Avatar billede rsvend Nybegynder
03. august 2004 - 21:44 Der er 20 kommentarer

Kan ikke finde min anden PC under Netværkssteder

Jeg kan normalt bruge Fjernadgang og netværksdrev fra min laptop til desktop (begge er XP pro) vha. krydset kabel. Men efter reinstallation kan jeg kun bruge fjernadgang - netværksstedet er væk.
Hvad gør jeg? - har ikke en pind forstand på netværk...
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
03. august 2004 - 21:47 #1
Prøv at højreklikke en mappe på den der ikke kan ses og vælg deling. Del denne mappe og se om ikke pc'en så dukker op i netværkssteder på den anden.
Avatar billede zenorph Nybegynder
03. august 2004 - 21:50 #2
Er i under den samme workgroup?

Prøv at tjekke det ved at højreklikke på "My Computer" --> "Properties" --> Fanen "Computer Name"

Der skulle du gerne have en knap der hedder "Change".

Der har du i øverste felt dit navn på maskinen, og nedenunder skulle der være 2 felter - henholdsvis Domain og Workgroup.

Under Workgroup kan du prøve at skrive "test" ved begge maskiner.

Afhjælper dette - eller er i allerede i samme workgroup ?

<\\zenorph
Avatar billede skarvenneverdies Nybegynder
03. august 2004 - 21:52 #3
Sørg for at begge maskiner har samme arbejdsgruppennavn!

1. Højreklik på "Denne Computer" og vælg "Egenskaber"
2. Derefter vælg "Computernavn"
3. Tryk "Skift" og tjek nederst.

Hvis ikke de er ens, så kald dem noget ens....
Avatar billede serverservice Praktikant
03. august 2004 - 21:52 #4
http://www.eksperten.dk/artikler/198 her er min netværksartikel - hvis det ikke virker så meld tilbage.
Avatar billede zenorph Nybegynder
03. august 2004 - 21:53 #5
så har vi det både på engelsk og dansk :-) *g*
Avatar billede rsvend Nybegynder
03. august 2004 - 22:33 #6
Så har jeg prøvet alt ovenstående.
Det hele ser ud til at være i orden (også arbejdsgruppenavn og ping) - kan bare ikke få forbindelse..
Jeg har dog ikke prøvet pkt. "Stadig ingen forbindelse" i artiklen, da det jo virkede lige op til reinstallation af maskinen jeg prøver at få forbindelse _fra_. Desuden er dette punkt jo noget omfattende. Jeg vil have den nemme, hurtige løsning! :-)
Avatar billede serverservice Praktikant
03. august 2004 - 22:38 #7
Kan du pinge? og har du fjernet xp firewallen?
Hvis du fra stifinderren skriver \\pcnavn  finder den så den anden pc?
Avatar billede rsvend Nybegynder
03. august 2004 - 22:41 #8
Som nævnt: jeg har prøvet alt ovenstående - så:
jeg kan pinge
xp firewall fjernet
kan ikke finde den anden pc i stifinder
Avatar billede zenorph Nybegynder
03. august 2004 - 22:46 #9
Prøv lige at søge efter computeren:

Højreklik 'mine netværksteder' og vælg 'søg computer' - så skriver du navnet på den anden, og ser om den kan finde den :-)

Hvis du kan pinge den, formoder jeg også du har IP-adressen til den - prøv evt. også at søg den på det!!

<\\zenorph
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
03. august 2004 - 22:47 #10
"Via krydset kabel"
Har du sat ipaddresser ind på begge computere ?

Du nævnte at du havde geninstalleret så muligvis har du glemt det.
Prøv at skrive ipconfig i en dosboks på begge computere og skriv deres ipaddresser her.
Avatar billede rsvend Nybegynder
03. august 2004 - 23:25 #11
Ved søgning får jeg resultat på IP-adr., men den er "blank" - jeg får ingenting ved dobbelklik (selvom der er delte mapper).
IP adr. er sat på begge (to forskellige): 192.168.183.xxx
Avatar billede wizaxjb Nybegynder
04. august 2004 - 12:08 #12
Må jeg foreslå at aktivere Gæste-kontoen??
Avatar billede serverservice Praktikant
04. august 2004 - 12:47 #13
citat: "Ved søgning får jeg resultat på IP-adr., men den er "blank""- lyder mærkeligt lad os lige se en ipconfig/all på den pc. markér alt- peg på øverste menulinie i dos og- edit- copy . paste den herind, så ser vi på det.
Du må meget gerne gøre det for begge pcér så kan vi bedre hjælpe
Avatar billede rsvend Nybegynder
04. august 2004 - 13:33 #14
Det er denne, der ønskes forbindelse _til_:
      Værtsnavn. . . . . . . . . . . . . . . . . . : desktop
      Primært DNS-suffiks. . . . . . . . . . . . . :
      Nodetype . . . . . . . . . . . . . . . . . . : Ukendt
      IP-routing aktiveret . . . . . . . . . . . . : Nej
      WINS-proxy aktiveret . . . . . . . . . . . . : Nej

Ethernet-netværkskort LAN-forbindelse:

      Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . :
      Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : Realtek RTL8139 Family PCI
Fast Ethernet NIC
      Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-40-F4-2F-7E-4A
      Dhcp aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Nej
      IP-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.183.160
      Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
      Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . :

fra denne:
      Værtsnavn. . . . . . . . . . . . . . . . . . : laptop
      Primært DNS-suffiks. . . . . . . . . . . . . :
      Nodetype . . . . . . . . . . . . . . . . . . : Ukendt
      IP-routing aktiveret . . . . . . . . . . . . : Nej
      WINS-proxy aktiveret . . . . . . . . . . . . : Nej

Ethernet-netværkskort desktop:

      Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . :
      Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : Realtek RTL8139 Family PCI
Fast Ethernet NIC
      Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-02-3F-B3-15-92
      Dhcp aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Nej
      IP-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.183.161
      Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
      Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . :

.. hvor der desuden er en trådløs forbindelse på 192.168.0.2 (men det er vel irrelevant?)
Avatar billede wizaxjb Nybegynder
04. august 2004 - 13:34 #15
Har du checket Gæstekontoen??
Avatar billede rsvend Nybegynder
04. august 2004 - 13:40 #16
Gæstekontoen er nu aktiveret - det hjalp ikke.
Avatar billede serverservice Praktikant
04. august 2004 - 13:42 #17
Er de begge på internettet via en router? underligt at gateway ikke vises.
Har du kørt guiden netværksinstallation på pcén?
Avatar billede wizaxjb Nybegynder
04. august 2004 - 13:48 #18
det var gæste-kontoen på desktop-PC'en... (hvis du skulle være i tvivl).
Avatar billede wizaxjb Nybegynder
04. august 2004 - 13:50 #19
dannyboyd: Jeg har læst et eller andet sted, at det er via krydset kabel....
Avatar billede rsvend Nybegynder
04. august 2004 - 13:50 #20
Kun Laptop er på internettet (via trådløs).
Guiden er kørt.