Avatar billede bmelgaard Nybegynder
05. juli 2004 - 14:42 Der er 25 kommentarer

Doskommando i XP?

Det er sikkert et spørgsmål der har været her mange gange - men jeg har ikke kunnet finde det!

Filsystem: NTFS
Styresystem: XP

Jeg har det 'lille' problem, at jeg ønsker at køren en CHKDSK fra en doskommando. Jeg har via 'kør' hentet CMD - så langt så godt! Men mit C:\ kan jeg ikke få lov til at køre, da den meddeler, at der sker andre aktiviteter på drevet (diskenheden er i brug af anden enhed). Jeg får også en melding om, at CHKDSK ikke kan fortsætte i skrivebeskyttet tilstand. Andre drev (her D:\ og G:\ kan jeg sagtens køre CHKDSK på!

Jeg kan se, at der er en mindre fejl på C:\, som jeg godt vil have rettet, da jeg har problemer med at min PC'er fryser helt umotoveret midt i en vilkårlig handling. Hvordan kan jeg få adgang til C:\ - eller er der nogen der har en bedre løsning?
Avatar billede cp1 Nybegynder
05. juli 2004 - 14:45 #1
kommandoen er , chkdsk /f , svar J som ja til at den skal gøre det næste gang du starter maskinen op,genstart maskinen
Avatar billede cp1 Nybegynder
05. juli 2004 - 14:46 #2
vil du se hvilke andre muligheder du har skriver du , chkdsk /?
Avatar billede cp1 Nybegynder
05. juli 2004 - 14:48 #3
du for meldingen fordi den ikke ka tjekke system filer der kører men ka gøre det under opstarten hvor de ikke er ibrug ;)
Avatar billede bmelgaard Nybegynder
05. juli 2004 - 14:59 #4
Jeg vil gerne se andre muligheder - CHKDSK /?
Avatar billede bmelgaard Nybegynder
05. juli 2004 - 15:04 #5
Jeg har oprindelig forsøgt at køre en diskfragmentering på c:\, men får følgende fejl

'Defragmenteringen af (C:) er afbrudt, fordi der er fundet uoverensstemmelser i filsystemet. Kør CHKDSK eller SCANDISK på (C:) for at raparerer uoverensstemmelserne og kør derefter Diskfrakmenteringen igen.*

Det hjælper intet - sig ja til CHKDSK /F og 'vende maskinen' og igen køre diskfragmenteringen
Avatar billede serverservice Praktikant
05. juli 2004 - 15:11 #6
Hvis du kan starte op på en af de andre partitioner tager du en chkdsk :c /f og dit drevbogstav stadig er c:.
En anden mulighed er at boote maskinen i recovery consolen og fyre kommandoen af derfra. http://www.wown.com/j_helmig/wxprcons.htm
Avatar billede cp1 Nybegynder
05. juli 2004 - 15:14 #7
du ka så prøve chkntfs /? og kigge på de switches eller chkdsk /r , som scanner for fysiske fejk på disken (bad sectors) det tar lang tid...
Avatar billede cp1 Nybegynder
05. juli 2004 - 15:23 #8
har lavet et par billeder af de mulighedder jeg for med henholdsvis , chkdsk /? og chkntfs /?  http://firewalker.1go.dk/chkdsk1.png og http://firewalker.1go.dk/chkntfs2.png

LÆG MÆRKE TIL TEKST NEDENUNDER ;)

for du en 404 fejl når du klikker på billed-linket så kopier linket ind i adr.-feltet og tryk enter, i stedet for at klikke på linket ;)
Avatar billede serverservice Praktikant
05. juli 2004 - 15:31 #9
måske kan du bruge en chkntfs /c c: så skulle den tjekke c-drevet ved genstart
Avatar billede bmelgaard Nybegynder
05. juli 2004 - 15:57 #10
dannyboyd: jeg kan godt foretage den foreslåede opstart fra anden partention - men jeg kan ikke få adgang til at lave en diskfragmentering på c:\. Jeg har også lavet en chkntfs /C C:, men med det samme ringe udbytte.

cp1: jeg har været inde og kigge og forsøge med mulighederne i chkdsk /? og chknfts /? - men resultatet er ligeså pauvert som ved dannyboyd's forslag!

Jeg sidder fortsat med det problem, at jeg IKKE kan få lov til at lave en disfragmentering på C:\ - nogen hjælp??
Avatar billede cp1 Nybegynder
05. juli 2004 - 16:06 #11
Avatar billede serverservice Praktikant
05. juli 2004 - 16:08 #12
Forklar lige først om du fik lov til at køre en chkdsk på c-drevet?

Defragmentering: Det kan tit løses ved at køre diskfragmentering i fejlsikret tilstand eller frigøre plads på harddisken til 20-30 % ledig plads.
Avatar billede bmelgaard Nybegynder
05. juli 2004 - 16:36 #13
dannyboyd: jeg fik ikke lov til at køre chkdsk på c-drev.
Jeg har over 50% ledig plads på HD - har også forsøgt i fejlsikret tilstand men uden held!
Avatar billede cp1 Nybegynder
05. juli 2004 - 16:40 #14
så er der recovery consolen som beskrevet i linket jeg lagde,der burde du få muligheden fordi systemet ikke køre..
Avatar billede cp1 Nybegynder
05. juli 2004 - 17:48 #15
eller du ka holde F8 nede under opstart så for du denne menu op
http://firewalker.1go.dk/f8.jpg ,prøv "safe mode with command promt"
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. juli 2004 - 19:37 #16
bmelgaard> skriv lige den helt præcise fejlmelding - det hjælper en del!

Du kan evt. kopiere det fra kommandoprompten og smide det herind.
Gerne det hele incl. kommando med paramatre.
Avatar billede bmelgaard Nybegynder
05. juli 2004 - 19:46 #17
Jeg tror jeg har fået løst problemet med defragmenteringen, men min PC'er fryser stadig helt umotiveret - somme tider ved opstart, andre gange ved midt under en afvikling af program og nogle gange først efter en halv time.

Jeg har 512 RAM,og der er rigelig med plads. Temperaturen på HD er mellem 43 og 57 gr, CPU 37 gr og mainboard 34 gr. Version XP. Har fragmenteret alle drev og kørt CHKDSK. Er der nogen der har en god ide til hvad der kan være galt???
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. juli 2004 - 19:50 #18
Kommentar: john_stigers

ja men ikke dit problem med chkdsk...?
Avatar billede cp1 Nybegynder
05. juli 2004 - 19:52 #19
den med chkdsk fatter jeg heller ikke,vi har jo været det meste igennem...
Avatar billede bmelgaard Nybegynder
05. juli 2004 - 20:03 #20
john_stigers - OK du har ret - jeg laver et nyt spørgsmål

cp1 - jeg lukker denne sag
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. juli 2004 - 20:04 #21
Er overbevist om at bmelgaard misfortolker det der står på skærmen
Avatar billede cp1 Nybegynder
05. juli 2004 - 20:06 #22
ok så,hvis du syntes der nogen der skal ha lidt point her,så be dem om at smide et svar ;)
Avatar billede serverservice Praktikant
05. juli 2004 - 22:40 #23
Nu er jeg ikke rigtig klar over hvad I vil?
Avatar billede victor-1 Nybegynder
05. juli 2004 - 22:46 #24
Undskyld jeg spørger, men er den ikke rigeligt varm den HD ?

Har du forsøgt at reparere XP ?

Har du kørt denne ?
Start - Kør - Skriv - sfc /scannow
Husk mellemrummet mellem    sfc og /

sfc står for -> (S)ystem(F)ile(C)hecker.
Din Windows cd skal ligge i drevet mens du gør det.
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. juli 2004 - 22:53 #25
dannyboyd> pyt med det - bare bmelgaard er ;)