Avatar billede unouno Nybegynder
26. februar 2001 - 11:29 Der er 6 kommentarer og
5 løsninger

RAM.....

jeg vil bare lige høre om der er meget forskel på pc 100 og pc 133 ram...
det er fordi jeg har 256 mb pc 133 ram...og en blok med 128 mb pc 100....
så jeg ved ikke helt om jeg bare skal køre med de 256 (så de køre pc 133) eller jeg skal køre med 384 mb ram som køre PC 100
Avatar billede spectual Nybegynder
26. februar 2001 - 11:31 #1
Lav en benchmark test og se hvad der er hurtigst.

Hvis det ikke er muligt, ville jeg nok køre med 256 / 133 mhz.
Avatar billede -mundi- Nybegynder
26. februar 2001 - 11:32 #2
Det kommer an på hvad din bus kører med... HVis du har 100 mhz bus er det ligegyldigt hvilken ram dy bruger, men hvis det er 133mhz bus er de i princippet 133mhz ram\'en 1/3 hurtigere, men spørgsmålet er hvor maget du kan mærke det, det kommer i høj grad an på hvilken processor/grafikkort du har, og om de kan behandle de extra data
Avatar billede unouno Nybegynder
26. februar 2001 - 11:33 #3
jeg har en T-bird 900mhz og et geforce 2 GTS.....
Avatar billede -mundi- Nybegynder
26. februar 2001 - 11:35 #4
så ville jeg køre med 133mhz rammen...... Med mindre du arbejder med meget store (100mb+) grafik filer der kræver en masse cache swappping..
Avatar billede unouno Nybegynder
26. februar 2001 - 11:38 #5
altså jeres mening er at jeg skal køre med de 256 ....
det gør jeg også for tiden (har slet ikke prøvet med de 128 oveni)....

Avatar billede rop Nybegynder
26. februar 2001 - 12:16 #6
Som Mundi siger så kommer det helt an på hvilket bundkort du har og, hvad bus du kører med. Hvis du kan sætte din RAM hastighed til 133 samtidigt med at du kører 100 (200) på bussen mellem CPU og chipsæt, så ville jeg anbefale dig at køre med 256 ved 133Mhz frem for 384 ved 100. Hvis du IKKE har muligheden for at udnytte PC133 rammen, er der ikke nogen grund til IKKE at sætte de 128 i oveni, hvis du bare har dem liggende alligevel...

Husk derudover at sørge for at sætte dine indstillinger i bios så smart som muligt. F.eks. så den så vidt muligt står så den kører med CAS 2 i stedet for 3. Derudover 4 way interleave og 4kb DRAM blocks, hvis du kan sætte disse ting...

Avatar billede ntweb Nybegynder
26. februar 2001 - 12:49 #7
Du kan sagtens bruge både 133 og 100 mhz. Det er \"pins\" det kommer an på. Dit bundkort kan f.eks. kun køre med 168 pins ram, så er det ligemeget om det er pc 100 eller pc 133!
Avatar billede slawek007 Praktikant
26. februar 2001 - 13:52 #8
ja men hvis du blander ram pc 100 og pc 133 så vil de automatisk kun køre med 100  dem alle
Avatar billede falk Nybegynder
26. februar 2001 - 15:27 #9
Rammen kører præcis den hastighed din bus bliver sat til uanset om det er den ene eller den anden slags. Pc100 / 133 skal bare forstås som den hastighed de er garanteret at kunne køre. Mit pc 133 ram er 6ns, dvs ca 166 mhz, men det er stadig kun garanteret at køre 133 mhz.Det med ikke  at blande,var i  de gode gamle edo-ram tider. Hvis dit pc100 ram er af god kvalitet (og ikke for gammelt) er der en god chance for at det sagtens kan køre 133 mHz. Mit kan køre 143 mHz.
Hvis du kan køre 133 mhz, altså din cpu kan ændre multiplier, er det klart at foretrække at køre 133, din ram vil trods alt køre 33% hurtigere. Husk at tjekke om du kan ændre pci/og agp hastighed så du ikke ødelægger dine kort..
Altså -- hvis dine ram moduler køre fint, når du sætter dem i din computer, og du ikke har i sinde at ændre bus hastighed, er der ingen grund til ikke at sætte dem i, de vil så køre med den samme hastighed, 100 eller 133 mhz afhængigt af din cpu.... Har du eks en intel 866, og din computer bliver ustabil er dit pc100 ram ikke hurtigt nok. En sådan cpu kører 133 på bussen (6,5 *133) og vil sætte ram hastigheden derefter...

Mvh
Falk
Avatar billede petermm Nybegynder
26. februar 2001 - 21:33 #10
Når vi nu har RAM specialisterne på banen.
Hvor stor der forbedringen ved at bruge 5,4 nsek. VCM RAM i stedet for 7,5 nsek. RAM?
Giver det den samme procentuelle forbedring som at gå op i frekvens?
100 til 133 = 33 %
7,5 til 5,4 = 28 %
Avatar billede unouno Nybegynder
27. februar 2001 - 09:33 #11
mange tak for svarnene....