Avatar billede christian840 Nybegynder
11. juli 2004 - 17:57 Der er 22 kommentarer

Programfejl og umotiveret genstart i Windows XP

Hej...

Har i øjeblikket en del problemer med Windows XP og har haft det et stykke tid.
Geninstallerede i fredags på en spritny harddisk, da jeg troede det var den gamle der var stået af.
Men problemerne ser ud til at fortsætte.
Har endda forsøgt at reparere i dag, uden held. Selv under Repair kommer meddelelsen om "Programfejl" op. Det var i svchost.exe med en meddelelse om at "Instruktionen ved "0x0006df76" refererede hukommelse ved "0x19e90000". Hukommelsen kunne ikke "read"".
Tallene i meddelelsen varier fra opstart til opstart, til tider står der "written" i stedet for "read". Det er ligeledes forskelligt, hvilket program der er programfejl i... Det kan fx være logonui.exe, eller Norton AntiVirus...

Derudover har jeg haft problemer med at Internet Explorer laver fejl når jeg åbner, og eneste løsning er en genstart. Hvis IE fungerer kan det til gengæld være Office eller Norton Antivirus der ikke fungerer...

Sidst men ikke mindst har computeren genstartet sig selv en gang i mellem - typisk midt i en brænderprocess.

Vedhæfter min Hijackthis-rapport, måske der ligger nogle svar i den...

Håber at alle I eksperter kan hjælpe mig!!

Logfile of HijackThis v1.97.7
Scan saved at 16:32:34, on 11-07-2004
Platform: Windows XP SP1 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP1 (6.00.2800.1106)

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\brsvc01a.exe
C:\WINDOWS\System32\brss01a.exe
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Symantec Shared\ccSetMgr.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Microsoft Shared\VS7DEBUG\MDM.EXE
C:\Programmer\Norton AntiVirus\navapsvc.exe
C:\Programmer\Norton AntiVirus\AdvTools\NPROTECT.EXE
C:\WINDOWS\system32\srvany.exe
C:\WINDOWS\system32\resetservice.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Symantec Shared\CCPD-LC\symlcsvc.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Symantec Shared\ccEvtMgr.exe
C:\Programmer\Norton AntiVirus\SAVScan.exe
C:\WINDOWS\System32\dllhost.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\Programmer\Fælles filer\Symantec Shared\ccApp.exe
C:\WINDOWS\System32\devldr32.exe
C:\Programmer\Logitech\iTouch\iTouch.exe
C:\Programmer\Logitech\MouseWare\system\em_exec.exe
C:\Programmer\Messenger Plus! 3\MsgPlus.exe
C:\WINDOWS\System32\CTHELPER.EXE
C:\WINDOWS\System32\ctfmon.exe
C:\Programmer\Adobe\Acrobat 6.0\Distillr\acrotray.exe
C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe
C:\Programmer\MSN Messenger\msnmsgr.exe
C:\Hijack\HijackThis.exe

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://www.hhkol.dk/
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Hyperlinks
O2 - BHO: (no name) - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\Programmer\Adobe\Acrobat 6.0\Acrobat\ActiveX\AcroIEHelper.dll
O2 - BHO: (no name) - {53707962-6F74-2D53-2644-206D7942484F} - C:\Programmer\Spybot - Search & Destroy\SDHelper.dll
O2 - BHO: (no name) - {AA58ED58-01DD-4d91-8333-CF10577473F7} - c:\programmer\google\googletoolbar2.dll
O2 - BHO: (no name) - {AE7CD045-E861-484f-8273-0445EE161910} - C:\Programmer\Adobe\Acrobat 6.0\Acrobat\AcroIEFavClient.dll
O2 - BHO: NAV Helper - {BDF3E430-B101-42AD-A544-FADC6B084872} - C:\Programmer\Norton AntiVirus\NavShExt.dll
O3 - Toolbar: Norton AntiVirus - {42CDD1BF-3FFB-4238-8AD1-7859DF00B1D6} - C:\Programmer\Norton AntiVirus\NavShExt.dll
O3 - Toolbar: Adobe PDF - {47833539-D0C5-4125-9FA8-0819E2EAAC93} - C:\Programmer\Adobe\Acrobat 6.0\Acrobat\AcroIEFavClient.dll
O3 - Toolbar: &Google - {2318C2B1-4965-11d4-9B18-009027A5CD4F} - c:\programmer\google\googletoolbar2.dll
O3 - Toolbar: &Radio - {8E718888-423F-11D2-876E-00A0C9082467} - C:\WINDOWS\System32\msdxm.ocx
O4 - HKLM\..\Run: [ccApp] "C:\Programmer\Fælles filer\Symantec Shared\ccApp.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [Advanced Tools Check] C:\PROGRA~1\NORTON~1\AdvTools\ADVCHK.EXE
O4 - HKLM\..\Run: [Logitech Utility] Logi_MwX.Exe
O4 - HKLM\..\Run: [zBrowser Launcher] C:\Programmer\Logitech\iTouch\iTouch.exe
O4 - HKLM\..\Run: [NvCplDaemon] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\System32\NvCpl.dll,NvStartup
O4 - HKLM\..\Run: [nwiz] nwiz.exe /install
O4 - HKLM\..\Run: [MessengerPlus3] "C:\Programmer\Messenger Plus! 3\MsgPlus.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [NeroFilterCheck] C:\WINDOWS\system32\NeroCheck.exe
O4 - HKLM\..\Run: [WINDVDPatch] CTHELPER.EXE
O4 - HKLM\..\Run: [UpdReg] C:\WINDOWS\UpdReg.EXE
O4 - HKLM\..\Run: [Jet Detection] C:\Programmer\Creative\SBLive\PROGRAM\ADGJDet.exe
O4 - HKCU\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\System32\ctfmon.exe
O4 - HKCU\..\Run: [NvMediaCenter] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\System32\NVMCTRAY.DLL,NvTaskbarInit
O4 - HKCU\..\Run: [MSMSGS] "C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe" /background
O4 - Global Startup: Acrobat Assistant.lnk = C:\Programmer\Adobe\Acrobat 6.0\Distillr\acrotray.exe
O8 - Extra context menu item: &Google Search - res://c:\programmer\google\GoogleToolbar2.dll/cmsearch.html
O8 - Extra context menu item: Backward &Links - res://c:\programmer\google\GoogleToolbar2.dll/cmbacklinks.html
O8 - Extra context menu item: Cac&hed Snapshot of Page - res://c:\programmer\google\GoogleToolbar2.dll/cmcache.html
O8 - Extra context menu item: E&ksporter til Microsoft Excel - res://C:\PROGRA~1\MICROS~2\OFFICE11\EXCEL.EXE/3000
O8 - Extra context menu item: Si&milar Pages - res://c:\programmer\google\GoogleToolbar2.dll/cmsimilar.html
O8 - Extra context menu item: Translate into English - res://c:\programmer\google\GoogleToolbar2.dll/cmtrans.html
O9 - Extra button: Opslag (HKLM)
O9 - Extra button: Related (HKLM)
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Show &Related Links (HKLM)
O16 - DPF: {9F1C11AA-197B-4942-BA54-47A8489BB47F} (Update Class) - http://v4.windowsupdate.microsoft.com/CAB/x86/unicode/iuctl.CAB?38177.4889351852
O16 - DPF: {D27CDB6E-AE6D-11CF-96B8-444553540000} (Shockwave Flash Object) - http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab
Avatar billede arlet Juniormester
11. juli 2004 - 17:59 #1
Der ligger ikke nogen svar i den hijackthis log, desværre
Avatar billede andersenph Nybegynder
11. juli 2004 - 18:15 #2
Det lugeter lidt af ram fejl.
http://www.memtest86.com/
Prøv at teste dem med dette program.
Har du to blokke kan du skiftevis tage dem ud for at se om der er forskel.
Endelig kan du have for lidt ram...
Avatar billede peet-49 Novice
11. juli 2004 - 18:18 #3
Ramfejl er et godt bud.
Avatar billede serverservice Praktikant
11. juli 2004 - 22:04 #4
Jo det tyder meget på ramfejl - husk at køre memtest fra bootdiskette.

men det kunne også være cpu...baseret på at den genstarter spontant.
Avatar billede christian840 Nybegynder
13. juli 2004 - 17:25 #5
Har nu kørt MemTest v 3.1 - den fandt ingen fejl...
Er det så ensbetydende med at jeg skal skifte CPU?
Avatar billede andersenph Nybegynder
13. juli 2004 - 20:19 #6
http://www.sofotex.com/Hot-CPU-Tester-Pro-download_L2650.html
Prøv at teste den inden du går så vidt :O)
Avatar billede christian840 Nybegynder
14. juli 2004 - 09:28 #7
Satte computeren til at køre HOT CPU testen i morges inden jeg tog på arbejde...
Efter at have kørt 2 gange kom den op med en "Exception error: ACCES VIOLATION" og så en eller anden adresse, ifm. test af Cache L2...
Hvordan skal man forholde sig til det?
Sætter hele loggen på senere...
Avatar billede christian840 Nybegynder
14. juli 2004 - 18:01 #8
Her er loggen fra testen:
Hot CPU Tester Pro 4.1.1.565
Copyright © 1999-2003 7Byte Computers
Wednesday, July 14, 2004 - 17:48:44
Diagnostic Report
---------------------------------------------
Test Started at:  06:38:47
Test Duration:  06:00:00
Physical Processors Available:  1
Logical Processors Available:  1
Multi-Processors System(SMP):  Not Available
Hyper-Threading Technology:  Not Available
CPU Name String:  AMD Athlon(tm) Processor
Speed:  1249MHz
Logical Processors Tested:  CPU 0
Average CPU(s) Performance:  100.0%

Modules Results:
Complex Matrix:  Finished without error
Calculating Pi:  Finished without error
Sorting Algorithms:  Finished without error
Prime Test:  Finished without error
Fast Fourier Transforms:  Finished without error
Chipset:  Finished without error
L1 Cache:  Finished without error
L2 Cache:  Exception error:CPU 0: Exception ACCESS_VIOLATION (0xc0000005) at address 0x004384b8.
Memory:  Finished without error
HD:  Finished without error
MMX:  Finished without error
SSE:  Finished without error
SSE2:
3DNow!:  Finished without error

Her er Benchmark-resultatet... Ved ikke, om det kan være nyttigt for nogen?

Hot CPU Tester Pro 4.1.1.565 - Benchmark Result
Wednesday, July 14, 2004 - 17:57
-------------------------------------------------------------------
Overall : 3481
MetaBench to MHz ratio : 2.79
Integer Instructions : 278 M Instructions/s
Floating-point Instructions : 360 M Instructions/s
MMX Instructions : 344 M Instructions/s
SSE Instructions : 154 M Instructions/s
SSE2 Instructions : N/A M Instructions/s
3DNow! Instructions : 284 M Instructions/s
Memory fillrate memcpy method : 482 MB/s
Memory fillrate C++ method : 496 MB/s
Memory rep movsd : 487 MB/s
Memory FPU 8 bytes blocks : 524 MB/s
Memory Assembly 4 bytes blocks : 484 MB/s
Memory Assembly 8 bytes blocks : 505 MB/s
Memory fillrate MMX 8 bytes blocks : 530 MB/s
Memory fillrate MMX 16 bytes blocks : 537 MB/s
Memory fillrate SSE 16 bytes blocks : 536 MB/s
Memory fillrate SSE movntq 8 bytes blocks : 860 MB/s
Memory fillrate SSE movntq 16 bytes blocks : 874 MB/s
Memory fillrate SSE prefetch movntq 16 bytes blocks : 941 MB/s
Memory fillrate SSE movntps 16 bytes blocks : 851 MB/s
Memory fillrate SSE prefetch movntps 32 bytes blocks : 946 MB/s
Memory fillrate SSE2 prefetch movntps 16 bytes blocks : N/A MB/s
Insertion Sort : 31 K Items/s
Shell Sort : 730 K Items/s
Merge Sort : 1,270 K Items/s
Heap Sort : 548 K Items/s
Quick Sort : 3,064 K Items/s
Large Objects Sort : 445 K Items/s
Fast Fourier Transformg (Standard) : 2,655 KB/s
Fast Fourier Transformg (Optimized) : 4,452 KB/s
-----------------------------

Har i øvrigt flere gange de sidste par dage oplevet, at systemet genstarter, men først viser en blå skærm med hvid skrift, hvor der står noget i retningen af:

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Hvis det er første gang du ser dette skærmbillede bla bla bla
bla bla bla

STOP: 0X000000000A (0XAD1C4404, 0x000000002, 0x0000000000, 0x804FG349)

Starter lagring af fysisk hukommelse...

HVAD er nu det?? :o/
Avatar billede andersenph Nybegynder
14. juli 2004 - 19:49 #9
Prøv at højreklikke på denne computer gå i egenskaber -> hardware -> enhedshåndtering og se om du har nogle gule advarsler.
Det kunne godt tyde på en hardwarekonflikt.
Avatar billede christian840 Nybegynder
14. juli 2004 - 19:54 #10
Der er ingen hardwarekonflikter... (i hvert fald ingen advarsler om det ;o) )
Avatar billede andersenph Nybegynder
14. juli 2004 - 20:01 #11
Hvilken harddisk satte du i?
Der findes nemlig nogle testprogrammer til dem...

Der er nok ikke megen tvivl om at du har problemer med et af dine hardware, men hvilken kan være rigtigt svært at finde ud af.

Og jeg er ikke den største haj til det skal jeg være den første til at indrømme.
Avatar billede andersenph Nybegynder
14. juli 2004 - 20:03 #12
http://www.lavalys.com/products/download.php?pid=1&lang=en&pageid=3
Der findes et godt benchmarking program til pc.
Prøv det en gang og se om du kan få noget ud af det...
Avatar billede christian840 Nybegynder
14. juli 2004 - 20:38 #13
Det er en Seagate 120 GB 7200rpm Fluid 8 MB (HD-21-120-8)...
Men tror ikke det er harddisken, da den også opførte sig underligt før. Har ellers ikke installeret hardware i laaaaaaang tid, men det her er noget der er opstået indenfor den sidste måned...
Avatar billede christian840 Nybegynder
14. juli 2004 - 20:43 #14
Har forsøgt at downloade filerne fra Lavalys.com - både .exe og .zip filen er korrupte... Så det fik jeg ikke meget ud af...
Avatar billede andersenph Nybegynder
14. juli 2004 - 20:46 #15
Det kunne godt være din cpu (sagt forsigtigt) siden den melder fejl i Lcache2
Har du mulighed for at prøve en anden?
Avatar billede christian840 Nybegynder
14. juli 2004 - 22:04 #16
Nej, har ingen andre under hånden...
Det er lidt nedtur, hvis den skal udskiftes.

Er der andre, der kan bekræfte AndersenPH's teori?
Avatar billede christian840 Nybegynder
15. juli 2004 - 09:59 #17
Det ser ud til, at det er CPU der skal skiftes - jfr. http://www.eksperten.dk/spm/519029 og linksene deri...
Avatar billede andersenph Nybegynder
15. juli 2004 - 21:58 #18
Jeps, det kunne godt tyde på at det er cpu der skal skiftes.

Jeg tillader mig at lægge et svar :O)
Avatar billede christian840 Nybegynder
19. juli 2004 - 22:02 #19
Det er ikke CPU'en der er stået af - men en af RAM-blokkene.
Hvad MemTest86 ikke fandt, fandt GoldMemory fra www.goldmemory.cz til gengæld - masser af fejl i den ene RAM blok. Andersph, du får pointene alligevel, da du først nævnte RAM-fejl, og ellers har været den mest behjælpelige.
Avatar billede andersenph Nybegynder
19. juli 2004 - 22:04 #20
Jeg gemmer lige linket til goldmemory til en anden gang :O)
Tak for at du giver os feed back.
Det lærer vi alle af.
Avatar billede serverservice Praktikant
26. juli 2004 - 19:05 #21
takker også for linket og feedback...
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2005 - 19:51 #22
brugte du bare den der shareware eller en 100% version af Goldmemory til at finde fejlen?

Mvh Johnny