Avatar billede fjollepolle Nybegynder
29. juli 2004 - 21:19 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

Hvordan formaterer jeg c-drevet?? har prøvet en masse.

Hejsa alle.

Hvordan formaterer jeg computeren, så jeg starter HELT på ny??
Jeg har XP Home Edition på en HP, jeg har ikke en cd, da det ligger på D-drevet (som er en recovery disk).
Jeg har prøvet systemgendannelse fx, det hjalp slet ikke...

Så jeg vil gerne slette ALT på c:\, så jeg kan starte helt på ny..

Håber der kommer svar, da jeg er ved at være mopsi på den computer hehe...

Herlig hilsen henrik kristiansen
Avatar billede terrak Nybegynder
29. juli 2004 - 21:24 #1
Kan du ikke sætte den til at boote på D drevet?
29. juli 2004 - 21:25 #2
Står der ikke hvilken tast du skal trykke på ved opstart, for at aktivere en recovery.
På en IBM-pc er det F11-tasten.

En recovery overskriver din nuværende partition, så det er lige så godt som en formatering.
Avatar billede hcma Novice
29. juli 2004 - 21:25 #3
Forstår ikke at du ikke har en WinXP-cd, da der altid skal følge sådan en med.
Men du kunne jo prøve følgende:

REPAIR WINDOWS-XP UDEN CD:
(har ikke prøvet det selv, men skulle virke)

Kræver at mappen i386 er kopieret/lagt over i din PC, da den normalt kun findes på Installations-cd'en

Find winnt32.exe på din PC. Tryk på den og så får du nu mulighed for at opgradere eller installere.
Vælg Opgrader  (produktnøgle skal bruges)
Så kører det, og det bedste: der skal ikke bruges CD (det er åbenbart formålet med at installationen laver back-up filer)
Du bliver også tilbudt at hente alle opdateringer inden du begynder at opgradere.
Til slut skal man re-aktiveres/re-registreres hos Microsoft.
Avatar billede darkstylerdk Nybegynder
29. juli 2004 - 21:27 #4
format c:
Avatar billede the_collector Novice
29. juli 2004 - 21:28 #5
Ifølge dette site så kan man ikke
http://www.cyberwalker.net/faqs/how-tos/reinstall-faq.html#noCD
Citat
"Q: I don't have my Windows XP CD anymore can I still reinstall and refomat?

A. Sadly you cannot completely wipe your hard drive and install a fresh version of Windows unless you have an installation CD either from your computer maker or bought from a retail store."
Avatar billede the_collector Novice
29. juli 2004 - 21:29 #6
Hvis det lykkes dig at komme i en recovery console, så gør følgende tricket
http://www.webtree.ca/windowsxp/repair_xp.htm#How%20To%20Format%20using%20the%20Recovery%20Console
Avatar billede fjollepolle Nybegynder
29. juli 2004 - 21:30 #7
Jeg har prøvet at starte recovery... det gjorde slet ikke nogen forskel... intet er formateret...

Jeg ved ikke hvordan jeg får den til at boote fra d:\ drevet :-)

Jeg har ikke produktnøglen... forstår egentlig ikke hvorfor, den var ikke med da jeg købte computeren... hmm....
29. juli 2004 - 21:32 #8
Problemet er vel ikke at få formateret drevet, for hvordan kommer du så videre uden en Windows-CD?

Problemet består så vidt jeg kan se i at få aktiveret recovery-partitionen på harddisken.

Har du ikke dokumentationen til maskinen? Der må stå beskrevet, hvordan du aktiverer den.
Avatar billede screem_brille Novice
29. juli 2004 - 21:32 #9
The collector, jo men så bruger man bare en 98 startup disk (der kan dog være problemer hvis partionen NTFS, og der er andre partioner på disken)
Avatar billede fjollepolle Nybegynder
29. juli 2004 - 21:33 #10
Jeg har prøvet at systemgendanne maskinen... intet hjalp... de samme problemer er der stadig...

Hmm... Og mig som er et fjols til computere :-)
29. juli 2004 - 21:34 #11
Hvis du ikke har en produktnøgle, er der tale om en piratkopi. (uanset om du mener at have betalt for en WindowsXP.)

Der er nok ingen vej uden om anskafflese af en legal udgave af Windows.
Avatar billede fjollepolle Nybegynder
29. juli 2004 - 21:35 #12
Det lyder mærkeligt, at HP sælger piratkopier, købte den i Føtex, så jeg skulle da mene at det ikke er ulovligt...
29. juli 2004 - 21:35 #13
Hvad mener du med at du har prøvet systemgendannelse?

Der er forskel på en systemgendannelse i WindowsXP, og indlæsning fra recovery-partitionen.
Avatar billede fjollepolle Nybegynder
29. juli 2004 - 21:36 #14
erikjuul... Hvordan sætter jeg recovery-partionen igang
29. juli 2004 - 21:39 #15
Ja, det var det jeg spurgte om kl. 21:25?

Læs i dokumentationen til maskinen.
Avatar billede greew Nybegynder
30. juli 2004 - 00:45 #16
Mine forældre købte også en HP uden en WinXP cd til.. Men i start-menuen kunne man vælge et menupunkt, hvor man selv kunne brænde cd'en.. Bilka-manden som jeg snakkede med forklarede det med, at HP på den måde sparede cd'erne selv..
Men til deres computer var der også en produktnøgle med!! Så, hvis du ikke har en produktnøgle, så skal du købe en ny WinXP, ja!
Kunne det bruges ??
Avatar billede fjollepolle Nybegynder
30. juli 2004 - 09:29 #17
Jeg prøvede igen at starte recovery med F10 tasten da computeren startede op. Denne gang virkede det, det gjorde det ikke første gang.. Mærkeligt. For jeg gjorde akkurrat det samme... Men nu er det hele som det skal være..
Tak for jeres hjælp alle sammen.

Jeg sprugte manden i Føtex jeg købte den af, om der var diske med til det hele, og det sagde han der var... hmm... Og jeg kan stadig ikke finde produktnøglen... Men skal heller ikke bruge den nu, men den er da rar og have :-)
Avatar billede the_collector Novice
30. juli 2004 - 11:34 #18
Tak for point.

Der sidder ikke et lille klistermærke et sted på pc'en, hvor koden står på, det har været standard siden i hvert fald windows 98, når den fulgte med en mærkevare pc.
Avatar billede fjollepolle Nybegynder
30. juli 2004 - 18:02 #19
Ikke noget klistermærke... kun et med serienummeret osv på computeren... Hmmm.. jeg skal vist ha ringet til HP en af dagene hehe...