Avatar billede acmed Nybegynder
04. juli 2004 - 20:44 Der er 14 kommentarer

Billeder for "brede"

Hej

Når jeg overfører nogle billeder fra en kammerats Canon Ixus 400 ved at kopiere dem direkte fra hukommelseskortet (i en kortlæser), bliver billederne for brede, dvs. personerne på billederne ser tykke ud.

Hvad kan man gøre ved dette?
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
04. juli 2004 - 20:58 #1
Hvor bliver de for bredde ...på skærmen eller på et print?

Kameraet har en opløsning pixel x pixel, det skulle det også gerne være når du har lagt dem ind på computeren.
Avatar billede acmed Nybegynder
04. juli 2004 - 21:03 #2
På skærmen - har ikke prøvet print endnu.
Opløsningen på skærmen er 1704*2272 (mener det er det samme på kameraet).
Har prøvet på andre skærme også, så det burde ikke være min skærm...
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
04. juli 2004 - 21:17 #3
Det lyder lidt mærkeligt, en pixel er en pixel, så med mindre din skærm (og andre) står til at vise meget i bredden og lidt i højden ???

Det er vel ikke sådan at det er med en vidvinkel på kameraet (kender den ikke!) og personerne sidder yderst mod billedkanten, for så er det et objelktiv problem, og ikke et pixelproblem.

Det program du ser billederne i, har du testet billedstørrelsen deri ?
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
04. juli 2004 - 21:20 #4
Kameraet er på 2272x1704 pixels så det er ikke der fejlen ligger.

Har du forøvrigt set testen: http://www.dpreview.com/reviews/canons400/
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
04. juli 2004 - 21:22 #5
Så derfor har jeg to løsninger:

1. Personerne sidder i yderkanten af billederne når der fotograferes med en vidvinkel-indstillingen på zoomen.

2. Skærmen er sat forkert op, viser f.eks. ikke en cirkel som en cirkel, men som en elipse.
Avatar billede acmed Nybegynder
04. juli 2004 - 21:39 #6
Prøv at se her:
http://www.anome.dk/billede.jpg

Min kæreste er ellers normalt en slank høj pige, men på det kamera er hun nu tykkere og lavere.
Som du ser er hun midt i billedet.

(har lige reduceret størrelsen til 50% på begge sider, så det ikke fylder så meget).
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
04. juli 2004 - 21:50 #7
så må du igang med en større test, hvis du skal overbevise forhandleren om at der er noget i vejen med kameraet.

Fotografere f.eks. en dør, som du måler nøjagtig op, fotografere den lige forfra, og med zoomen sat på midterstilling, test der om bredde højdeforskellen holder (så er det lige med at huske det fra skolen).

Hvis der er en fejl, er det noget med kameraets objektiv.

...er det et ny kamera ???

Normalt laver Canon nogle rigtige gode kameraer.
Avatar billede acmed Nybegynder
04. juli 2004 - 21:51 #8
Men du kan godt se at billedet ikke virker helt proportioneret (du kender selvfølgelig ikke personen)?
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
04. juli 2004 - 21:54 #9
nej ....hos mig ser hun da "ganske normal" ud ....ups...du må aldrig vise det her til din kæreste!

er du sikker på at din skærm er rigtig indstillet, højde/bredde ????
Avatar billede acmed Nybegynder
04. juli 2004 - 21:55 #10
kan da måske være min skærm... Prøver at tjekke det lidt nærmere...
Avatar billede bdo Nybegynder
05. juli 2004 - 22:58 #11
Hvis jeg var dig ville jeg prøve om skærmen viser en cirkel som en cirkel. Jeg synes din kæreste og den anden person bag hende ser normalt proportionerede ud, og de kvadratiske fliser i baggrunden virker også kvadratiske på min skærm.
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
20. juli 2004 - 10:42 #12
løsning ....fandt du det ????
Avatar billede acmed Nybegynder
12. november 2004 - 21:39 #13
Tror det må være min skærm... Lukker - fotograf: vil du have point for hjælpen? ;-)
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
12. november 2004 - 22:00 #14
jamen, så kommer du da af med lidt !

godt du fandt en "løsning" !