Avatar billede yaief Nybegynder
08. juni 2004 - 20:10 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Sløv Enterprise Manager?

Jeg er lige blevet kastet ud i at arbejde med MSSQL efter ellers kun at have beskæftiget mig med MySQL.

Jah, MSSQL er egentlig ganske lækkert, men jeg er efterhånden ved at rive håret ud over Enterprise Manager. Den er *uendeligt* sløv.

Jeg logger ind remote til en MS SQL ... og uanset hvad man trykker på eller simple queries tager hæftig netforbindelse og varer stort set aldrig under 10 sekunder - aldeles uacceptabelt når man prøver at få noget lavet, og elendigt i sammenligning med det værste PHPMyAdmin kan præstere.

Nogen der ved hvorfor? Om det er normalt? Om der findes noget lignende PHPMyAdmin (der bare er nogenlunde mature oven i)? Eller om der helst kan gøres noget for at speede Enterprise Manager op?

Og lige et sidespørgsmål - kan man ikke gemme login-informationerne? Jeg er ved at være træt af at copy-paste hver gang jeg ikke har brugt EM i en halv time ...
Avatar billede Slettet bruger
08. juni 2004 - 20:17 #1
Brug Query Analyzer i stedet for.
Har præcis det samme problem på mit kontor. Hent også data fra remote PC'er, og det er virklig sløvt med Enterprise Manager.
Avatar billede Slettet bruger
08. juni 2004 - 20:22 #2
Skal lige siges at jeg ingen er til SQL. Bruger bare programmerne for at hente data...
Avatar billede yaief Nybegynder
08. juni 2004 - 20:30 #3
Har du et link til hvor man kan finde den?
Avatar billede arne_v Ekspert
08. juni 2004 - 20:42 #4
Det er jo:

EM---(langsomt WAN)---SQLServer

browser---(langsonmt WAN)---PHPMyAdmin---(hurtigt LAN)---MySQL

i sammenligner.

Det skal give de observerede resultater. Det er ikke EM's skyld. Det er
arkitekturen I har valgt.

Hvis der var langsomt WAN mellem PHPMyAdmin og MySQL så ville I se
tilsvarende problemer.

Det løser ikke jeres problem, men jeg ville lige forklare.
Avatar billede yaief Nybegynder
08. juni 2004 - 20:48 #5
Uhm, jeg forstår ikke helt hvorfor det skulle gøre EM langsommere end PHPMyAdmin. Det er vel de samme data der skal kommunikeres uanset om man går via en hjemmeside eller en applikation?

Jeg er ikke utilfreds med hvor hurtigt EM udfører sine queries - det er simpelthen hastigheden til selve navigationen der er hæslig - og ligeledes til queries. Du bliver lige nødt til at skære det mere ud i pap, hvorfor det for mig som slutbrugeren er så meget langsommere med EM? :)
Avatar billede arne_v Ekspert
08. juni 2004 - 21:00 #6
Den flytter det samme data mellem

EM---(langsomt WAN)---SQLServer

og

PHPMyAdmin---(hurtigt LAN)---MySQL

men

browser---(langsonmt WAN)---PHPMyAdmin

er noget helt andet.

Det svarer mere til at du kørte:

Citrix/VNC/Remote Desktop---(langsomt WAN)---EM----(hurtigt LAN)---SQLServer

HTTP og HTML er optimeret til langsomem forbindelser.

TDS (det som EM snakker med SQLServer) er optimeret til hurtige forbindelser.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. juni 2004 - 21:01 #7
Men det er kun en forklaring - ikke en løsning.

Hvis du har mulighed for det kunne det prøve det jeg skitserede med
EM kørende på den remote maskine og så noget thin client.

Det er muligt at det vil virke bedre.
Avatar billede yaief Nybegynder
08. juni 2004 - 21:06 #8
Alright, så er jeg med :) Tak!

Det er bare en almindelige leje-server hos ScanNet, så det er næppe muligt. Eneste alternativ synes at være en browser-baseret manager i stil med PHPMyAdmin - eller den Query Analyzer som jeg ikke helt har identificeret endnu.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. juni 2004 - 21:08 #9
Query Analyzer er en del af EM.

Men fordi man der kører ren SQL kan mange ting være hurtigere end
fuld GUI.

Og der er faktisk nogen som arbejder på en PHPMyAdmin klon til SQLServer.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. juni 2004 - 21:09 #10
Avatar billede arne_v Ekspert
08. juni 2004 - 21:10 #11
Og hvis ikke du har fundet den så ligger QA i Tools menuen.
Avatar billede yaief Nybegynder
08. juni 2004 - 21:39 #12
Humm, nu bliver jeg i tvivl om hvad jeg egentligt bruger. Jeg benytter noget der hedder "Web Data Administrator" - jo ikke umiddelbart det samme som Enterprise Manager? :)

Jeg har set AspEnterpriseManager, men ville ikke umiddelbart forsøge mig med den da tilsyneladende ikke har fået en opdatering i 1½ år (fra SourceForge).
Avatar billede arne_v Ekspert
08. juni 2004 - 22:29 #13
Den kender jeg slet ikke.
Avatar billede yaief Nybegynder
16. juli 2004 - 23:45 #14
lukker ...