Avatar billede oz3tl Nybegynder
03. juli 2004 - 23:25 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Lave en boot der selv henter alt

Kan man lave en boot diskette der selv logger på nettet og derfra henter alt det der er brug for til installationen, fostået på den måde at man bare sætter en diskette i drevet og derefter star den op med det hele der er brug for men den henter det ned fra nettet uden at man har en cd i drevet eller lignende, håber i ved hvad jeg mener ellers må man jo bare få hentet det nødvendige.

m.v.h.
tlv
Avatar billede thomas_nj Nybegynder
04. juli 2004 - 12:13 #1
Vil jeg tro man kan. Det findes i hvert fald til free bsd, så mon ikke det også findes et sted derude til linux?
  Er det en bestemt distro du tænker på?
Avatar billede jrknudsen Nybegynder
04. juli 2004 - 12:17 #2
Hvad er det du vil ha hentet fra nettet, er det en installation af windows? eller opdatering af filer? Og er det lokalnettet, eller internettet du mener?
Avatar billede thomas_nj Nybegynder
04. juli 2004 - 12:18 #3
Måske du kan finde noget her der er brugbart : http://www.bootdisk.com/linux.htm
Avatar billede thetoastmaster Juniormester
04. juli 2004 - 13:00 #4
Du kan godt køre install over nettet, men om alle linux udgaver har dette ved jeg ikke, men SUSE Redhat samt Mandrake kan godt, men om *BSD kan ved jeg ikke( BSD er ikke linux men unix ), men det er ikke 100% auto, du skal lige give et ip nummer samt gateway samt dns, jeg bruger det selv men du skal nok ikke gøre det på en adsl 128 eller 256, jeg har selv 10 mbit og for mit system tager det ca 15 minutter, det skal dog lige siges at jeg ikke installere grafisk miljø overhoved, så der bliver kun installeret ca 240 Mb på mit system, men eks mandrake install over nette giver flere programmer, der er ca 2gb flere programmer ved inet install, eks flere apache moduler, mange flere ting til perl ect ....

Mvh The Toastmaster
Avatar billede oz3tl Nybegynder
05. juli 2004 - 01:34 #5
-> JRKNUDSEN: no bad feelings men hvis det var windows så ville jeg ikke have stillet spm. under linux,

-> THOMAS_NJ: jeg har været inde for at kikke på det link under punkt 3. - 3,2, men der kan jeg ikke lige se hvad der skal være på diske, jeg tror at det var disse punkter du mente,

Det skal lige siges at jeg totalt newbie så alt skal skæres ud i pap og hvis jeg føler at det er nødvendigt med flere points så kan det jo godt tænkes at jeg sætter flere på højkant, det var ikke til noget bestemt linux system, jag har ADSL 1024/128  eller som jeg selv vil betegne det 128 KBytes / 16 KBytes, det var sommen bare fordi man godt kan blive doven og ikke gider sætte et CD-DREV i for bare at pille det ud bagefter og den skal bruges til en server /firewall /mail /web /files, med 3 netkort 1. til mit eget lan, 2. til wan. 3. til trådløst lan, jeg har pt. 2 dual pII 330 servere med 256 MB ram (det vil blive udvidet når der er skrabt "penge" nok sammen til køb af flere op til det max antal understøtede ram) der er tillige 6 scsi diske i raid (går ud fra at raid skal installeres først) og så skal jeg have sat en ide hd i til "linux boot" hvor stor den skal være ved jeg ikke, er dette en for stor mundfuld må jeg jo prøve at uddybe noget mere.
m.v.h.
tlv
Avatar billede bonehead Nybegynder
05. juli 2004 - 18:22 #6
Umiddelbart havde jeg forstået dit spørgsmål som om du ville lave en install-skabelon på floppy for at kunne sætte mange maskiner op med samme config automatisk. Dette giver en anelse mere mening. ;-)

De fleste linux distributioner har boot images liggende til installation fra floppy/ftp. Sædvanligvis ligger de i mappestrukturen der findes på ftp sitet som .img filer, og du skal så downloade en eller flere af disse, afhængigt af dit behov, og lave disketter til formålet. Derved slipper du for et cd-rom drev.

... og så skal du nok også afsætte adskillige timer til download og installation af dit system. ;-)
Avatar billede oz3tl Nybegynder
05. juli 2004 - 20:06 #7
Pyt med download tiden den betyder ikke noget, men jeg gik ud fra at man kunne lave 1 til 3 disketter også starte op fra dem og så klarede den selv resten, det var sådan set det jeg havde i tankerne.
m.v.h.
tlv
Avatar billede bonehead Nybegynder
05. juli 2004 - 23:54 #8
Under RedHat hedder det at "kickstarte" installationen. Men det kræver at du enten kan den præcise syntaks til tekstfilen "ks.cfg" eller har en RedHat/Fedora installeret på forhånd, så du selv kan definere hvilke pakker der skal installeres ved hjælp af kickstarteren.
Yderligere forklaring: http://www.redhat.com/docs/manuals/linux/RHL-9-Manual/custom-guide/part-install-info.html

For at få startet installationen af den første maskine uden CD-ROM drev, kan du kopiere boot images ud på disketter, men har du ikke en kickstart-fil, skal du selv overvåge installationen. Hvordan man laver bootdisketterne står her:
http://www.redhat.com/docs/manuals/linux/RHL-9-Manual/install-guide/s1-steps-install-cdrom.html#S2-STEPS-MAKE-DISKS

RedHat9 er forældet, men fremgangsmåden er den samme til stort set alle distributioner.
Avatar billede thetoastmaster Juniormester
07. juli 2004 - 01:16 #9
du kan også gå den anden vej og prøve mandrake, gå eks ind på denne side
ftp://ftp.esat.net/pub/linux/mandrakelinux/official/10.0/i586/images/

der finder du de img filer der skal bruges til at installere mandrake, du skal bruge network.img ( til boot ) samt network_drivers.img ( den spøgere efter den hvis den ikke finder dit netkorts driver på den føreste disk )
derefter starter der en blå shell ting op ;-)
der bliver du spurt og nogle ting, eks ip gateway samt et dns nummer, der efter hvordan du vil installere den, her svare du ftp, derefter spøger den om ftp stedet, der skriver du
ftp.esat.net
/ftp.esat.net/pub/linux/mandrakelinux/official/10.0/i586/

efter dette skal du vælge nogle ting, eks hvordan vil du køre den med hvilke pakker ect, men det er i et let grafisk miljø ...

til sidst kan du så gemme det du har lavet på en diskette, denne kan så bruges til en meget hurtig install, jeg vil tro den tid du bruger på at lige sætte det op og gemme det på en diskette ikke over stiger den til du ville bruge på at lave den selv(altså med redhat kickstarte), og her køres der også kontrol på at de pakker du vælger også får de paker med som de er afhængie af, prøv det ;-)

jeg har givet ftp.esat.net som stedet at gøre det gennem, da den er hurtig og meget stabil, og så kan du finde nogle af de ( efter min mening ) gode linux udgaver,,,

findes her ftp://ftp.esat.net/pub/linux/

Mvh TheToastmaster
Avatar billede oz3tl Nybegynder
31. juli 2004 - 02:14 #10
Jeg vender tilbage når jeg har afprøvet diverse forslag men jeg er pt arbejdsramt og har derfor ikke tid til at afprøve dem endnu og jeg har været arbejds ramt siden den 08-07-2004 så derfor har jeg ikke haft tid til at prøve dem jeg skal nok svare  senere.
m.v.h.
tlv
Avatar billede oz3tl Nybegynder
19. august 2004 - 15:08 #11
Toastmaster jeg kan godt finde img filen men hvordan pakker jeg den ud til en disk.
m.v.h.
tlv
Avatar billede oz3tl Nybegynder
19. august 2004 - 15:15 #12
Det skal lige siges at efter at jeg har åbnet for serverene så har jeg opdaget at der ikke er en ide controller deri så jeg har sat en 4,5 GB scsi hd i og det bliver den der skal bruges til at boote fra den har id 14 og dem i raid har 0-5, hvordan bliver de så listet når den spørger efter ins. sted.
m.v.h.
tlv
Avatar billede oz3tl Nybegynder
20. august 2004 - 22:47 #13
Bonehead jeg havde ikke lige set at det var redhat du havde beskrevet om, har prøvet redhat en gang de gik i l**t så andre forslag er velkomne.
m.v.h.
tlv
Avatar billede oz3tl Nybegynder
03. september 2004 - 20:50 #14
-->Thetoastmaster: det er afprøvet og det ser ud til at det virker ok jeg har dog tage gui med det skal kun bruges til at konfigurere med indtil jeg kan klare mig uden.
m.v.h.
tlv
Avatar billede oz3tl Nybegynder
19. december 2004 - 13:09 #15
Nu har denne vist været åben længe nok.