Avatar billede masis Nybegynder
19. juni 2004 - 21:36 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Min computers harddisk lyder mærkelig.

Hej eksperter!

Jeg har fire spørgsmål:
Min godt 5 år gammelt WD 10 GB 5400 RPM harddisk er begyndt at lyde mærkelig (den klikker)

1.    Betyder det at den er færdig?
2.    Hvor kan jeg finde et program for at teste den?
3.    Kan jeg risiker meste vigtig data under en test?
4.    Jeg har 4 GB vigtig data på den hvordan kan jeg lave et backup af den?

På forhånd tak!
Avatar billede dorgbar Nybegynder
19. juni 2004 - 21:38 #1
du må ikke oprette det samme spørgsmål 2 gange
http://www.eksperten.dk/spm/511650
Avatar billede masis Nybegynder
19. juni 2004 - 21:42 #2
dorgbar > Jeg har lukket den anden!
Avatar billede hub Nybegynder
19. juni 2004 - 21:45 #3
Den er sandsynligvis næsten død og kan være færdig når som helst.. (skynd dig at lave en backup--på en anden disk eller brænd indholdet over på cd..
Kig hos WD efter et testprogram, men husk på, at et testprogram vil stresse disken--overvej om det er det værd..
Avatar billede triggy Nybegynder
19. juni 2004 - 21:45 #4
Hvis den er 5 år gammel, begynder at klikke, og man har vigtig data liggende på den, ville jeg k´nok hurtigst muligt købe en ny disk, og vha. norton ghost lave en fuld partitions-kopi
Avatar billede masis Nybegynder
19. juni 2004 - 21:53 #5
Altså normale den klikker ikke men nå jeg kører dette program (Empty Temp Folders 283)
Jeg har kørt scandisk flere gang og det har mindsket klik lyden.
Hvad så hvis jeg kører scandisk hverdag vil det ikke hjælpe?
Avatar billede masis Nybegynder
19. juni 2004 - 21:54 #6
Nå jeg kører dette program (Empty Temp Folders 283) så begynder den at klikke.
Avatar billede fromsej Praktikant
19. juni 2004 - 22:05 #7
1. Ikke nødvendigvis, men 99% sikkert.
2. www.ultimatebootcd.com hent og brænd ISOén med dit brænderprogram, der ligger tools til western Digital.
3. Ja.
4. Køb en anden disk og kopier data over på den, alternativt brænd dem på CDR.
Avatar billede masis Nybegynder
19. juni 2004 - 22:10 #8
Hvilken af disse ned stående CD-R media er bedst og holdbar til backup?
TDK
SONY
PHILIPS
KODAK
VERBATIM
FUJI
Grunden til at jeg spørge er at fordi jeg vil også opbevare de vigtig data på en CD-R i et stykke tid (måske et år eller mere)
Avatar billede masis Nybegynder
19. juni 2004 - 22:23 #9
Jeg siger 1000 tak for hjælpen!
Jeg deler pointene således:
hub > 7 point (mangler svar)
triggy > 8 point
fromsej > 15 (mangler svar)
Avatar billede masis Nybegynder
19. juni 2004 - 22:26 #10
Lige til sidst:
Kan i gætte hvor langt tid vil den fungere før jeg tage en backup af den?
Avatar billede fromsej Praktikant
19. juni 2004 - 23:05 #11
Jeg har gode erfaringer med Kodak og Verbatim, de andre har jeg ikke rigtig kendskab til.
Avatar billede masis Nybegynder
19. juni 2004 - 23:14 #12
fromsej > takker!
Avatar billede masis Nybegynder
20. juni 2004 - 22:26 #13
Så bliver da LUKKET!
Avatar billede fromsej Praktikant
21. juni 2004 - 17:46 #14
Tak for point.*S*