Avatar billede razersedge Nybegynder
11. juni 2004 - 00:27 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Deling af internet

Hej derude - sidder med et rimeligt stort problem efter jeg har skiftet internet.

Jeg har for nyligt skiftet internetudbyder fra TDC til Tele2, jeg havde et netværk opbygget herhjemme med en Speedstream 2601 router tilkoblet en switch. Denne switch var koblet til nogle computere og to andre switche, den ene af disse computere denne switch er tilkoblet, agere server (Webserver, ftp osv.). Yderligere 2 computere er koblet til hver af de to switche, den første switch er koblet til.
Dette netværk virkede upåklageligt mens jeg havde internet hos TDC, men efter jeg skiftede til Tele2, måtte jeg ændre opkoblings-metoden i routeren - i første omgang ser det ud til alt virker fint. Men sikkert pga. konflikter i routeren kunne jeg ikke få forbindelse til en del sider på nettet, ved at prøve at forbinde en enkelt computer direkte til modemet, uden om routeren, fandt jeg at det måtte være routeren den er gal med.

Mit nuværende problem:
Jeg har nu bestemt mig for at sætte min web/ftp/osv-server op som "router", jeg har derfor smidt et ekstra netkort i maskinen og det er så tanken at resten af computerne på netværket skal kunne komme på nettet gennem denne computer - routeren fjernes fra systemet.
Det nye netkort kobles til modemet, jeg henter IP, osv. ved brug af Tele2's DHCP server. Ingen problemer, serveren er på internettet. Men jeg har nu problemer med at få det andet netkort til at få kontakt til LAN'et. Jeg kan simpelthen ikke få kontakt til de andre computere og vice-versa.

Ipconfig på serveren:

Windows NT IP-konfiguration

Ethernet netv‘rkskort DLKFET1:
    IP-adresse. . . . . . . . . . : 172.16.1.90
    Undernetmaske . . . . . . . . : 255.255.224.0
    Standardgateway . . . . . . . :
Ethernet netv‘rkskort RTL81392:
    IP-adresse. . . . . . . . . . : 83.73.137.143
    Undernetmaske . . . . . . . . : 255.255.224.0
    Standardgateway . . . . . . . : 83.73.128.1

Serveren kører Windows NT 4.0

Hvad skal jeg gøre for at opsætte min server til dette formål? Spørg endelig løs hvis i har spørgsmål til noget som helst. Begynder at blive rimeligt træt af at ligge ude i gangen på gulvet foran serveren :)

Håber virkeligt der er nogle natte-ravne derude der kan hjælpe mig.

På forhånd tak
Mvh Simon Jensen
Avatar billede yellow Nybegynder
11. juni 2004 - 00:55 #1
Havde det været en win98-2nd/ME, win2k eller winXP kunne du have brugt Internet Connection Sharing...men det kan du vel ikke bruge til så meget :-(

Hvis du skal have det til at virke på en NT4 maskine, skal du nok ud og investere i noget 3.parts software, så som "Sygate".
Der findes muligvis alternative freeware programmer, men jeg kender ikke lige umiddelbart til nogle der kører på windows.
Avatar billede yellow Nybegynder
11. juni 2004 - 01:01 #2
På den her side er links til forskellige 3.parts produkter.
Nogle af dem har en evaluation-download - og nogle virker endda fuldt ud i små netværk.

http://www.wown.com/j_helmig/netdun.htm
Avatar billede mindless Nybegynder
11. juni 2004 - 01:02 #3
Jeg har godt nok ikke lige en NT 4 foran mig, men der er et sted i netværk du skal sætte hak i at den skal route mellem netkortene og så skal netkortet 172.16.1.90 jo også have en standardgateway, og så skal du også selv tilføje en route tabel.
(dette er kun fra hukommelsen, det er længe siden jeg selv satte det op)
Avatar billede razersedge Nybegynder
11. juni 2004 - 01:39 #4
mindless: Hvilken gateway skal netkortet 172.16.1.90 (LAN-kortet) have? Har fundet "Ip Forwarding" og aktiveret det. Hvad er en route tabel og hvor skal det tilføjes?

yellow: Jeg kigger lige på de programmer i løbet af imorgen, vender tilbage imorgen aften.

Problemet er vel først og fremmest at 172.16.1.90-kortet slet ikke har kontakt med de andre computere på samme switch som den selv er koblet til?

Simon Jensen
Avatar billede serverservice Praktikant
11. juni 2004 - 09:22 #5
Jeg vil nu anbefale dig at beholde routeren - da du så ikke er afhængig af serveren. Jeg vil gerne give dig nogle hints til opsætningen af routeren så din Ie adgang virker fuldt ud - du kan starte med at resette routern på reset knappen- så er den tibage til fabriksindstillinger..
Hvis du er interesseret?
Avatar billede serverservice Praktikant
11. juni 2004 - 09:35 #6
http://www.google.dk/search?hl=da&ie=UTF-8&q=%22Speedstream+2601%22+router+manual+download&meta=
Jeg kan se i manualen at du går på routeren med http://192.168.1.1
I konfigurationen skal du bare vælge "åben" nu har du fuld adgang til internettet.
Avatar billede razersedge Nybegynder
11. juni 2004 - 09:58 #7
dannyboyd: Jeg ville også helst benytte routeren, men det lader til at der bliver skabt nogle konflikter, ved TDC brugte jeg PPPoE-konfigurationen for at komme på internettet, men ved Tele2 skal "Direkte Forbindelse" benyttes. Om det er det der giver problemerne ved jeg ikke, men vi har altså store problemer med nettet - problemer som ikke er der hvis jeg bare kobler en enkelt computer direkte til modem'et.
Avatar billede serverservice Praktikant
11. juni 2004 - 10:57 #8
Har du prøvet konfigurationen "Åben" skulle give fuld adgang? men du vælger måske ikke at bruge den så?
Avatar billede razersedge Nybegynder
11. juni 2004 - 13:08 #9
Konfigurationen "Åben"? hvor finder du den? Under kategorien "WAN" finder jeg kun Direkte FOrbindelse og PPPoE.
Avatar billede serverservice Praktikant
11. juni 2004 - 13:11 #10
Den er vist i det link jeg postede som er quick manualen, jeg har ikke selv tilsvarende router så kan ikke se hvilke muligheder du har - måske er det "direkte forbindelse" har du prøvet den?
Avatar billede razersedge Nybegynder
20. juni 2004 - 11:56 #11
Undskyld ventetiden, men er lige blevet student så jeg har ligget i sprit en uges tid nu. Vi løste problemet ved at købe en ny router. Tak for hjælpen ellers.

Simon Jensen