Avatar billede lucky_lukedk Nybegynder
13. august 2004 - 17:36 Der er 31 kommentarer

Hvad er der sket med min PSU?

På min nye pc prøvede jeg for sjov at skifte på en knap, beliggende mellem to strømindgange, der skiftede fra 230 w til 115 w. Jeg gjorde det mens computeren var slukket. Der kom en hurtig "fzzz" lyd og ellers skete der ikke mere. Hvad er der sket, og hvad kan jeg gøre ved det?

Ps. her er computeren hvis det er nogen hjælp
http://www.mm-vision.dk/default.asp?dvarenr=99107&pc=1
Avatar billede scb Praktikant
13. august 2004 - 17:41 #1
Du har skiftet mellem 230 volt og 110 volt, hvis du er heldig er der bare sprunget en sikring, hvis du er uheldig og det ikke er sikringen, ja så skal der en ny strømforsyning til.
-SCB
Avatar billede akl_gr Nybegynder
13. august 2004 - 17:43 #2
Det skal jeg sige dig. Du har kvajet dig og må nu betale nogen lærepenge for det.
Der står ikke 230- henholdsvis 115 watt...... der står VOLT. Du har derved stillet strømforsyningen om til 115 volt mens den har været sluttet til netspændingen som i DK er 230 volt mellem fase og Nul. Den har altså fået dobbelt så høj spænding som den kunne tåle og du bliver nødt til at købe en ny PSU.
Avatar billede lucky_lukedk Nybegynder
13. august 2004 - 17:46 #3
ok :( hvordan kan jeg vide om det er en sikring eller hele PSU en der er gået?
Avatar billede akl_gr Nybegynder
13. august 2004 - 17:46 #4
og jeg tør æde min gamle hat på at du ikke er sluppet med en smeltet sikring.
Da maskinen ikke var tændt har den ikke trukket nogen strøm, ergo kan sikringen ikke smelte. Det der er sket er at nogle vitale komponenter har fået overspænding (ca. dobbelt så høj som det var meningen), så din PSU er kaput.
Avatar billede lucky_lukedk Nybegynder
13. august 2004 - 17:48 #5
og tak for hjælpen, hvordan giver jeg jer de point?
Avatar billede scb Praktikant
13. august 2004 - 17:51 #6
Inde på printet, i strømforsyningen sidder en sikring, (et glasrør med en tynd tråd i) hvis du er meget heldig er det kun den der er sprunget.

Så det skulle være nemt at tjekke inden du køber en ny psu.
-SCB
Avatar billede akl_gr Nybegynder
13. august 2004 - 17:52 #7
det var jo ellers ikke nogen hjælp skaden er jo desværre sket .-(
Men du kan da acceptere mit svar hvis du synes. Jeg er ked af det men jeg mener at scb´s svar er urealistisk.
Avatar billede scb Praktikant
13. august 2004 - 17:55 #8
Som jeg skriver så skal lucky_lukedk være meget heldig hvis det kun er sikringen, men det koster jo ikke andet en en ny sikring at prøve.
-SCB
Avatar billede akl_gr Nybegynder
13. august 2004 - 17:57 #9
scb>> for at sikringen skal sprænge, skal maskinen være tændt eller tændes så sikringen gennemløbes af en strøm. Da det er den samme sikring der beskytter psu´en lige meget hvilken spænding psu´en er indstillet på kan den klare begge spændinger.
Det der er sket er at isolationen på en eller flere vitale dele ikke har kunnet tåle den påtrykte spænding og er røget sig en tur. Men for en sikkerheds skyld bør lucky da checke den. Så langt har du ret.
Avatar billede lucky_lukedk Nybegynder
13. august 2004 - 18:00 #10
hvordan kommer jeg til at se ind i strømforsyningen?
Avatar billede scb Praktikant
13. august 2004 - 18:01 #11
akl_gr> Kig lige et typisk diagram på en ATX strømforsyning med sp. omskifter:
http://www.saunalahti.fi/elepal/vahvistin/Atx_power.gif
Maskinen behøver ikke at være tændt for at sikringen springer.
-SCB
Avatar billede scb Praktikant
13. august 2004 - 18:03 #12
Du er nødt til at skrue låget af den, og husk nu at hive netstikket ud inden.
-SCB
Avatar billede lucky_lukedk Nybegynder
13. august 2004 - 18:16 #13
tør ikke rigtigt at pille inde i mere...  har lige fundet PSUen
http://www.mm-vision.dk/default.asp?action=vis&varenr=612251&menu=pc

hvis sikringen er sprunget, hvordan skal det så repareres, og hvad vil det typisk koste? ellers har jeg jo prisen fra mmvision... 500 kr, for en ny PSU af samme type.
Avatar billede scb Praktikant
13. august 2004 - 18:20 #14
Hvis du kender en der kan skifte sikringen, er det fornuftigt at prøve en ny sikring.
Hvis du skal have et værksted til det, så kan det nok ikke betale sig.
-SCB
Avatar billede scb Praktikant
13. august 2004 - 18:20 #15
En ny sikring koster under 5 kr.
-SCB
Avatar billede lucky_lukedk Nybegynder
13. august 2004 - 18:22 #16
takker... har du et link til en anvisning om hvordan man får åbnet PSUen?
Avatar billede scb Praktikant
13. august 2004 - 18:25 #17
Du skal have Psu'en helt ud af kabinettet, når du har det, vil du kunne se at der ligesom er et låg med lufthuller der dækker 2 sider, og sidder fast med skruer i kanten.
Skrue skruerne ud og tag låget af, så kan du kigge ind i PSU'en.
-SCB
Avatar billede scb Praktikant
13. august 2004 - 18:29 #18
Avatar billede lucky_lukedk Nybegynder
13. august 2004 - 18:30 #19
hvilken side i forhold til den hvor køleren er skal jeg skrue på?
Avatar billede lucky_lukedk Nybegynder
13. august 2004 - 18:34 #20
ok... der er er lille rør , lukket i begge ender med metal
det ligner at der er en lille sort ting splattet ud på glasset...
Avatar billede lucky_lukedk Nybegynder
13. august 2004 - 18:38 #21
den kunne se brændt ud :D
Avatar billede scb Praktikant
13. august 2004 - 19:10 #22
Jeg havde lige en pizza der skulle kvæles ;-)
Ja det er rigtigt, det er den der skal skiftes, med en af samme type, hvis den så springer igen når du tænder, ja så er det en ny PSU.
-SCB
Avatar billede lucky_lukedk Nybegynder
13. august 2004 - 19:16 #23
kan man sætte billeder ind? for jeg har taget nogen af PSU og det jeg tror er sikringen.
Avatar billede scb Praktikant
13. august 2004 - 19:18 #24
Nej det kan man ikke...
-SCB
Avatar billede lucky_lukedk Nybegynder
13. august 2004 - 19:47 #25
Ok ... her er et link til de billeder... håber du kan se om det er sikringerne eller ej http://www.freewebs.com/clan-voex/screenshots.htm
Avatar billede lucky_lukedk Nybegynder
13. august 2004 - 19:50 #26
som jeg har forstået er sikringen den lille glasbeholder der sidder til venstre for den grønne plade ,i nederste højre hjørne
Avatar billede scb Praktikant
13. august 2004 - 22:11 #27
Det er rigtigt, og den ser sprunget ud, men som sagt der kan godt være andet galt, men start med at skifte sikringen.
-SCB
Avatar billede lucky_lukedk Nybegynder
13. august 2004 - 23:20 #28
sikringen skal loddes af og den ny skal loddes på, så det bliver måske besværligt. men jeg prøver da, på søndag tror jeg den er lavet (hvertfald sikringen)
tusen tak for hjælpen scb :D
Avatar billede lucky_lukedk Nybegynder
15. august 2004 - 18:05 #29
Har loddet en sikring ovenpå den sprungne.. og nu virker den :D kan vel sige at jeg lever op til mit (nick)name. tak for hjælpen
Avatar billede scb Praktikant
15. august 2004 - 18:30 #30
Så hvar det da godt, du ikke bare købte en ny strømforsyning.
-SCB
Avatar billede akl_gr Nybegynder
16. august 2004 - 07:46 #31
....og jeg tog fejl, det må jeg jo tage på mig.......;-)