Avatar billede bustermaniac Nybegynder
19. juli 2004 - 21:12 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Hvilket AGP4X grafikkort skal jeg købe?

Halløj der.

Jeg leder efter et grafikkort til min box. Det er en lidt ældre sag:  2GHz P4 på et D850MV bundkort fra Intel (dvs. kun AGP4X), 512mb RD ram. Der sidder en 300W PSU på den, så kortet skal helst ikke æde for meget strøm. Prislejet er nok max. omkring de 1500 (med mindre jeg kan overtales til andet).

Jeg har kigget på følgende kort: GeCube GC-R96XT-D3
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=49537

Club-3D ATI Radeon 9800SE
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=79729

Vil det kunne betale sig med kun AGP4X? Jeg satser på at jeg i fremtiden opgraderer og vil derfor gerne tage kortet med mig.

Og hvor stor forskel er der på kortene? Hvad hvis jeg softmodder 9800 til pro?

Tak for de hurtige svar ;-)

Buster
Avatar billede rkhdk Nybegynder
19. juli 2004 - 21:16 #1
Avatar billede freehelp Praktikant
19. juli 2004 - 21:18 #2
Til at starte med er dit bundkort som du siger på 4x AGP
Det vil med andre ord sige du GODT kan smide et 8x AGP i da et 4x og et 8x køre med samme volt.

Dog vil du ikke opnår fuld effekt :-)

Hvad angår nyt grafikkort som du kan "tage" med dig vil jeg sige det sådan.

Grafikkortet er også ved at blive lidt uddateret, selvom du jo skal op i en anden slags penge hvis du vil have et X800PRO.
Men hvis du vil/skal have et 9800, så kik på et fra HIS med en artic cooler på. Giver både en del i overclock, køling samt den bliver mere støjsvag
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=46904
Avatar billede freehelp Praktikant
19. juli 2004 - 21:23 #3
Omkring 9600 kortet og prisen kan jeg kun sige at FX5900XT nakker det 9600 på alle områder faktisk

http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/03/12/17/1487127

Dog er ATI bedre til at arbejde med DX9 eftersigende. Lidt svært at vurdere når intet rigtigt er beyndt med DX9

Modder du kortene og det går galt og du ikke kan sætte det tilbage - skal du gøre dig klart at garantien er borte og kortet færdigt :)

Noget du skal tænke meget over.

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=79729

Ville jeg ikke tage. Det er et SE=second edition og støjer så man tror det er løng

//Freehelp
Avatar billede freehelp Praktikant
19. juli 2004 - 21:25 #4
Som rkhdk er indepå er forskellen minimal og så alligevel :-)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
19. juli 2004 - 22:04 #5
PC'en har også noget at sige hvis vi tænker på 3Dmark
min gamle 1Ghz T-Bird/512Mb SDram/AIW Radeon 9800Pro (AGP 4x)
scorede ca 8500 i 3Dmark2001SE og ca 2000 i 3Dmark 2003

Jeg har så købt ny PC
AMD64 3200+ (2Ghz)/1Gb DDR400/AIW Radeon 9800Pro (AGP 8x)
så ligger min score på ca 19700 i 3Dmark2001SE og 5870 i 3Dmark 2003

så forskellen mellem AGP 4x og 8x er ikke stor, men resten har også noget at sige
Avatar billede bustermaniac Nybegynder
19. juli 2004 - 22:34 #6
Hvis vi tager og sætter 9600XT på 256mb og et 9800XT/PRO på 125mb overfor FX5900XT på også 128mb hvor ender vi så henne? Kan det svare sig at betale mere for Radeonkortet? Hvilke kort larmer mindst, bruger mindst strøm og har en god pris/ydelse?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
19. juli 2004 - 22:41 #7
ifl. test 1024*768
http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/04/06/29/8596595

så står 9600XT lavest, så kommer 5900XT og derefter 9800XT
godt er der ingen 256Mb af 9600XT eller 128Mb 9800XT, men forskellen mellem 128Mb og 256Mb er minimal.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
19. juli 2004 - 22:42 #8
Avatar billede freehelp Praktikant
20. juli 2004 - 09:13 #9
Kommentar: rkhdk

Hm hm - ja nu spiller både temp i maskinen - driver version - grafikkort's model - kvaliteten af RAM på kortet o.s.v. ind!
Selvfølgelig er der da mærkbart forskel på 4x 0g 8x. Var der ikke det hvorfor pokker fremstiller de så med 8x?

Opretter> Betragt din PC som en bil :-)
Grafikkort og PC skal altid passe sammen.

Sjældent kan det betale sig at smide en stor motor i en lille bil og omvendt.

Til din maskine kunne jeg være så fræk at sige, at et G3 med 4x AGP og 128MB var at foretrække :-)

Det hele gælder om at finde et sammenspil mellem de to ting.

Jeg mener at have lidt styr på dette område efterhånden :-)
Har efterhånden prøvet hovedeparten af de VGA kort der er på markedet enten hos mig selv - eller via venner/kunde kreds.

Til din maskine - og hvis du vil have et du kan bruge når du opgradere, ja så ville jeg tage FX5900XT kortet til knap 1400 eller bruge de sidste penge på dette.

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=46904
Det er totalt lydløst.

//Freehelp
Avatar billede freehelp Praktikant
20. juli 2004 - 09:24 #10
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=20434

Yder faktisk overbevisende godt
Avatar billede bustermaniac Nybegynder
20. juli 2004 - 16:10 #11
Kan http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=88541 anbefales i forhold til førnævnte kort fra saphire?
Avatar billede freehelp Praktikant
21. juli 2004 - 09:52 #12
Har det selv og har ikke før været så tilfreds med en grafikkort
Avatar billede bustermaniac Nybegynder
21. juli 2004 - 17:58 #13
Har i nogen erfaring med de grafikkort på Linux? Maskinen den skal i kører i øjeblikket dual boot WinXP og Fedora Core 2. Har hørt at ATIs drivere har været næsten umulige tidligere, men at det ikke var det store problem nu. Passer det?
Avatar billede freehelp Praktikant
29. juli 2004 - 08:29 #14
Er det ikke på tide vi modtager lidt feedback omkring problemet/eller problemet som ikke er der mere?????
Avatar billede bustermaniac Nybegynder
29. juli 2004 - 10:28 #15
Ikke spydig :-).

Har haft travlt med et andet indkøb så grafikkortet må nok vente lidt (ingen Doom 3 til mig så :-( ).

Men Freehelp: Du har det grafikkort fra HIS? Og det er fint? Hvor stor er din PSU? Jeg ville ægre mig hvis jeg skal købe mig en ny PSU oveni kortet. En lydsvag PSU ryger snildt over de 500 kr. Og har du nogensinde prøvet Linux med kortet?

Og så lige en sidste ting, jeg har endnu ikke se nogle "svar" så at lukke spg. bliver nok lidt svært - med mindre i ikke vil have point :-). Nå, ja lad det nu ligge.

Hilsen Buster.
Avatar billede freehelp Praktikant
29. juli 2004 - 10:31 #16
Herligt du kom ind :-)

Kender det ikke sammen med linux beklager.
Har en 500W PSU men du kan nemt klare det med mindre.

Har ikke smidt svar fordi jeg ikke ønsler point
Avatar billede freehelp Praktikant
29. juli 2004 - 10:31 #17
ønsler=ønsker :-)
Avatar billede freehelp Praktikant
12. august 2004 - 09:39 #18
Kunne være rart at høre hvordan tingene skred frem??????
Avatar billede freehelp Praktikant
25. august 2004 - 14:06 #19
Er tiden ikke moden til feedback eller afslutning af spørgsmålet??
Avatar billede bustermaniac Nybegynder
27. august 2004 - 18:17 #20
Så skidt da.... Så løber jeg selv med pointene. Jeg har valgt at vente lidt før jeg køber noget. Er lidt fattig for tiden :-(
Avatar billede freehelp Praktikant
27. august 2004 - 18:18 #21
Sådan kan det gå min ven :-)