Avatar billede hjml Nybegynder
14. juli 2004 - 20:33 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Udpakning i Knoppix

Hej med jer...jeg vil lige spørge hvordan jeg pakker ud i Knoppix..har en .tar fil som jeg vil pakke ud i kpackage men den vil have en pass til root...og det har jeg aldrig lavet :o(..hvad kan man gøre i sådan situation ?
Avatar billede Slettet bruger
14. juli 2004 - 20:52 #1
root-password i Knoppix plejer vistnok at være tomt, så prøv bare at trykke på enter, når den beder om et password.

Ellers kan man pakke en .tar-fil ud fra en konsol med denne kommando:

tar -xvf filnavn

Og mon ikke de fleste .tar-filer også er gnuzip-pakkede - altså slutter med .tar.gz eller .tgz - dem kan man også klare med denne kommando:

tar -zxvf filnavn
Avatar billede webmasterdk Praktikant
14. juli 2004 - 21:06 #2
sudo su
så er du logget ind som root ;)
Avatar billede hjml Nybegynder
14. juli 2004 - 21:15 #3
hvordan er det nu så jeg kan skifte pass ud på root ?...altså kommandoen...
Avatar billede webmasterdk Praktikant
14. juli 2004 - 21:23 #4
passwd
men det nytter jo kun noget hvis det er installeret...
Avatar billede hjml Nybegynder
14. juli 2004 - 22:47 #5
er det bare mig eller kan man ikke inst. noget under Knoppix ?..
Avatar billede webmasterdk Praktikant
14. juli 2004 - 22:52 #6
har du det installeret på harddisken?
eller kører du fra cd?
Hvis du kører fra cd, er der en meget god grund til at du ikke kan installere...
Du har jo ikke mountet nogle partioner den kan skrive til...