Avatar billede dampnet Nybegynder
10. juni 2004 - 10:19 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Datalist og dropdownlist i EditItemTemplate tagget

Hej jeg har et problem med at binde til og sætte det selected item på en dropdownlist control som er inde i EditItemTemplate tagget i en datalist control. Jeg har prøvet at koge min side meget ned og sammen for at vise mit problem. Min dropdownlist bliver ikke fyldt, og jeg er lidt i tvivl om jeg overhoved gør det på den rigtige måde, for jeg er ikke helt skarp i at lave asp.net endnu.
Her kommer koden:
<%@ Page Debug="True" Language="vb" %>
<%@ import Namespace="System.data" %>
<%@ import Namespace="System.data.oleDB" %>
<%@ import Namespace="System.configuration" %>
<%@ import Namespace="System.Security" %>
<%@ import Namespace="System.Security.Principal" %>
<%@ import Namespace="ToolBox" %>
<script runat="server">

    Dim my As WindowsPrincipal
    Dim myid As WindowsIdentity
    Dim isEditing As Boolean = False

    Sub Page_Load(sender As Object, e As EventArgs)

        my = CType(HttpContext.Current.User, WindowsPrincipal)
        myid = CType(my.Identity, WindowsIdentity)

        if not my.IsInRole("CGEDB\intranetforside") then
            response.redirect("velkommen.aspx?error=")
        end if

        if not Page.isPostBack then
            bindliste()
        end if
    End Sub
    Public Sub nyhedsliste_ItemCommand(Sender As Object, E As DataListCommandEventArgs)
        CheckIsEditing(e.CommandName)
    End Sub

    Public Sub CheckIsEditing(commandName As String)
        If DataList1.EditItemIndex <> -1 Then
            If commandName <> "Cancel" And commandName <> "Update" Then
                errorLabel.Text = "Du er allerede ved at redigere en nyhed. Tryk venligst på 'Opdater' el. 'Annuller',<br /> inden du fortsætter med at redigere en anden."
                isEditing = True
            End If
    End Sub

    Public Sub nyhedsliste_ItemCommand(ByVal sender As Object, ByVal e As DataListItemEventArgs)
        If e.Item.ItemType = ListItemType.EditItem Then
            Dim MyDropDownList as dropdownlist = e.item.findcontrol("afnavnlist")
            MyDropDownList.DataSource=GetAfdelingsliste()
            MyDropDownList.Items.FindByValue(CType(e.item.findcontrol("afnavn"), Label).text).Selected = true
            MyDropDownList.databind()
        end if
    End Sub

    public sub nyhedsliste_Edit(ByVal Sender As Object, ByVal E As DataListCommandEventArgs)
        If Not isEditing Then
            DataList1.EditItemIndex = e.Item.ItemIndex
            bindliste()
        End If
    end sub

    public sub nyhedsliste_Update(Sender As Object, E As DataListCommandEventArgs)

    end sub

    public sub nyhedsliste_Cancel(Sender As Object, E As DataListCommandEventArgs)
        DataList1.EditItemIndex = -1
        bindliste()
    end sub

    public sub nyhedsliste_Delete(Sender As Object, E As DataListCommandEventArgs)

    end sub

    Function bindliste()
        Dim h As Hashtable = new Hashtable()
        h.Add ("Generelt", "Generelt")
        h.Add ("Service", "Service")
        h.Add ("Udvikling", "Udvikling")
        h.Add ("ADM", "ADM")
        h.Add ("PRO", "PRO")

        DataList1.DataSource = h
        DataList1.DataBind
    End Function

    Function GetAfdelingsliste() As ArrayList
        Dim grouplist() as String = {"Generelt","Service","Udvikling","ADM","PRO","Lager","Salg","PTA","IT","PF","GenereltElite","ServiceElite","ADMElite"}
        Dim afdelingsList As ArrayList = New ArrayList()
        Dim i As Integer

        For i = 0 To grouplist.GetUpperBound(0)
'            if my.IsInRole("CGEDB\intranet" & grouplist(i)) then
                afdelingsList.Add(grouplist(i))
'            end if
        next i
        errorLabel.Text = "den kommer her ind!!"
        return afdelingsList
    End Function
</script>
<html>
<head>
    <link href="../css/main.css" type="text/css" rel="stylesheet" />
    <link href="../css/forms.css" type="text/css" rel="stylesheet" />
    <script language="JavaScript" src="../javascripts/common.js" type="text/JavaScript"></script>
</head>
<body>
    <form id="form1" runat="server">
        <br />
        <asp:Label id="errorLabel" runat="server" enableviewstate="False" /><br />
        <asp:DataList id="DataList1" runat="server" OnEditCommand="nyhedsliste_Edit" OnUpdateCommand="nyhedsliste_Update" OnCancelCommand="nyhedsliste_Cancel" OnDeleteCommand="nyhedsliste_Delete" OnItemCommand="nyhedsliste_ItemCommand">
            <ItemTemplate>
                <asp:Label id="afnavn" runat="server" text='<%# Cstr(Container.DataItem.key) %>' /> | <asp:Label id="afnavn2" runat="server" text='<%# Cstr(Container.DataItem.value) %>' />
                <br />
                <asp:LinkButton id="LinkButton1" runat="server" CommandName="Edit">Rediger</asp:LinkButton>
                <asp:LinkButton id="LinkButton2" runat="server" CommandName="Delete">Slet</asp:LinkButton>
            </ItemTemplate>
            <EditItemTemplate>
                <asp:DropDownList id="afnavnlist" runat="server"></asp:DropDownList> | <asp:Label id="afnavn2" runat="server" text='<%# Cstr(Container.DataItem.value) %>' />
                <br />
                <asp:LinkButton id="LinkButton1" runat="server" CommandName="Update">Opdater</asp:LinkButton>
                <asp:LinkButton id="LinkButton2" runat="server" CommandName="Cancel">Annuller</asp:LinkButton>
            </EditItemTemplate>
        </asp:DataList>
    </form>
</body>
</html>
Avatar billede burningice Nybegynder
14. juni 2004 - 11:29 #1
du skal bruge ItemDataBound-eventen til at fange din "afnavnlist" ved hjælp af FindControl() og binde den fra din kode
Avatar billede dampnet Nybegynder
14. juni 2004 - 11:59 #2
ja det er rigtigt. Jeg har selv løst problemet for et par dage siden, men  jeg havde desvære helt glemt at jeg havde postet mit problem her inde, til dem som har et liggende problem kan jeg da lige postet min itemDataBound event function.

    public sub nyhedsliste_ItemBound(Sender As Object, E As DataListItemEventArgs)
        If e.Item.ItemType = ListItemType.Item or e.Item.ItemType = ListItemType.AlternatingItem Then
            if not my.IsInRole("CGEDB\intranet" & e.Item.DataItem("ntype")) then
                CType(e.item.findcontrol("LinkButton1"), LinkButton).Visible = FALSE
                CType(e.item.findcontrol("LinkButton2"), LinkButton).Visible = FALSE
            end if
        ElseIf e.Item.ItemType = ListItemType.EditItem Then
            Dim ddl as DropDownList = CType(e.item.findcontrol("afdelingselect"), DropDownList)
            Dim selected As ListItem = ddl.Items.FindByValue(e.item.DataItem("ntype"))
            if not selected is Nothing then
                ddl.SelectedIndex = ddl.Items.IndexOf(selected)
            end if
            if AddingNew then
                CType(e.item.findcontrol("txt_stopdato"), TextBox).Text = DateTime.Now.AddDays(10)
                CType(e.item.findcontrol("LinkButton1"), LinkButton).Text = "Gem"
            end if
    end sub

håber det kan hjælpe andre på et tidspunkt, også lukker jeg lige spg'et.

PS: cyberfessor: tak fordi du svarede :)
Avatar billede dampnet Nybegynder
14. juni 2004 - 12:00 #3
luk