Avatar billede mbk6 Nybegynder
20. juni 2004 - 15:01 Der er 6 kommentarer

Strømforsyning - strømforbrug.

Hej

Jeg sidder her og leger med min PSU.
Jeg har prøvet to forskellige på mit system:
XP2400+ (VCORE 1.55 volt)
På den ene psu bruger systemet (uden skærm) 40W full load
På den anden psu bruger systemet 95W full load, igen uden skærm.

Der er ingen lavet nogle ændringer på systemet mellem de to.

Jeg måler strømforbruget med en grøn el-måler fra IDE-Line.

Jeg kan ikke forstå at systemet skal bruge den dobbelte effekt, når der ikke er ændring på systemet overhovedet.

Er det min strøm-måler der har problemer med at måle?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
20. juni 2004 - 16:15 #1
Måske.
Men check lige om den strømforsyning med det lave strømforbrug har "pfc". Det skulle kunne nedsætte strømforbruget ret meget. (Jeg har dog aldrig testet det)
Avatar billede akl_gr Nybegynder
20. juni 2004 - 18:59 #2
Man kan generelt sige at en elmåler fra IDE-Line ikke er særligt nøjagtig, især ikke nede i det lave område. Et rigtigt wattmeter ville være bedre.
Men prøv at checke elmåleren f.eks med en 40- og en 60W glødelampe.
Avatar billede scb Praktikant
20. juni 2004 - 19:20 #3
En el-måler fra IDE-line dur ikke til at måle en swich-mode strømforsyning med et lavt strømforbrug.
Den skal sikkert nok passe på en glødelampe på 40 og 60 watt, da det er en ren ohmsk belastning.
En PC strømforsyning bruger strøm i "ryk" og det snyder en billig elmåler.
-SCB
Avatar billede mbk6 Nybegynder
21. juni 2004 - 18:12 #4
er det muligt at få fat i noget udstyr til virkelig at teste hvad den rigtigt bruger`?

Jeg tror jeg sætter en glødepære til strømforsyningen, på fx. 40 W og så ser hvad el-måleren siger..
Avatar billede akl_gr Nybegynder
21. juni 2004 - 18:54 #5
Sådan kan du ikke gøre det. Glødelampen vil kun forbruge mærkeeffekten ved mærkespændingen............
Avatar billede mbk6 Nybegynder
21. juni 2004 - 21:03 #6
ehm, så jeg skal finde noget der bruger en 40 W i 12 V, så må jeg ud og lede..