Avatar billede anhjch Nybegynder
19. februar 2001 - 17:53 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Harddisk spekulationer

Jeg ved, at der har været et lignende spørgsmål oppe at vende, men nu skriver jeg mit alligevel.

Jeg er i besiddelse af en efterhånden gammel computer (læs: iMac 233 mHz) med 4 GB harddisk. Jeg savner mere plads på min computer, og har derfor været inde på www.edbpriser.dk og kigge på en harddisk. Jeg fandt følgende, som jeg godt kunne tænke mig:

DiamondMax 80 81,9GB
2048KB / 9ms / 5400rpm / IDE100 / 3 Years

Jeg har checket min system profiler, og den fortæller mig, at jeg har en ATA harddisk (jeg går ud fra, at dette samtidig også betyder IDE??)

Kan jeg bruge denne harddisk??

Jeg har forhørt mig rundt omkring, og jeg er kun blevet mere forvirret af det.

En part siger, at jeg ikke kan bruge så store harddiske (jeg kan højt bruge 30-40 GB), fordi de fylder mere fysisk og kan ikke være inde i min iMac. For mig lyder det som vrøvl, men jeg ved ikke så meget om det, og det er derfor, jeg har brug for hjælp.
Avatar billede brain Nybegynder
19. februar 2001 - 18:13 #1
Det med størrelsen er vrøvl. Jeg har selv en af ovenstående, og den har samme størrelse som alle andre harddiske. Mht. iMac\'s IDE capabilities er jeg blank. Jeg har aldrig haft en iMac åbnet...
Avatar billede anhjch Nybegynder
19. februar 2001 - 18:16 #2
Det vil altså sige, at alle harddiske har samme størrelse unaset kapaciteten (som du kan høre, ved jeg intet om hardware)? Jamen, så er en del af mit spørgsmål besvaret - nu mangler jeg bare resten.
Avatar billede anhjch Nybegynder
19. februar 2001 - 18:17 #3
Jeg har i øvrigt et lille spørgsmål tilbage til dig: føler du, at din harddisk kører langtsomt med 5400 RPM?
Avatar billede Slettet bruger
19. februar 2001 - 18:32 #4
det anhjch mener er om iMac \"bios\" kan håndtere så store diske...

...det må man jo kunne slå op ???

kan en iMac bios evt. flashes

(skrevet som en ægte PC bruger !!!)

Avatar billede styxx Nybegynder
19. februar 2001 - 20:08 #5
Rent fysisk er der ikke noget i vejen for at installere DiamondMax 80.
Hvad angår kapaciteten, kan filsystemet håndtere harddiske på op til to Terabyte så det skulle der ikke være noget problem med.
Just do it

mvh.  StyxX
Avatar billede anhjch Nybegynder
19. februar 2001 - 20:16 #6
Men hvad er forskellen på en IDE100 og eksempelvis IDE66 - er tallet ligegyldigt? Kan min iMac køre alle?
Avatar billede Slettet bruger
19. februar 2001 - 20:19 #7
Har sagt det til dig før aND...

IDE 100 kan i teorien overføre 100 mb i sek.

66 -> 66 mb i sek......

For dig gør det ingen forskell da din iMac kører 33...

diskene kan alle sammen sagtens køre på en langsommere bus end de er lavet til...

dvs. køber du IDE100 kan den sagtens køre 33 i din Imac..
Avatar billede anhjch Nybegynder
19. februar 2001 - 20:21 #8
Åh ja, det er rigtigt. Jamen, så er der vel ikke så meget mere at spørge om. Afsted, afsted og køb den HD! :-)
Avatar billede Slettet bruger
19. februar 2001 - 20:23 #9
det skal være nu !!!

afgang ud i bilen...
Avatar billede anhjch Nybegynder
19. februar 2001 - 20:24 #10
Er smuttet!