Avatar billede contagious Nybegynder
18. juni 2004 - 13:47 Der er 4 kommentarer

Shuttle SB75G2 "Boot from CDROM" Bug ?

Hej, jeg har lige erhvervet mig en shuttle SB75G2 og har installeret windows xp fra cd. Nu er problemet imidlertid det at jeg ikke kan få den til at boote op uden at ville boote fra cd drevet... Uanset hvad jeg indstiller i bios står der bare "BOOT FROM CDROM:" når den starter op og så at den ikke kan finde noget styresystem. Den vil tilsyneladende ikke søge på harddisken. Jeg kan starte ved at putte windows cd'en i drevet og undlade at trykke en tast når den beder mig om det "Press any key to boot from cd..". Så starter xp op og det hele kører. Jeg er bare ikke specielt interesseret i at skulle have den cd siddende i permanent så jeg kunne godt bruge lidt hjælp :)

Forresten, maskinen er samlet ifølge instruktionerne i manualen dvs. cd-drev sidder i ide1 og harddisken i ide2. Jeg har prøvet at bytte rundt men uden held. Det virker som om det er umuligt at få den at boote udenom cd-drevet
Avatar billede serverservice Praktikant
18. juni 2004 - 14:00 #1
Ide 0 og Ide 1 mener du, men allright.
Jeg ville placere harddisk på ide 0 , cdrom på ide1. hvis du også har brænder så- brænder på ide 1 og cdrom på ide=0.
Gå i bios for at detecte drev , indstil til autodetect. gem - afslut - læge mærke til om du kan indlæse hele disken i bios.
Hvis du har problemer med at se nogle drev skal du flytte jumpere bagpå - der kan kun være een master og kun een slave på hver ide.

Så skal du bare boote på din xpcdrom og installere xp.
Avatar billede contagious Nybegynder
18. juni 2004 - 14:08 #2
hehe ja 0 og 1 selvfølgelig :)

Men som sagt, den er samlet efter manualens anvisninger og jeg har også prøvet at bytte dem rundt. Jeg har ingen problemer med at se drevet og har da også installeret xp på den men det lader til at der er noget i bios som nægter at boote på andet end cd. Når den så har fundet at der er en boot cd i drevet kan den pludselig sagtens starte fra harddisken...

Selvom jeg fjerner CDROM som både First, second og third boot device og udelukkende har sat det til harddisk får jeg stadig "Boot from CDROM" ved start.
Avatar billede contagious Nybegynder
18. juni 2004 - 14:11 #3
Hov, lidt for ivrig der. Prøver igen..

-- Selvom jeg fjerner CDROM som både First, second og third boot device og udelukkende har sat det til harddisk får jeg stadig "Boot from CDROM" ved start. --
Det er da ikke normalt at man ikke kan vælge cd boot fra på nogen måde, hvorfor jeg også har bundkortet mistænkt for at være fejlbehæftet i en eller anden form.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. juni 2004 - 23:32 #4
Du skal lytte til dannyboyd og sætte harddisken på ide 0 og cdrom'en på ide1. Det omvendte er meget unormalt, og jeg tror det er det der driller.
Når du så i bios har valgt harddisk som first bootdevice, skal du huske at gemme. Det kunne også være forklaringen, hvis du bare går ud af bios uden at gemme.