Avatar billede krc_ Nybegynder
21. juni 2004 - 10:03 Der er 6 kommentarer og
3 løsninger

WLAN til hjemmearbejdspladser

Hejsa!

Jeg er blevet sat til at skulle beskrive hvilke komponenter der skal til for at ansatte i vores firma kan få trådløst netværk derhjemme til deres ADSL. Har I lyst til at give lidt input med?

fx.

Skal man vælge det nye hurtige G eller bare blive ved B standarden og hvorfor ?

Osv...
Avatar billede bufferzone Praktikant
21. juni 2004 - 10:17 #1
Det kommer meget an på bl.a. sikkerheden og hvilke behov de har. Skal de bare have en enkelt maskine eller to på nettet, er B nok, men skal der flere på og har de brug for den brede forbindelse skal i op i G.

Husk sikkerheden, isæt hvis i kører vpn opkobling til jeres firmanet. Minimum WPA kryptering og filtrering på mac adresser.
Avatar billede krc_ Nybegynder
21. juni 2004 - 10:19 #2
Sikkerheden skal være høj. Der skal være mulighed for at de kan køre med flere pc'ere. Vi kører vpn mod firmaet og der er seperat firewall på hjemmearbejdspladser!
Avatar billede renehinsch Praktikant
21. juni 2004 - 10:37 #3
Bufferzone har ret mht b/g, men da er den fremtidige defacto standard er g og ikke er nævneværdig dyrere vill jeg vælge 802.11g, som i øvrigt er bagudkompatibel med 802.11b.

Mht til sikkerhed er WPA at betragte som sikker for erhvervsmæssig anvendelse. På klineterne bør du anvende en personal firewall der også kan styre de fysiske interfaces (lukke for WLAN når ethernet anvendes og omvendt)og sørge for at din VPN tunnel termineres på klienten og ikke i routeren.
Avatar billede bufferzone Praktikant
21. juni 2004 - 10:51 #4
Jeg vil også anbefale at i kører jeres VPN ind på en separat dmz i jeres firmanet.

Personlige firewalls og antivirus er et must på hjemmearbejdspladser som på firma PC'ere. Hvis I kan bør i formulere en politik for hvordan disse hjemmearbejdspladser skal sættes op og hvordan jeres brugere må anvende dem. Kik på BitGuard firewallen, den giver høj sikkerhed. Husk at en hjemmearbejdsplads der er på jeres firmanet via VPN og koblet op på internettet via en trådløs forbindelse faktisk kan udgøre en firewall bypass. Hvis jeg går på hans WLAN, har jeg adgang til jeres firmanet, bagved jeres firewall. Sikkerheden på disse hjemmearbejdspladser er kritisk. Ved at placere dem i separat DMZ har i også mulighed for at overvåge dette segment med IDS (se f.eks. www.snort.org, derer gratis)
Avatar billede renehinsch Praktikant
21. juni 2004 - 11:00 #5
Derfor er det bedst at terminere VPN på PC der er beskyttet af en firewall, så eksisterer der ikke en åben tunnel hvis WLAN sikkerhed kompromiteres.

Hvor mange klienter taler vi om. Hvis det er mange er det en fordel at have en firewall som kan kan styre policies centralt og nægte adgang hvis de ikke er up to date.
Avatar billede krc_ Nybegynder
21. juni 2004 - 11:22 #6
Omkring vpn tunnel ind og sikkerhed osv. har vi en hel afdeling der tager sig af det og bestemmer hvilken software der skal være på hjemmearbejdspladserne og hvordan firmanettet er sat op. Jeg skal bare beskrive hvilken type WLAN folk skal have derhjemme og hvordan det skal sættes op hos brugeren.
Avatar billede krc_ Nybegynder
21. juni 2004 - 11:22 #7
Men helt sikkert nogle gode retningslinier indtil videre.
Jeg ser lige om i kommer på mere, men ellers får i point inden længe :D
Avatar billede os123 Nybegynder
21. juni 2004 - 12:04 #8
kik på Draytek 2600vg, som både er tårdløs - g - og giver muliged for Voice - v- så kan medarbejderen tale gratis til firmaet. Den har indbygget VPN  mv.

mere info : www.draytek.dk
online : http://www.estation.dk/product.asp?product=119
Avatar billede krc_ Nybegynder
22. juni 2004 - 11:43 #9
Må jeg henvise jer til :
http://www.eksperten.dk/spm/512600