når den? Du skriver "under boot", er det når installations programmet er ved at starte?

Ved ikke om harddisken er NTFS formatteret med XP fra fabrikken, men ... hvorfor vil du køre W98 i dag??
Avatar billede symtech Nybegynder
23. august 2004 - 19:38 #8
Det er under boot ved inst. det er lige efter jeg har sat tiden.
Der er kørt en Fdisk og formateret med en dos disk, så den køre ikke NTFS.
Den skal køre 98, da programmet er skrevet til 98, det er til en resuration, der er ved at blive skrevet et nyt program, men det tager jo tid.

Jeg har fundet ud af at ME, godt kan køre på maskinen, hvis det kan gøre nogle kloger.