Avatar billede nigo_ Nybegynder
04. august 2004 - 14:22 Der er 10 kommentarer

Link kan ikke hoppe tilbage til roden

Hey Folks,

Sidder med et nyt problem her.

Til at starte med står jeg i min rod, og jeg har hele siden foran man.
Jeg trykker så på et link i menuen, der føre mig til f.ks /test1
Nu vil jeg så klikke på et andet link i menuen.
Dette link linker til f.ks test2/test3

Men problemet er at når jeg står i /test1 bygger den roden videre fra det, såen så den prøver at gå over i test1/test2/test3 hvor den i virkeligheden skulle gå tilbage til roden og så over i test2/test3 ???

Er der nogen der kan hjælpe.
Jeg har uploadet menuen så i kan se på den.

http://www.upit.dk/u/menu.asp

Her er et biled til ekstra forklaring:

http://www.upit.dk/u/sti.JPG
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
04. august 2004 - 14:27 #1
Du skal vel så linke til
  /test2/test3
Avatar billede nigo_ Nybegynder
04. august 2004 - 14:31 #2
Ja, men ideen er jo at menu.asp er et include fra roden?
Meningen med mit sidste problem var jo at jeg ikke skulle ha menu.asp og right.asp liggende i hver mappe jeg har?

Hvis jeg skal linke til test2/test3 skal jeg have en ny menu i hver mappe og ændre den i hver mappe i forhold til hvor jeg er henne?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
04. august 2004 - 14:45 #3
Jeg forstår ikke hvad dit problem er?
Avatar billede nigo_ Nybegynder
04. august 2004 - 14:51 #4
menu.asp er et INCLUDE fra som ligger i roden.
Da menu.asp ligger i roden, linker den jo fra roden og så FREMAD.

F.ks localhost(rod)/test1

Når jeg klikker på test1 (i menuen) går den frem til mappen test1, da jeg STÅR i roden.
Når jeg så er i test1 er stien localhost/test1. Nu vil jeg så hen til f.ks hej/dig og klikker på linket. Den korrekte sti til hej/dig er localhost/hej/dig.

Det den så gør at den bygger stien videre fra localhost/test1 hvorimod den skulle gå tilbage til localhost og så videre frem dertil.
Dvs. den tager denne sti: localhost/test1/hej/dig hvor den korrekte er localhost/hej/dig
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
04. august 2004 - 15:15 #5
Nej, man linker ikke med udgangspunkt i placeringen af en inkluderet fil, men
kun med udgangspunkt i den aktuelle .asp/.html-fil man kigger på.
Avatar billede nigo_ Nybegynder
04. august 2004 - 16:33 #6
dvs. jeg skal ha en menu i hver mappe?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
04. august 2004 - 20:10 #7
Nej, det skulle ikke være nødvendigt. Hvorfor kan du ikke klare det med
den ekstra "/" jeg foreslog?
Avatar billede nigo_ Nybegynder
05. august 2004 - 08:02 #8
jeg det problem du snakker om, er noget mig og nogle venner har diskuteret.
Problemet der vil jo ligge i, hver gang jeg er i en ny mappe, skal den jo ha et eks antal ../ hver gang, altså en forskellig sti, men det jo ikke muligt når menuen er et include og derfor altid det samme?

Er der ikke en command så man kan bede den hoppe tilbage til roden.
Det må der jo næsten være, ellers ser jeg det da helt ulogisk man skal have en menu i hver mappe, hvis man skal struktuere det?..
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
05. august 2004 - 09:59 #9
Jo, løsningen er det ekstra "/" jeg har vist dig.
Avatar billede nigo_ Nybegynder
05. august 2004 - 10:01 #10
og det skal ind i menu.asp ?