Avatar billede dalbjerg Nybegynder
23. februar 2001 - 16:08 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Dns mail opsætning

Hejsa

Nå man sætte dnsen op så kan man vælge noget med en mx og så et nummer...

Jeg har en computer med et mail server program til at står hjemme ved mig selv... og en til at står ved en udbyder... Nå så min server er tændt, kunne jeg godt tænke mig at gøre således at mail sendt til mig min egen computer. Men er den slukket, så skal det ligges op hos min udbyder... Og jeg kan så hentede det ned oppe fra ham via hans ip nummer til mail serveren

Er dette ikke muligt, med det der MX og så et nummer
Avatar billede andreasn Nybegynder
23. februar 2001 - 16:31 #1
Uhh ha i terorien kan du jo godt (:

Men når nu du laver om på DNS\'en tager det tid
for alles DNS at ændre sig, jeg havde samme
problem da jeg satta en mailserver op i usa, jeg
kunne godt sende til den og fra men en af mine
kammerater kunne ikke til at starte med fordi
hans linje udbyder ikke havde opdateret deres DNS
servere.

Så desværre du vil gå glip af dine mails i et
vidst tidsrum efter du har ændret DNS\'en.
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
23. februar 2001 - 16:39 #2
uhmm ja det må jeg jo bare leve med...

Hvilket nummer skal min server så havde og hvilket skal min udbyder havde???

Alle de domænes, det drejer sig om ligger på min maskine i forvejen... og har mx 10, skal min udbyder så bare havde mx 20?
Avatar billede gheko Nybegynder
23. februar 2001 - 16:48 #3
Ret i din Zone fil

MX 20 Udbyder IP adresse
MX 10 Din egen PC adresse

Entry med laveste MX xx nummer forsøges først, hvis der ikke svares så vælges den næste laveste etc.

Denne funktion bruges også til DNS Round Robin.
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
23. februar 2001 - 16:50 #4
DNS Round Robin ??? hvad pokker er det?
Avatar billede k_la Nybegynder
23. februar 2001 - 16:57 #5
\"Round Robin\" ~ er en tale måde der bruges når om det at gå i ring  - her vel ment som først 10  så 20 osv og tilbage til 10 igen
Avatar billede gheko Nybegynder
23. februar 2001 - 18:09 #6
Sorry - jeg forvirrede med DNS RR. Det er mest set i et scenarie hvor DNS linierne har ens prioritet, men det skulle du jo ikke bruge.

Endnu et eksempel, hvor host-a 10.0.0.1 (i dit tilfælde en public IP adresse) er din PC og host-b er smtp navnet for din udbyder
min.mail.dk.                2160    IN    MX    10 host-a.min.mail.dk.
min.mail.dk.                  2160    IN    MX    20 host-b.mail.dk.
host-a.min.mail.dk.          2160    IN    A    10.0.0.1
host-b.min.mail.dk.          2160    IN    CNAME    udbyder.mail.dk