Avatar billede x2000y Nybegynder
18. februar 2001 - 20:15 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Flash 5

jeg har lige fået flash fem og jeg vil gerne have den til automatisk at tegne en linie til et bestemt punkt og så tegne videre til et andet punkt. Kan dette lade sig gøre hvis ja hvordan ???
Avatar billede webwize Nybegynder
18. februar 2001 - 20:53 #1
x2000y

Du starter med at tegne et linie. Du trykker på den keyframe den er tegnet i og kopierer den et antal gange. Derefter laver du et nyt layer som du f.eks. kalder \"lag2\".
Nu vælger du med lassotool en lille del af linien og fjerner den del ved at trykke på delete-tasten.
Derefter gør du det samme ved den næste kopi af linien, men denne gang skærer du blot lidt mere af og deleter, indtil du tilsidst har skåret hele linien af.

Det der nu sker hvis du spiller filmen er at linien går fra at være en streg til intet. Det du vil er det omvendte, derfor tager du den sidste keyframe og flytter op som første keyframe i \"lag2\". Derefter tager du den næstsidste keyframe og flytter op som næstførste i lag2 o.s.v.

Sådan fortsætter du og du skulle nu have en linie der bliver tegnet fra et punkt til et andet.

;-)
Avatar billede putz Nybegynder
18. februar 2001 - 21:01 #2
Hej x2000y

Du kan gøre som følgende:

1. Tegn den første del af stregen i frame1
2. Insert keyframe i fx. frame 30
3. Gå til den første frame igen og vælg tweening-  shape i dialogboxen \"frame\"
4. Slet derefter det meste af stregen i frame 1,  der skal bare være 1pxl tilbage.
5. Så har du lavet en shape tweening mellem to punkter og stregen ser ud til at blive tegnet automatisk.
6. Gør det samme igen for de efterfølgende punkter, du skal bare sørge for at indsætte en frame uden shape tweening mellem dine mellemliggende punkter

Håber det giver nogen mening.

Peace Putz
Avatar billede webwize Nybegynder
18. februar 2001 - 22:32 #3
Hej x2000y,

Ja, du kan i nogle tilfælde også gøre som putz foreslår, det virker bare kun hvis din linie er horizontal eller vertikal - det vil ikke virke hvis den er skrå, f.eks.

Det kan du komme omkring ved ved at indsætte tweening hints på din tweening hvis du vil benytte tweening.

Spørg igen hvis der er mere:-)
Avatar billede webwize Nybegynder
18. februar 2001 - 22:33 #4
Tja, det skulle have været et svar...
Avatar billede x2000y Nybegynder
18. februar 2001 - 22:54 #5
webwize >> jeg skal lave en skrå linie !!!
Avatar billede x2000y Nybegynder
18. februar 2001 - 23:55 #6
webwize >> kan jeg ikke få din e-mail eller icq hvis jeg en anden gang skal bruge hjæp du skal nok få point
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
19. februar 2001 - 10:46 #7
Jeg fatter ikke en meter af det her spørgsmål.

Vil du have Flash til selv at tegne linien - Så skal vi have fat i at ActionScripte det....
Avatar billede ditlev Juniormester
19. februar 2001 - 15:05 #8
Ovenstående forklaring er da ikke 400 point værd!
Jeg synes det lugter mistænkeligt!

En funktion med Actionscript vil til nød retfærdiggøre 400 point i dette forum.

/Ditlev
Avatar billede webwize Nybegynder
19. februar 2001 - 17:11 #9
>Hej x2000y

min e-mail er deram@mailcity.com

Håber du fik det til at virke. Du skal bare spørge hvis der er mere.

:-)
Avatar billede webwize Nybegynder
19. februar 2001 - 17:16 #10
>ditlev,

Det er ret utiltalende som du skal sidde og bestemme hvad der er vigtigt for os andre. Vi ved da bedst hvad der er vigtigt for os selv. Mystisk bedrevidende holdning. Hvis x2000y er relativt ny Flashbruger kan hjælp med de rigtige ting være guld værd.

Avatar billede nvhit Nybegynder
19. februar 2001 - 17:24 #11
Misundelse er en meget grim ting, Ditlev;_)
Avatar billede ditlev Juniormester
19. februar 2001 - 17:46 #12
Bevares!

Jeg under såmænd webwize de 400 point, men forstår stadig ikke hvorfor x2000y banker 400 point af på et spørgsmål som han kunne havde fået svar på for 30 - 60 point uden problemer, medmindre han havde en mere avanceret funktion i tankerne. På den måde har han ikke \"råd\" til ret mange spørgsmål, hvis han er ny FLASH bruger.

/Ditlev

Avatar billede putz Nybegynder
19. februar 2001 - 17:52 #13
--> Ditlev

Kom dog med noget vi kan bruge til noget istedet for at sige:

\"Ovenstående forklaring er da ikke 400 point værd!
Jeg synes det lugter mistænkeligt!
/Ditlev\"

Hvem i al danmark har gjort dig til moderator på dette forum????. Hvis ikke du har noget konstruktivt at tilbyde, bedes du holde dine meninger for dig selv!!

Peace Putz

Avatar billede ditlev Juniormester
19. februar 2001 - 22:23 #14
Okay okay!

Beklager meget at jeg har kommenteret dette spørgsmål. Det er på ingen måde min hensigt at være moderator her på eksperten, men jeg synes at stedet skal bruges seriøst, og den måde x2000y bruger det på, opfatter jeg ikke som seriøs. Når man læser hans tidligere spørgsmål igennem, udlover han ofte en masse points, men ender som regel med at give dem til sig selv, og lukke spørgsmålet.  Det virker useriøst på mig!

Men - hermed en formel undskyldning til alle berørte! Vil fremover holde mig til det konstruktive arbejde ;-)

/Ditlev
Avatar billede x2000y Nybegynder
19. februar 2001 - 22:37 #15
Jeg startede med 100 point men siden der ikke var nogen der svarede hævede jeg bare pointene
Avatar billede webwize Nybegynder
19. februar 2001 - 23:12 #16
OK Ditlev, alt forladt fra min side, vi kan alle jokke lidt i spinaten og jeg skal nok få jokket min del i spinaten;-)

Desuden syntes jeg at det er fair nok at bruge pointesene til at speede farten på svarene lidt op. Nu fik x2000y nogle hurtige svar og hvorvidt han plejer at give dem til sig selv, det har jeg ikke lige sat mig ind i, men det regner jeg da ikke med.....vel, x2000y? ;-) ahemmm...
Avatar billede putz Nybegynder
20. februar 2001 - 18:34 #17
No offense taken -->Ditlev

Peace Putz
Avatar billede x2000y Nybegynder
20. marts 2001 - 23:41 #18
intet svar