Avatar billede steen.s Nybegynder
29. juni 2004 - 17:54 Der er 5 kommentarer

Kører min hardiske i DMA ?

Er der nogen som kan fortælle mig, ud fra nogle skærmdump jeg kan sende som Pdf-dokument, om mine harddiske kører i DMA-mode?
Kort fortalt har jeg købt en ny HP-pavilion a540.dk PC med en Seagate Ultra DMA 160 GB harddisk. Samtidig købte jeg et Haupage WinTV pvr250 Tv-kort. I Tv-kortets manual skriver de, at harddiskene skal kører DMA-mode for at kortet virker optimalt.
PC'en har en seagate 160 GB harddisk som er delt op i en genoprettelses-del fra Hp's side og en partition jeg selv har lavet. Jeg har lavet et dokument i pdf-format som viser egenskaberne for de fire IDE-controller i enhedshåndteringen. Men jeg er i tvivl om, hvordan DMA-egenskaberne skal forstås.
Findes der en dygtig person som jeg kan sende dokumentet til og som kan fortælle mig om DMA virker eller ikke? Og evt. hvordan egenskaberne skal forstås!
Avatar billede nopsen Ekspert
29. juni 2004 - 18:31 #1
Gå ind i din enhedshåndtering, klik på krydset ud for ide-controllere, tag egenskaber for både primær og sekondær ide-controller, vælg fanebladet avanceret og tjek om der står DMA-mode ud for begge punkter.
Avatar billede steen.s Nybegynder
29. juni 2004 - 18:46 #2
Så langt var jeg selv kommet. Men det jeg vil vise i et pdf-dokument er, at jeg har 2 primære og 2 sekundære IDE-kanaler. Det er kun ved nr. 2 Primære kanal, at der står Ultra DMA tilstand 5 i enhed 0.  Og ved nr. sekundære kanal at der står Ultra DMA tilstand 2, også kun i enhed 0. Ved alt andet står der "ikke tilgængelig". Jeg er i tvivl om hvad der er hvad af disse 4 kanaler. f.eks. harddisk eller dvd-drev
Avatar billede nopsen Ekspert
29. juni 2004 - 18:54 #3
ok prøv at sende det til nopsen@hotmail.com så prøver jeg at kigge på det.
Avatar billede nopsen Ekspert
29. juni 2004 - 20:43 #4
ok, som dine billeder viser, så er dine drev sat til DMA hvis tilgængelig. nu er det sådan at for at du kan køre en harddisk i DMA, skal den være monteret med et 80-pins kabel, du kan se det på at den ende af ide-kablet som går i bundkortet skal være blå. dette kommer slf an på om dine diske er ATA66 og opefter.
prøv at læse dette, og vend tilbage hvis det ikke er det som er problemet.
http://www.wintip.dk/xp/config/dma.htm
Avatar billede steen.s Nybegynder
30. juni 2004 - 19:13 #5
Min PC er helt ny og jo den har 80-pins kabler. Som du kan se i dokumentet er der  også to steder, hvor der står at det kører i Ultra DMA tilstand 5 i enhed 0 og Ultra DMA tilstand 2 i enhed 0. De andre steder står der "ikke tilgængelig". Hvad betyder det så? At jeg kører med DMA eller om jeg til dels kører med DMA, eller slet ikke?