Avatar billede torktex Nybegynder
08. juni 2004 - 16:35 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Program til at dele filer med kammerat?

Jeg er på udkig efter et program, hvor man kan sende og modtage filer mellem to computere over internettet, er der nogle der har kendskab til nogle, med en ok overførselshastighed!
Jeg har prøver MSN og ICQ, men det er ikke altid lige pålideligt...
Findes der overhovedet sådanne programmer? Jeg er kun interesseret i at vi er to på netværket !!!! så ikke Kazaa eller noget i den dur....

Håber på lidt hjælp!!!

Mvh
Torktex
Avatar billede kenp Novice
08. juni 2004 - 17:17 #1
hvad med et ftp progream
Avatar billede torktex Nybegynder
08. juni 2004 - 17:29 #2
måske.. det var en idé, men skal vi så ikke begge have oprettet en ftp-ting... og i så fald, er der nogle vejledninger på nettet til hvordan man gør det ?
Avatar billede 3bm Nybegynder
08. juni 2004 - 17:34 #3
Ja selvfølgelig er der det.
Du kan prøve følgende sider:

  -http://www.ftpplanet.com/ftpresources/basics.htm
  -http://www.pageresource.com/putweb/ftptut1.htm

Det burde være nok til at lære om FTP.
Avatar billede torktex Nybegynder
08. juni 2004 - 19:19 #4
Ja det kan godt være det bare er mig, men det virker ret omfattende! Kan det passe at man skal installere linux for at opsætte sådan en server ?  der må da være noget som er lettere :)
Avatar billede kenp Novice
08. juni 2004 - 19:30 #5
nej nej du kan nøjes med sådan et program på den/de computere der skal hentes fra! http://www.bpftpserver.com/

og dette program på den computer som der skal hente! http://www.bpftp.com/ (eller brug det som er indbygget i windows.
Avatar billede 3bm Nybegynder
08. juni 2004 - 21:46 #6
Prøv at læs de facts og informationer der står på de hjemmesider, jeg gav tidligere. Det nytter ikke at tro man bare kan sætte en FTP server op uden videre. Sæt dig ind i det. Og så prøv at eksperimentere med det. Der sker ikke noget ved at du laver fejl.
Avatar billede torktex Nybegynder
08. juni 2004 - 22:48 #7
Ja jeg kan godt se at det er noget af et projekt at sætte sådan en op... til 3bm.. måske kiggede jeg ikke ordentlig efter på de sider, men jeg synes mest det om hvad og hvordan man bruger programmer til at logge på en ftp server med og det er jeg nogenlunde inde i... programmet bpftpserver, virker rimeligt overskueligt, men af en eller anden grund kan den ikke finde den samme ip adresse som www.myip.dk finder ...
Avatar billede kenp Novice
08. juni 2004 - 23:04 #8
Det er nok fordi at du sidder bag en router! som du så skal have åbnet for på port 21 som den så sender vidre til din computer.
Avatar billede torktex Nybegynder
09. juni 2004 - 13:58 #9
Nu har jeg så (tror jeg ) fået åbnet port 21, i den der router!. oga har slået alle firewall'sene fra, men jeg kan jo ikke tjekke om serveren kører selv er jeg godt klar, men når jeg logger på logger jeg på med min lan ip skulle det ikke være wan, jeg kan ikke få det til at virke hvis jeg bruger wan?
Jeg har Cybercity og en zyxel 650R og har prøvet at bruge alle guidene inde på deres hjemmeside .. andre forslag ?
Avatar billede kenp Novice
09. juni 2004 - 14:11 #10
Det er fordi at din router ikke er sat op til at understøtte nat loopback som standart! det kan du ændre således! http://www.geertsen.dk/modules.php?op=modload&name=Sections&file=index&req=viewarticle&artid=1&page=1 så kan du selv tjeckket om din FTP køre via din wan ip.
Avatar billede 3bm Nybegynder
09. juni 2004 - 14:12 #11
Hvad mener du med at du skal logge på? Hvis du har WinXP så er der faktisk indbygget en FTP server. Den kan du finde inde i Administration > Internet Information Services. Men den skal måske installeres først. Jeg har den perfekte tutorial til det.

  -http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleID=1491

Den er ikke særligt kompliceret eller svær at forstå.
Avatar billede torktex Nybegynder
09. juni 2004 - 15:28 #12
Hmm .. ja det er glimrende. Har nu oprettet en ftp vha. xp  (3bm: Rigtig god guide faktisk !!!) og har slået nat loopback fra. føsrt opdaterede jeg firmwaren og derefter slog jeg den fra .. godt link, men hvis jeg har forstået det jeg har lavet korrekt burde jeg så kunne gå ind i eks. explorer og indtaste ftp:// min ip adresse ikke?, men for bare at vide at den ikke kan finde serveren. Jeg ved ikke om det har inflydelse, men nu spørger jeg lige alligevel. Jeg har et netværkshub fra routeren og hen til min com, der er to comoutere på netværket.. betyder det noget?
Avatar billede 3bm Nybegynder
09. juni 2004 - 15:38 #13
Jo det er rigtigt ftp://dinip. Med hensyn til at der er to computere på netværket, burde ikke spille en rolle.
Avatar billede torktex Nybegynder
09. juni 2004 - 15:42 #14
hmm.. ja.. så må jeg vel snart give op! :) inde i det ftp program på xp skal man der indtaste sin egen ip adresse under ip adresse eller skal der bare stå (ingen tildeling)?
Avatar billede 3bm Nybegynder
09. juni 2004 - 15:44 #15
Ingen tildeling, det står min på og det kører fint.
Avatar billede torktex Nybegynder
09. juni 2004 - 15:52 #16
okay... Jeg kan umiddelbart ikke se ud fra diverse guides hvad jeg eller kan gøre!! Jeg har åbnet port 21 ved at gå ind i routeren og NAT og derefter under SUA og skrevet 21 i start og slut port og derefter i boksen ip adresse skrevet min WAN ip. Så skulle den være åbnet! jeg har lukket min firewall (McAfee og XPs), Jeg har sat nat loopback ON, og opdateret firmwaren. Er der noget jeg mangler at gøre? kunne det hjælpe at åbne en anden port og så også bruge den i ftp programmet ? og i så fald hvilken ?
Avatar billede 3bm Nybegynder
09. juni 2004 - 15:54 #17
Nej, det er port 21. Er du sikker på at den er åbnet? Når du går ind i linket fpt:// dinip. Hvad siger den så?
Avatar billede 3bm Nybegynder
09. juni 2004 - 15:54 #18
ftp:// dinip.
Avatar billede torktex Nybegynder
09. juni 2004 - 15:58 #19
den siger: Windows kan ikke åbne denne mappe og Kontroller, at filnavnet er korrekt og at du har adgangstilladelse til mappen.

Detaljer:
Der kan kke oprettes forbindelse til serveren

Jeg har fulgt guiden http://www.cybercity.dk/privat/support/adsl/adsl_udstyr/zyxel_650r/port_forwarding/
Avatar billede 3bm Nybegynder
09. juni 2004 - 16:05 #20
Det er garanteret din port 21 der ikke er åbnet. Kunne det tænkes at du ikke har åbnet den?
Avatar billede 3bm Nybegynder
09. juni 2004 - 16:08 #21
Under NAT. Det nederste billede på linket: http://www.cybercity.dk/privat/support/adsl/adsl_udstyr/zyxel_650r/port_forwarding/

Husk at det skal være din interne ip du skriver til højre, under IP Address.
Avatar billede torktex Nybegynder
09. juni 2004 - 16:10 #22
det kunne sagtens tænkes at jeg ikke har åbnet den, men jeg har jo fuld guiden i linket og... også gemt, men er der min lan ip jeg skal skrive i feltet ip adresse.. eller min wan?
Avatar billede torktex Nybegynder
09. juni 2004 - 16:15 #23
okay... fint nok... så kan det være det virker
Avatar billede 3bm Nybegynder
09. juni 2004 - 16:15 #24
Gå ind i kør og skriv CMD. Og så skriver du ipconfig /all, så under Adapter står der IP-adresse. Det er den IP du skal skrive.
Avatar billede torktex Nybegynder
09. juni 2004 - 16:25 #25
WUUUUUHUUUUU... Så virker det sgu!!! Jeg takker for den MEGET vedholdne hjælp!!!!!
Avatar billede torktex Nybegynder
09. juni 2004 - 16:26 #26
nu har du fået pointene ikke ?
Avatar billede 3bm Nybegynder
09. juni 2004 - 16:26 #27
Jo tak, det var så lidt.