Avatar billede megalas Nybegynder
22. februar 2001 - 23:20 Der er 2 kommentarer og
3 løsninger

Linux pc på et win netverk

Kan det lade sig gøre at, dele filer/drev med win pc\'er?
Jeg bruger red hat, server\'en er med win.
Avatar billede seider Nybegynder
22. februar 2001 - 23:22 #1
Ja sagtens det du søger er noget der heder samba

www.samba.org/com
Avatar billede seider Nybegynder
22. februar 2001 - 23:25 #2
og hvis du vil have det rigtigt nemt henter du webmin og installere den. Så kan fjernadministre de fleste services på dine linux boxe (via SSL).

www.webmin.org

se eventuelt www.sslug.dk under http://www.sslug.dk/linuxbog/admin/bog/samba.html

/* seider */
Avatar billede megalas Nybegynder
26. februar 2001 - 12:41 #3
Jeg skal ikke bruge linux som server, for men som en klient i et win netværk.
Avatar billede drzero Nybegynder
26. februar 2001 - 23:36 #4
Du kan godt benytte windows shares med samba da denne også indeholder en client del. Det er dog nok en lidt sværere ting at få lov til at printe på delte printere...
Men uanset hvad, så installer samba (findes i Red Hat pakken i forvejen).
Du skal bruge smbclient og smbmount.
Med smnmount kan du mount en windows share direkte som var den f.eks. et CD-ROM drev i din linux box.
Du kan desuden med smbwrapper surfe direkte rundt i workgroups næsten som på en windows maskine.
Avatar billede grave Nybegynder
03. april 2001 - 16:52 #5
Du kan prøve pc-nfs jeg mener det er solstice der har lavet det.