Avatar billede magnusm Nybegynder
12. juli 2004 - 10:55 Der er 3 kommentarer

Flytning af mailkonti?

Hejsa,

Jeg forsøger at frigøre noget plads på en windows 2000 server, hvor der kun er 4 gb total plads på drev C. Det betyder så at der kun er ca. 500 mb ledig diskplads.
Jeg har tænkt mig at flytte pagefilen til et andet drev. Derudover har jeg også tænkt mig at flytte exchange mailkonto over på et andet drev, da jeg kan se de ligger på M drevet, som benytter samme partition som C.
Jeg har en fornemmelse af hvordan det kan gøres, men er der ikke en der kan give mig en udførlig forklaring og om der skal tages nogen forbehold m.v. Det er ret vigtigt at det spiller for mig første gang, da jeg nødig vil opleve at mailbox'ene forsvinder og det går helt galt :)
Jeg kan desuden oplyse at det exchange 2000 - installeret sammen med en small business server.

Hører også meget gerne hvis der skulle være andre gode forslag til hvordan der kan frigøres noget mere plads.
serveren kører raid1 med 2 diske på 20 gb. Der er oprettet 2 partitioner, hvor man fra start har valgt kun at give C 4 gb.
Jeg har ladet mig fortælle det ikke kan lade sig gøre at bruge partition magic eller lignende... kan det bekræftes?

mv.

Magnus
Avatar billede lgj Nybegynder
16. juli 2004 - 20:34 #1
Jeg har brugt Norton Ghost til at ændre partitions format, men det er vist ikke supporteret på server - men det virkede.

I dit sted ville jeg fjerne det ene spejl - stoppe exchange(manuel startup i services) samt andre services - lave backup af 'd:' - lave et ghost image af c: - oprette ny c: og 'd:' - indlæse image og backup.
TESTE - TESTE -TESTE
Hvis alt virker - i med den anden disk, genskab spejl(hvis det ikke sker automatisk).

Hvis det fejler har du stadig din anden disk - ud med den fejlede og ind med din gl. installation - genskab spejl.
Avatar billede clausm Nybegynder
21. juli 2004 - 12:21 #2
lige en note: M-drevet er normalt ikke storage for data. Det er en exchange systempartition der styrer rettigheder på NTFS-niveau. Jeg vil kraftigt fraråde at pille ved dette drev - specielt hvis du ønsker at kunne benytte webaccess.
Avatar billede magnusm Nybegynder
21. juli 2004 - 19:58 #3
Hejsa,

Jeg er blevet lidt klogere på exchange. Det jeg rent faktisk søgte svar på, var hvordan man flytter databasen (*.edb filen) samt log filerne. Det har jeg så fundet ud af og det er gjort, men tak for forslag. Jeg har frigjort ialt 2 gb nu, så det er vist rigeligt.