Avatar billede atrejua Nybegynder
07. juli 2004 - 09:29 Der er 6 kommentarer

problemer med at connecte til Oracle database

Hej
Jeg programmere i vb.net og skal lave et program der bla. skal connecte til en oracle database der ligger på en server. Men jeg får følgende fejl:

Oracle client and networking components were not found. These components are supplied by Oracle Corporation and are part of the Oracle Version 7.3.3 or later client software installation. Provider is unable to function until these components are installed.

Mit spørgsmål er: hvad er det jeg skal have installeret for at få det til at virke?

Min kode er følgende:

    Dim strConnection As String
    Dim strSQL As String
    Dim objConnection as OleDb.OledbConnection
    Dim objCommand As OledbCommand
    Dim objDataReader As OledbDataReader
    strConnection = "Provider=msdaora; Driver={Microsoft ODBC Driver for Oracle}; Data Source=10.12.10.42,1521; User ID=xx; Password=xx"
    objConnection= New OledbConnection(strConnection)
    objConnection.Open
    strSQL = "SELECT * FROM REG_DATA"
    objCommand = New OleDbCommand(strSQL, objConnection)
    dgData.DataSource = objCommand.ExecuteReader(CommandBehavior.CloseConnection)

    dgData.DataSource = objDataReader
    dgData.DataBind()
    objConnection.Close

På forhånd tak.
Hilsen Maria
Avatar billede arne_v Ekspert
07. juli 2004 - 10:12 #1
Du skal vel have Oracle client software installeret som fejl teksten siger.

Er der nogen speciel grund til at bruge OLE DB og ikke Oracle .NET Client ?

(System.Data.OracleClient namespace)
Avatar billede atrejua Nybegynder
07. juli 2004 - 11:39 #2
Ja, men hvor kan jeg jeg downloade det? Jeg har søgt på google på Oracle Client Software, og det er lidt af en jungle!
Der er ikke nogen bestemt grund til at jeg bruger OLE DB frem for Ocracle .NET CLient. Er det nemmere / bedre at bruge det andet? Og hvorfor?
På forhånd tak. Maria.
Avatar billede arne_v Ekspert
07. juli 2004 - 12:00 #3
Desværre er jeg ikke Oracle kyndig nok til at kunne sige præcis hvad du skal bruge.

Måske noget af dette http://otn.oracle.com/software/tech/windows/ole_db/index.html,
men det er jo faktisk Microsofts driver for Oracle du bruger så måske alligevel
ikke.

----

Normalt anbefaler man brug af .NET providere til .NET fromfor OLD DB og
ODBC så medmindre Oracle er anderledes så må System.Data.OracleClient være
det anbefalede.
Avatar billede atrejua Nybegynder
09. juli 2004 - 14:06 #4
Hej igen,
Jeg har nu lavet om på min kode, så jeg bruger .NET providere. Nu får jeg dog en anden fejlmeddelse som jeg forgæves har prøvet at løse:

BC30451: Name 'OracleConnection' is not declared.

Min kode er følgende:

<%@ Page Language="VB" Debug="True" %>
<%@ Import Namespace="System.IO" %>
<%@ Import Namespace="System.Data" %>
<%@ Import Namespace="System.Object" %>
<%@ Import Namespace="System" %>
<%@ Import Namespace="System.Data.OracleClient" %>
<%@ Import Namespace="System.Web.UI.WebControls" %>
<add assembly="System.Data.OracleClient,value="AssemblyName=System.Data.OracleClient.dll" " />

Dim strConnection As String ="Provider= Omsdaora; Data Source=10.12.10.42,1521; User ID=xxx; Password=xxx; Integrated Security=yes;"
OracleConnection cn = New OracleConnection(strConnection)
cn.Open
Dim strSQL As String = "SELECT * FROM gb_table"
Dim objCommand As System.Data.OracleClient.OracleCommand = New System.Data.OracleClient.OracleCommand(strSQL, objConnection)
dgData.DataSource = objCommand.ExecuteReader(CommandBehavior.CloseConnection)
Dim objDataReader As System.Data.OracleClient.OracleDataReader
Avatar billede arne_v Ekspert
09. juli 2004 - 15:05 #5
I VB skal:

OracleConnection cn = New OracleConnection(strConnection)

vel være:

Dim cn As OracleConnection = New OracleConnection(strConnection)
Avatar billede atrejua Nybegynder
13. juli 2004 - 11:24 #6
Ja - men det er ikke her problemet er (er nu rettet).
Jeg har nu valgt at gå væk fra system.data.OracleClient og gå tilbage til ODBC. Men også HER støder jeg på underlige fejl:

ERROR [IM002] [Microsoft][ODBC Driver Manager] Data source name not found and no default driver specified

min kode er nu:

Dim myConnection As String

If myConnection = "" Then
    myConnection = "Driver={Microsoft ODBC Driver for Oracle};Data
    Source=10.12.10.42,1521;Server=OracleServer.world;User
    id=limsreg;Password=limsreg;Dbq=UDV;"
End If

Dim myConn As New OdbcConnection(myConnection)
myConn.Open()

Jeg har installeret Microsoft Oracle Driver ...