Avatar billede asus_rulez Nybegynder
21. februar 2001 - 14:07 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

ISP - hvordan virker det ?

Okay, her er så spørgsmålet til de udvalgte.

En ISP internet service provider hvordan virker det ?

Hvis man har et firma med 200 mand er det så ikke muligt/biligere at være sin egen ISP og dermed få noget brugbart internet = bredbånd ?

Hvad cacher ISP\'en data i MB antal logs pr. subscriber.
Hvad siger loven om at Gemme IP på sender og request, hvor længe må/skal man gemme alle de data ?

Altså kan man være sin egen ISP med en alm. computer og det rigtige kabel ?
Avatar billede beaviz Nybegynder
21. februar 2001 - 14:21 #1
ISP begrebet er lidt udvisket. Men basalt kan man vel sige at man er ISP hvis man sælger båndbredde til anden geografisk lokation.

1. Som sysadm vil jeg sige at vi logger næsten intet af vores kunders trafik, og den smule vi

2. I Danmark er det ikek lovpligtigt at gemme noget som helst. MEN! Det kan være en god ting at gøre hvis du senere bliver hængt op på noget der er foregået på dit netværk, at kunen bevise at det var en kunde der var den skyldige.

3. Ja.

Avatar billede beaviz Nybegynder
21. februar 2001 - 14:22 #2
Mystisk...
1. Som sysadm vil jeg sige at vi logger næsten intet af vores kunders trafik, og den smule vi logger roterer hver 30. dag.
Avatar billede kloge-aage Nybegynder
21. februar 2001 - 14:41 #3
Prøv dette link :)http://whatis.techtarget.com/WhatIs_Definition_Page/0,4152,214028,00.html

Avatar billede asus_rulez Nybegynder
21. februar 2001 - 15:03 #4
Hvordan virker det rent teknisk ?
Er det ligesom en cache (kæmpe diske) der gemmer oftest forespurgte data, eller er det bare en linie lige igennem ?

Hvorfor kan man som ISP være intereseret i at logge noget somhelst ? Det er jo problematisk hvis et firma er sin egen ISP at logge medarbejdernes færden krænkelse af privatliv og alt det der.

Hvis en medarbejder er skyld i en ny virus, kan politiet jo bare logge hans IP og tidspunktet ?

Avatar billede beaviz Nybegynder
21. februar 2001 - 15:08 #5
1. Ofte begge dele.

2. For at kunen fraskrive sig ansvaret.

3. Så simpelt er det ikke.
Avatar billede beaviz Nybegynder
21. februar 2001 - 15:09 #6
Det giver btw ikek megen mening at tale om \"at være sin egen isp\" ... Du udbyder det jo netop ikek til nogen så, og så er du ikek isp ... (Catch 22)
Avatar billede asus_rulez Nybegynder
21. februar 2001 - 15:21 #7
Man skal vel egentlig have en aftale med Teledk, eftersom man er tvunget til at benytte deres kabler ? eller er der andre kabler gravet ned man kan benytte ?
Avatar billede asus_rulez Nybegynder
21. februar 2001 - 15:26 #8
Tak for dit svar, det er ikke sikkert at ISP er det rigtige ord jeg prøver bare at finde ud af hvormange vestjyder der skal til for at kunne finansere noget hurtigere internet og hvad det kræver :-)
Avatar billede beaviz Nybegynder
21. februar 2001 - 17:32 #9
Først skal du vel gøre op med dig selv hvad du skal, og jeg vil minde dig om følgende:
1. Det koster knaster at holde et sådant system i luften.
2. Det er meget svært at køre noget sådant.
3. Konkurrencen er meget hård.
4. Båndbredde er voldsomt dyrt.

Du er ikek tvunget til at benytte TeleDKs kabler, du kan bare tage din spade og grave, ligeså langt du vil. TeleDKs kabler er iøvrigt ganske billige at benytte i forhold til prisen for at få et gravet ned.
Avatar billede kloge-aage Nybegynder
22. februar 2001 - 16:33 #10
Du kan købe en brugt spade af mig for 12 kr. og et par næsten nye gummistøvler for kun 27 kr. Betalingsformen snakker vi om :)
Avatar billede asus_rulez Nybegynder
23. februar 2001 - 11:32 #11
Spider >  Ja så kan kunderne skiftes til at grave *lol*
Du må undskylde jeg, jeg sådan ignorerede dit svar, men beaviz \"arbejder\" med tingene til dagligt og svarede præcist på mine spørgsmål.

Du må dog medgive mig at tanken om bredbånd er dejlig bare ordet \"bredbånd\", har noget magisk og tiltrækkende over sig. Jeg kan ikke fatte, at man i sverige \"hvor afstandene er meget større\" kan tilbyde 10Mb, til ingen penge og i \"lille\" danmark skal man betale det samme for en \"skide 256 kb linie\", som kun de færeste kan få.
Derfor prøver jeg at finde ud af hvad/hvormange der skal til for at lave et nyt backbone \"tror jeg det hedder\" hvor man er uafhængig af den evindelige \"rå kobber problematik\" og politikeres STORE ORD, men manglende formåen.

\"Hvor der er vilje er der vej\" :-)
Avatar billede kloge-aage Nybegynder
23. marts 2001 - 11:22 #12
Jamen jeg tager da også hatten af for din kreative gå på mod. Held og lykke. Hej.