Avatar billede martinhagelund Nybegynder
16. juli 2004 - 21:41 Der er 13 kommentarer

Kan man låse en PC i kioskmode, ved hjælp af et password

Jeg er ved at lave en lille system, som skal bruges i en sportsklub. Mit problem er at systemet er webbaseret, og derfor kører jeg det i kioskmode (dvs. at man ikke kan se/bruge værktøjs-/og menulinien) Altså en fuldskærmvisning.

For at hindre at folk bruger PC-en til andet end dette system, vil jeg sikre mig at man ikke kan komme ud af webbilledet. Det kan man som det virker nu, ved at trykke ALT+F4.

Er der nogen som ved om man kan lægge et password ind for at lukke denne mulighed ?
Avatar billede netpxg Nybegynder
16. juli 2004 - 21:56 #1
Tjah man kan gøre meget, der findes diverse værktøjer til at låse desktop og menu,
men en kreativ person med web og browser kan nå stadig nå langt.
Hvad med en pc som server, som ingen bortset fra dig kan komme til, og en anden pc, der har læse-adgang til et share på din server. Den behøver måske ikke være særlig kraftig, jeg har en ældre pc tilovers, den kan du få.
Avatar billede martinhagelund Nybegynder
16. juli 2004 - 22:15 #2
Systemet afvikles allerede nu fra en server på en ekstern ude af huset, og klienten som er en gammen IBM 300PL står i klubben og skal kun kunne se denne ene webside. Jeg er klar over at alle systemer kan omgås, men hvis jeg kan sikre det bare en smule, så vil jeg være glad. Hvis du kender nogle af de værktøjer du omtaler, så vil jeg gerne høre lidt om dem, jeg kan måske også bruge nogle af dem til andre projekter.
Avatar billede netpxg Nybegynder
16. juli 2004 - 22:37 #3
Kan desværre ikke huske navnene, men hvis du søger efter f.eks desktop lockdown eller lignende finde du nok noget. Min erfaring er at man kan sikre sig i hoved og røv, men en ondsidet person med en browser kan gøfre en til grin på få sekunder.

Hvis din 300 PL kører windows 2000, kan du nå langt med policies, man kan blandt andet angive "godkendte applikationer", fjerne kontrolpanelet, men pas på, at du ikke låser dig selv ude.

Giv lyd hvis du finder noget der virker,
Avatar billede martinhagelund Nybegynder
16. juli 2004 - 22:41 #4
Jeg prøver ikke at sikre den mod hackere, men mod nysgerrige brugere, så det behøver ikke at være avanceret.

Jeg skal nok skrive her, hvis jeg finder en løsning.
Avatar billede little_john Nybegynder
16. juli 2004 - 22:59 #5
Nu skriver du ikke hvilket os du kører - men jeg har faktisk lavet netop sådan en løsning til en tennisklub engang - startet iexplorer.exe -k som du sandsynligvis også gør. Dernæst lukket for alt med poledit (dette var helt tilbage på en NT4.0 workstation) - hvilket også gav mulighed for at diable ALT - så brugeren hverken kunne alt-F4 eller alt-tab - virkede fint, men da jeg arbejder andre os nu, ved jeg ikke hvad pol-edit svarer til på en moderne windy platform
Avatar billede netpxg Nybegynder
16. juli 2004 - 23:02 #6
poledit findes stadig og hvis man kun har venligtsindede nysgerrige brugere er det største problem måske at undgå at spærre sig selv ude.
Avatar billede martinhagelund Nybegynder
16. juli 2004 - 23:04 #7
Kan nogen fortælle lidt mere om dette poledit, det lyder som om det er det jeg leder efter.
Avatar billede martinhagelund Nybegynder
16. juli 2004 - 23:06 #8
Og ikke mindst, hvordan bruger jeg det, ligger det i et script, eller lignende ?
Avatar billede b.b Nybegynder
16. juli 2004 - 23:13 #9
Avatar billede b.b Nybegynder
16. juli 2004 - 23:15 #10
<snip>
Poledit doesn't work with these versions of Windows. However, there's something equivalent-- at least for Win2000 and XP Pro-- but not for XP Home. From the Start Menu's RUN command, type: gpedit.msc and the Group Policy program will start up. It looks different, and works differently from Win9x's Poledit, but offers much the same abilities. Give it a try!
</snip>

Nappet fra ovenstående..lyder som at gpedit.msc er det du skal have fat i...
Avatar billede b.b Nybegynder
16. juli 2004 - 23:20 #11
Når du har fået gpedit startet kunne jeg forestille mig at der ligger noget under User Configuration / Administrative Templates, som ligner noget af det du skal bruge...
Avatar billede martinhagelund Nybegynder
16. juli 2004 - 23:22 #12
Hej b.b. Jeg har kigget lidt på det, jeg går ud fra at det er sikkerhedspolitikkerne der skal ændres på. Men det ser ikke ud til at kunne hjælpe på lige denne situation, som jo er lidt omvendt. Normalt prøver man ikke at holde folk på en bestemt hjemmeside, men begrænse dem i at komme derind.

En nem løsning kunne måske være at fjerne ALT-tastens funktion, ved at låse den, gerne med et password.

En radikal løsning kunne være at åbne tastaturet og ødelægge printbanen til ALT-tasterne, men denne løsning er både klodset og meget lidt administratorvenlig, da man så skal medbringe et andet tastatur, hver gang man skal ændre noget på klienten.
Avatar billede martinhagelund Nybegynder
16. juli 2004 - 23:26 #13
Njaa, derinde kan jeg heller ikke rigtig finde noget jeg kan bruge.