Avatar billede anddk Praktikant
12. juni 2004 - 20:10 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Råd til etablering af hjemmearbejdsplads

Jeg har en Windows 2000 server hvor der bla. køre Navision 3.56 som jeg gerne vil give 2 medarbejder adgang til hjemme fra. Både serveren og medarbejderne har internet med fast IP.

Jeg er lidt i tvil om hvilken løsning jeg skal vælge, har overvejet 3 stk. DLink routere DI-804HV. Burde det ikke være nok til at få en gang VPN op at køre ??

Når routerne har oprettet VPN forbindelsen, så skal man vel bare logge på fra klienten også køre det eller er der noget jeg har overset ??

Hvilken hastighed er mindste kravet for rimelig hastighed ??

Håber noget vil hjælpe med lidt råd, jeg har totalt grøn inden for VPN. Det er jo sjovere selv at lære og lave det end hyre et firma.
Avatar billede Slettet bruger
12. juni 2004 - 21:21 #1
Hej.

Jeg vil anbefale en Zyxel ZyWall-10 på virksomhedssiden - og så ZyWall-1 hos hjemmearbejdspladserne. Dette vil give Jer et fornuftigt VPN, til en fornuftig pris.

Kontakt mig evt. for yderligere oplysninger på michael@nsec.dk
Avatar billede hartnet.dk Nybegynder
13. juni 2004 - 02:00 #2
Jeg vil kun give Michael ret i det han siger...
Jeg har desuden været med til at lave sådan en løsning.. og det virker fint... Tog lidt tid, da det var den første VPN jeg har lavet... Med lidt hjælp fra Zyxell...
Avatar billede Slettet bruger
13. juni 2004 - 02:19 #3
hau ha - Hartung, dig kan man sq heller ikke undgå :-)
Svendsen her ;-)
Avatar billede anddk Praktikant
15. juni 2004 - 18:33 #4
Tak for oplysningerne, snakker med de andre om det.

Er der forskel på VPN router som skal anvendes privat og på virksomhenden ??
Avatar billede anddk Praktikant
15. juni 2004 - 18:55 #5
Hvordan er det at lave hvis jeg nu køber de 3 routere. Jeg går ud fra at man "bare" oprettet en forbindelse i routernes opsætninger også køre det ??
Avatar billede Slettet bruger
15. juni 2004 - 19:01 #6
Nej, der er ikke direkte forskel. Dog er processoren større i en ZyWall-10, og kan have 10 kørende tuneller åbne ad gangen. (Der af ti-tallet i produktnavnet)
Avatar billede anddk Praktikant
15. juni 2004 - 19:04 #7
Dvs at jeg kunne nøjes med 3 af ZyWall-2 ?? (kan ikke se ZyWall-1 på edbpriser.dk)
Avatar billede Slettet bruger
15. juni 2004 - 19:25 #8
Jeg ville nok vælge en ZyWall-10 til kontoret, selvom du lige nu kun har brug for 2 VPN-linjer - og så, ja ZyWall-2 til hjemmearbejdspladserne.
Avatar billede hpdk Nybegynder
28. juni 2004 - 21:50 #9
Du skal blot investere i 3 routere med VPN, om det er ZyWall, Trendware, CISCO eller andet der står på navneskiltet er ofte underordnet.
Hvis de kun skal lave regnskab er en ADSL forbindelse på 512/256 helt fin, har de behov for at flytte mange eller store filer mellem arbejdsplads og hjemmet er den største ADSL forbindelse ikke stor nok, da en 8 Mbit forbindelse kun er 8% af hastigheden i et lokalt netværk. I såfald lader man pengepungen og tålmodigheden råde.
Du opretter to tunneler via VPN routerne, og sikre forbindelsen via firewalls og sikkerheden i VPN tunnelen.

Hvad routeren kan afgøre naturligvis af havd du skal, men det du beskriver er forholdsvist simpelt. Jeg bruger Trendware TW100 BRV204 til VPN opsætning, de har et nemt tilgængeligt bruger interface og kan det meste af hvad en VPN router skal kunne.
Har du specielle krav ud over adgangen til Navision, skal man selvfølgelig tage højde for at Routerens funktioner dækker disse.

Du kan også hyre et firma (undertegnede) til at komme at lære dig at lave det.
Ellers brug manualen den plejer at være fyldestgørende. Overholder man nogle simple regler og indstiller routerne tilsvarende ens, så virker det for det meste.

Lær lidt DOS kommandoer så som

ping xxx.xxx.xxx.xxx
nbtstat -a xxx.xxx.xxx.xxx
Net view xxx.xxx.xxx.xxx
Net use x: \\xxx.xxx.xxx.xxx\drevnavn

Virker det i DOS er der hul igennem, så er det kun windows der skal makke ret...!!!

Best of luck
Avatar billede anddk Praktikant
29. juni 2004 - 18:03 #10
Mange tak for din beskrivelse.