Avatar billede x-party Nybegynder
29. juni 2004 - 15:06 Der er 37 kommentarer

Ved ikke hvilken bærbar jeg skal købe

Hej jeg stå og skal købe en bærbar, men jeg aner ikke hvad der er godt.

Den må MAX koste 17.000,- og jeg vil gerne have det bedste til den pris.

Jeg har set på denne, men ved ikke om det er et or billigt produkt, så den går i stykker alt for let.

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=90595
Avatar billede zilladk Nybegynder
29. juni 2004 - 15:23 #1
Hvis du er klar til at bruge 17000 på en bærbar, vil jeg da foreslå dig at købe mærkevarer. acer, idm, asus, dell, hp, (ok måske ikke lige hp) men så er du rimeligt sikker på at få noget kvalitet for pengene.
Avatar billede zilladk Nybegynder
29. juni 2004 - 15:25 #2
et andet godt råd kunne være ikke at købe den over nettet. Mindre support, længere reperations tid, sværere at komme i kontakt med. det er selvfølgelig kun en generalisering, behøver ikke at være sandt for alle. Find en lokal EDB forhandler og tag en snak med dem. her tænker jeg ikke på Aldi, Bilka eller den slags.
Avatar billede espersen Novice
29. juni 2004 - 15:45 #3
Jeg ville tage denne maskine : http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=65017

256 mb ram koster ca. 435 kr. (et rimelig vigtigt parameter at kende priser på INDEN køb! - fx. Dell er ofte dyr at købe extra ram til!)

Den er med 15" skærm (og findes også i 15,4") vejer blot 2,7 kg og har et ret fedt design (ud over at det er rigtig fin kvalitet)

Den har noget af det nyeste grafikkort til bærbare : et Radeon 9600 pro + det er en Centrino maskine. Dens VGA-ram er dedikerede ram - dvs. den skal ikke dele ram med resten af konfigurationen (modsat shared ram som i mange andre)

Dette gør den bl.a. god til at afspille DVD-film og også på længere sigt fortsat spil og større programmer!

M6800N har 256 eller 512 MB ram som desuden er 333 mhz (max 2 GB ram ialt)- mod de mere normale 266 mhz på FSB'en

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=65017 (den lille med 40 mb HDD og 256 mb ram)
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=65019 (med 60 GB HDD og 512 MB ram)

Jeg er selv ret vild med Asus M6N som også netop er ved at blive opgraderet på VGA-siden ATI9700 - Den Asus findes i 1,4 + 1,5 + 1,6 + 1,7 Ghz ; se her specifikationerne fra Asus :
http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=M6000N%20Series&langs=01

et ok sted at handle er hos - www.m-e.dk
Avatar billede espersen Novice
29. juni 2004 - 15:46 #4
og er klart enig i med zilladk ... køb dog aldrig en laptop inden du har haft den i hånden, mærket, følt og lyttet til den - samt ikke mindst haft den tændt.....

her er lige en købeguide vedr. laptop : http://laptop4u.dk/kobeguide.html - de skulle også være ok at handle hos (men har ikke prøvet dem selv)
Avatar billede espersen Novice
29. juni 2004 - 16:26 #5
Acer beskyldes ofte for dårlig service - og jeg er da heller ikke vild med deres WinXP som medfølger - det er kun en recovery-version - IKKE en rigtig WinXP-skive - og du kan heller ikke sådan lige få den....
Avatar billede johnstigers Seniormester
29. juni 2004 - 20:13 #6
Enig med espersen langt henad vejen - Dog vil jeg anbefale dig en professionel bærbar når du kræver kvalitet - kabinettet på de bærbare er af en helt anden kvalitet.
Du skriver intet om hvad du skal bruge den til, så du får lige et bud her: http://www.fujitsu-siemens.com/products/mobile/notebooks/lifebook_s.html - ligger i prisklassen 15 - 17.000 kr.
Avatar billede x-party Nybegynder
29. juni 2004 - 20:48 #7
Hej,
Den skal faktisk bruges til det meste... Den skal helst gå som erstatning for min stationær...

Jeg har kigget på
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=87031
Jeg ved at de laver nogle gode bærbar da jeg sidder med deres AMILO model nu. Men jeg kan ikke se om denne model bruger de ram som sidder i computeren, eller om grafikkortet selv har ram?

Jeg har også kigget på
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=86072
Der kan jeg se at jeg får meget for mine penge, til gengæld synes jeg også deres design er lidt klodset.
Avatar billede johnstigers Seniormester
29. juni 2004 - 20:56 #8
x-party> det er en professionel maskine - den har onboard grafik.
Avatar billede x-party Nybegynder
29. juni 2004 - 20:59 #9
Kan den ikke anskaffes med et andet grafikkort?
Avatar billede johnstigers Seniormester
29. juni 2004 - 21:02 #10
Nope - desværre.
Skal du have en bærbar fra Fujitsu Siemens med "rigtigt" grafikkort - altså en grafikchip med dedikeret ram, skal du over i Amilo serien - dog ikke Amilo Pro da disse er billigversioner af professionelle maskiner.
Avatar billede x-party Nybegynder
29. juni 2004 - 21:05 #11
oki :( jeg har nemlig hørt det ikke er så godt når det ikke er et "rigtigt" grafikkort... Men jeg sidder i øjeblikket på en maskine som også har onboard...
Men det er meningen computeren skal kunne holde i 2 - 3 år, og kan den computer det?
Avatar billede header Nybegynder
30. juni 2004 - 01:35 #12
http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.aspx?c=dk&id=inspn_9100&l=da&s=dhs&~ck=mn

Du får en kraftig pc, et kvalitetsmærke - og 5.500,- til overs!
Avatar billede header Nybegynder
30. juni 2004 - 01:45 #13
Avatar billede espersen Novice
30. juni 2004 - 10:27 #14
helt enig med Stigers i at FS laver gode laptops ! - og Stigers ved da en hel del om sagerne ;o)

Er ikke selv så vild med Dell - for meget reklame - og dyrt at købe extra ram til....
Avatar billede johnstigers Seniormester
30. juni 2004 - 19:50 #15
(skulle måske lige forklare hvorfor jeg ved en del...)

Jeg sælger dem til daglig ;)
Avatar billede johnstigers Seniormester
30. juni 2004 - 19:57 #16
http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.aspx?c=dk&id=inspn_9100&l=da&s=dhs&~ck=mn

HT teknologi - godt, men denne type processor hører altså ikke hjemme i en bærbar, da den bliver meget varm og kræver meget køling - hvilket betyder at køleren vil køre næsten konstant! Dette vil også betyde at den kan køre ca. 2 timer max. på en opladning (hvorfor så købe bærbar???)
Ydermere har den widescreen der bruger rundt regnet 30% mere strøm end en alm. skærm.

De 2 ting jeg har nævnt her burde være nok til at afholde dig fra en købe den Delle!
Avatar billede x-party Nybegynder
30. juni 2004 - 20:00 #17
Jeg tror det bliver en FS, fordi den har et fedt design og den er lille og let. Er desværre lidt ked af den ikke har et godt grafikkort og at den ikke har tv-out. Men det er nok det nærmeste jeg kommer på de tjeg vil have ;-)
Avatar billede espersen Novice
30. juni 2004 - 20:15 #18
det er nok også en af årsagerne til at jeg re brændt varm på Asus M6N - den har det hele : tv-out, kortlæser, godt VGA osv.
Avatar billede x-party Nybegynder
30. juni 2004 - 20:27 #19
den er også fed, der er desværre bare ikke bluetooth, men en rigtig fed computer :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
30. juni 2004 - 20:29 #20
Vil du have en som du kan det hele på så vælg en i M6N serien - den har det hele.
Hvis ikke du vil have en Amilo M1420:
Specifikationer:
- Intel Centrino Mobile Technology
- 1 MB Cache
- DDR SDRAM, Max. 1024 MB, DDR 333, 2 SO-DIMM slots
- 40, 60, 80 GB HDD
- 15.4" TFT WXGA, 1280 x 800 pixel
- 56 K Modem / LAN 10/100
- Uden floppy-drev
- Memorykort læser til MMC/SD/MS
- ATI MOBILITYT RADEONT 9600 Grafikkort, TV out
- 128 MB ekstern Video RAM
- 3 USB 2.0 porte
Avatar billede x-party Nybegynder
30. juni 2004 - 20:30 #21
hvor kan jeg købe den og hvad koster den?
Avatar billede johnstigers Seniormester
30. juni 2004 - 20:39 #22
modellen med: PM 1.6, 512 MB ram, 15.4" XGA, 40 GB harddisk, Radeon 9600 m. 128 MB DVDRW koster vejl. 11999,00 excl. moms (varenummer LKN:DAN-153100-002)

Modellen med: PM 1.7, 1024 MB ram 15.4" XGA, 80 GB harddisk, Radeon 9600 m. 128 MB DVDRW koster vejl. 13999,00 excl. moms

Den er pt. på lager hos distributøren Roenmeier IT Distribution - så levering er rigtig kort!

http://www.fujitsu-siemens.com/products/mobile/notebooks/amilo_m.html
Avatar billede x-party Nybegynder
30. juni 2004 - 20:44 #23
Se nu er jeg bare lidt mistroisk, men hvordan kan det være den sidste er så billig? der er 1024 MB ram...

den jeg kiggede på før http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=87031 koster omrking de 18K

er den model knap så stabil eller hvad?
Avatar billede johnstigers Seniormester
30. juni 2004 - 20:52 #24
det er samme model - kun noget af hardwaren er anderledes - men prisen er holdt nede da den ellers ville blive for dyr!
Avatar billede x-party Nybegynder
30. juni 2004 - 20:54 #25
oki, kunne bare ikke lige helt forstå det... jeg vender snart tilbage :D
Avatar billede johnstigers Seniormester
30. juni 2004 - 20:56 #26
det er ok ;)

P.s. dette har jeg ikke sagt, men Asus M6N er rigtig lækker :)
Avatar billede x-party Nybegynder
01. juli 2004 - 11:54 #27
John ->
Jeg var lige inde på Fujitsu-Siemens side, og der fandt jeg CELSIUS H Series. Den er vist rimleig ny, så den koster sikkert knaster, men du skulle vel ikke have en pris på den?
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. juli 2004 - 19:38 #28
x-party> her har du informationerne om Celsius H210:
15,1", PM 725 1.6, 512MB ram, 2MB cache, 128MB grafik, 60GB disk
Specs generelt:
CELSIUS Mobile H210 Pentium 4
- Mobile Intel Pentium M processor op til 2.0 GHz,
  400MHz FSB og Intel 855GME Chipset
- 2MB Second-level cache
- 256 MB DDR RAM PC333, Max. 2GB, 2 DIMM sokler
- 128MB ATI Mobility FireGL T2e
- 60 el. 80 GB  IDE HDD
- 15,1" TFT UXGA  Display
- Intel PRO/Wireless 2200BG 802.11b/g
- Modem og 10/100/1000 GbitLAN, Wol
- Li-Ion batteri
- USB 2.0
- Audio on-board
- A/C-Adapter

Og prisen er, for den billigste model, kr. 16.420 excl. moms.
Avatar billede x-party Nybegynder
01. juli 2004 - 20:37 #29
John ->

Ja, jeg ved godt hele tiden beder om noget

Men ved du hvad prisen er på den med
1,7 ghz
1024 ram
80GB
Avatar billede x-party Nybegynder
01. juli 2004 - 20:38 #30
Lige en ting, jeg kan se du skriver pentium 4 betyder det ikke, at det ikke er centrino?
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. juli 2004 - 20:42 #31
Pentium 4 = desktop cpu - nej det er ikke centrino.

Pris på hvad? pris på en Celsius H210 med 1,7 ghz, 1024 ram, 80GB ???

Det er en high end notebook - den laves ikke i de specs :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. juli 2004 - 20:42 #32
Celsius H210 kommer KUN med P4 cpu
Avatar billede x-party Nybegynder
01. juli 2004 - 20:56 #33
okay så bliver det ikke den... så bliver det amilo M
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. juli 2004 - 21:07 #34
Godt valg :)
Avatar billede x-party Nybegynder
01. juli 2004 - 21:10 #35
har du et nummer eller noget til det firma som sælger den computer til det 14K før moms?
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. juli 2004 - 21:16 #36
www.laptop4u.dk
men mener ikke de har den oprettet endnu - men du kan sikkert købe den igennem dem alligevel.
Avatar billede espersen Novice
05. oktober 2004 - 16:58 #37
hvordan går det ?