Avatar billede zen0r Nybegynder
14. august 2004 - 12:11 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

PHP og HTML

Hey, jeg sidder med et fuldt designet site som er lavet i HTML, men nu skal det kodes!

En m8's storebror har lavet et nice system i PHP til os, MEN er det muligt at smide PHP scriptet sammen med mit design i HTML på nogen måde?

Eller skal jeg starte forfra i PHP? plz hjælp!
Avatar billede sthen Nybegynder
14. august 2004 - 12:14 #1
Man kan altid få html og php til at "spille sammen".

Php generer nemlig alm html kode på serveren.
Avatar billede frederikschack Nybegynder
14. august 2004 - 12:16 #2
Principielt kan du bare ændre navnet på HTML filerne til .PHP, men det ændrer intet ved siden og giver ikke nogen mening. Hvis du vil have PHP funktionalitet ind på siden, så kan du tilføje den til HTML filen.

Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår dit problem? Vil du lave PHP uden at kunne programmere PHP?
Avatar billede zen0r Nybegynder
14. august 2004 - 12:17 #3
Syntes bare det ser underligt ud når jeg smider det sammen :/ kan du evt. hjælpe lidt?
Avatar billede frederikschack Nybegynder
14. august 2004 - 12:18 #4
Du skal kunne forstå PHP koden, for at vide hvor du skal indsætte dit HTML kode.
Avatar billede thedeathart Nybegynder
14. august 2004 - 12:21 #5
www.webcafe.dk <= lær php

php er såkaldt server-side , dvs. det bliver kun aflæst af serveren.
html er client-side og er outputtet som bliver vist til brugeren.

php bliver derfor ikke brugt til design.
Avatar billede frederikschack Nybegynder
14. august 2004 - 12:21 #6
Kan jeg evt. prøve at se hvad det drejer sig om, har du det liggende på en server et eller andet sted?
Avatar billede frederikschack Nybegynder
14. august 2004 - 12:22 #7
Kan vi se PHP koden?
Avatar billede zen0r Nybegynder
14. august 2004 - 12:24 #8
<?

include "common.php";

html_top();

print time();

$query = mysql_query("SELECT * FROM news ORDER BY date DESC");

while ($data = mysql_fetch_array($query))
{
    print "<p><a class=\"news\" href=\"read.php?ID=".$data['newsID']."\">".stripslashes($data['header'])."</a><br>";
    print stripslashes($data['teaser'])."<br>";
    print "Skrevet ".date("j.n.Y H:i", $data['date'])." | <a href=\"read.php?ID=".$data['newsID']."\">Læs mere &raquo</a></p>";
}

html_bottom();

?>
Avatar billede frederikschack Nybegynder
14. august 2004 - 12:24 #9
Og common.php er?
Avatar billede frederikschack Nybegynder
14. august 2004 - 12:25 #10
Det er vel der hvor adgangen til databasen bliver oprettet og lignende?
Avatar billede zen0r Nybegynder
14. august 2004 - 12:25 #11
dunno ikke mig der har lavet systemet, men ham der har, har godt styr på det !
Avatar billede zen0r Nybegynder
14. august 2004 - 12:26 #12
<?

function db_connect()
{
    $db = mysql_connect("localhost", "sjibby_dk", "dalleb");
        mysql_select_db("sjibby_dk", $db);
}

function html_top()
{
    ?>
    <html>
    <head>
        <title>sjibby.dk :: version 1</title>

        <link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css">

    </head>
    <body>
    <?

    db_connect();
}

function html_bottom()
{
    ?>
    </body>
    </html>
    <?
}

function trimstr($string, $len)
{
    if (strlen($string) > $len)
        return substr($string, 0, $len)." ...";
    else
        return $string;
}

?>
Avatar billede zen0r Nybegynder
14. august 2004 - 12:27 #13
$db = mysql_connect("localhost", "sjibby_dk", "dalleb"); : har skiftet pass :)
Avatar billede frederikschack Nybegynder
14. august 2004 - 12:27 #14
OK, du har lige lavet en fejl, nemlig at publicere brugernavn og password!

$db = mysql_connect("localhost", "sjibby_dk", "dalleb");
Avatar billede frederikschack Nybegynder
14. august 2004 - 12:27 #15
Nåhhh ok!
Avatar billede frederikschack Nybegynder
14. august 2004 - 12:30 #16
Det er et godt spørgsmål, det kommer an på hvor på siden du ønsker dit html. Men det skal være inden for body tagsne, så det skal være efter at funktionen html_top() bliver kaldt og før html_bottom() bliver kaldt.
Avatar billede frederikschack Nybegynder
14. august 2004 - 12:32 #17
Jeg laver mine kommentarer nede i kilden med //

html_top();

print time();
//her kan du indsætte noget HTML efter tiden der skrives i toppen af siden
$query = mysql_query("SELECT * FROM news ORDER BY date DESC");

while ($data = mysql_fetch_array($query))
{
//hvis du tilføjer noget her, så bliver det puttet ind i hver nyhed
    print "<p><a class=\"news\" href=\"read.php?ID=".$data['newsID']."\">".stripslashes($data['header'])."</a><br>";
    print stripslashes($data['teaser'])."<br>";
    print "Skrevet ".date("j.n.Y H:i", $data['date'])." | <a href=\"read.php?ID=".$data['newsID']."\">Læs mere &raquo</a></p>";
}
// her kan du skrive noget i bunden af siden.
html_bottom();
Avatar billede frederikschack Nybegynder
14. august 2004 - 12:35 #18
I øvrigt, så hvis du vil skrive ren html så skal du afslutte PHP koden med ?> og efter du har skrevet hvad du vil, så skal du starte den igen med <?PHP
Avatar billede frederikschack Nybegynder
14. august 2004 - 12:36 #19
f.eks.:

<?

include "common.php";

html_top();

print time();
?>
Dette er en test<br>
<a href="http://www.dr.dk">Danmarks Radio</a>

<?PHP
$query = mysql_query("SELECT * FROM news ORDER BY date DESC");

while ($data = mysql_fetch_array($query))
{
    print "<p><a class=\"news\" href=\"read.php?ID=".$data['newsID']."\">".stripslashes($data['header'])."</a><br>";
    print stripslashes($data['teaser'])."<br>";
    print "Skrevet ".date("j.n.Y H:i", $data['date'])." | <a href=\"read.php?ID=".$data['newsID']."\">Læs mere &raquo</a></p>";
}

html_bottom();

?>
Avatar billede frederikschack Nybegynder
14. august 2004 - 12:37 #20
Det jeg tilføjede til koden var

?>
Dette er en test<br>
<a href="http://www.dr.dk">Danmarks Radio</a>

<?PHP
Avatar billede frederikschack Nybegynder
14. august 2004 - 13:56 #21
Hvad så, kunne du bruge det til noget?
Avatar billede zen0r Nybegynder
15. august 2004 - 00:00 #22
ja, jeg takker :)
Avatar billede frederikschack Nybegynder
16. august 2004 - 11:49 #23
Den er fin