Avatar billede gentle_foxsvig Nybegynder
08. juni 2004 - 13:42 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Kan kun finde ét ramslot i bunden af min Asus, hvor er det andet?

Hej jeg har en Asus L3800c bærbar, hvortil jeg lige har købt et ekstra ram-modul, 256 MB, 200-pins SODIMM osv. fra Kingston.

Jeg gjorde mig ret umage med at være sikker på at jeg købte det rigtige, men da jeg så skruede dækslet til memory-compartmentet af, kunne jeg kun se et slot, nemlig det der allerede sad et 256 MB-modul i.

Under dette modul var der kun en sort plade hvor der stod Phoenix Bios på, så jeg vil gerne vide om jeg er blevet snydt for det andet memory-slot, eller om jeg bare ikke kan finde det?!
Jeg går i hvert fald ikke ud fra, at de to moduler skal i samme slot!

Jeg ved at der skal/skulle have været to slots. Det står både i manualen, på crucial.com og Sandra skriver også at der er to banks på motherboardet.

Skal jeg klage til forhandleren (Midt-data) eller hvad siger I?
Avatar billede slasher_x Novice
08. juni 2004 - 13:46 #1
Du er sikker på at det modul der sidder i nu er 256 MB! det kan jo være at det andet ram slot er indbygget med en vis mængde ram man ikke kan pille ved! det er da set før....
Avatar billede tubber Juniormester
08. juni 2004 - 13:50 #2
Som slasher skriver er dette meget muligt, prøv at pille den gamle blok ud og sæt IKKE den nye i og tænd så og se hvad den fortæller......

For er der f.eks. 128 MB på boardet og det er en 128 blok så kunne det jo være du hellere ville have en 512 blok der til.....

Men er der kun den ene slot så skal den nye nok retur, og måske den gamle sælges....

Skal den gamle sælges kan QXL anbefales der er priserne rimeligt høje på gammel hardware :)
Avatar billede gentle_foxsvig Nybegynder
08. juni 2004 - 13:51 #3
Hmm ja, mener du ellers at det modul skulle være fx 128 MB, og så der sidder 128 fast et andet sted på bundkortet?? Det tror jeg ik lige. Computeren kunne også konfigueres efter behov inden købet, bl.a. mht. ram, så ville det også være usmart hvis der sad noget fast ram på bundkortet...
Avatar billede Slettet bruger
08. juni 2004 - 13:52 #4
Det sidder sandsyligvis under tastaturet, der skal nok løsnes et par skruer bagpå, de er måske markeret med

K >

symboler.

Dernæst skal du i toppen af tastaturet (forsigtigt) vippe 2-3 clips til side så du kan løfte tastaturet ud. Pas på, det sidder stadig fast med et kabel!
Avatar billede gentle_foxsvig Nybegynder
08. juni 2004 - 13:54 #5
Havde håbet det var lidt nemmere at sætte i. Det lader nemlig til at der godt kan være et slot mere oven over det eksisterende, uden at det ville gå op i skruerne...
Avatar billede gentle_foxsvig Nybegynder
08. juni 2004 - 14:01 #6
For i øvrigt så står der direkte i manualen, at "The memory compartment contains TWO SO-DIMM slots for either one or two memory modules."

Altså skal der være to slots under det dæksel, hvor der så kan sidde et eller to moduler. Kan det have været en "doven" computer-samler der ikke har gidet sætte to slots i? Eller sker sådan noget slet ikke?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
08. juni 2004 - 14:05 #7
Nej, det sker ikke.
Nu er det ikke lykkedes mig at finde et billede af det "memory compartment", men f.eks på Dell maskiner sidder de ikke under hinanden, men på hver sin side således at de ligger ned og pin'ene peger ind mod hinanden.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
08. juni 2004 - 14:08 #8
gentle foxvig>> Det er normalt at man i en bærbar fast montere en mængde ram på motherboardet og kun giver et udvidelses slot ud over dette!
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
08. juni 2004 - 14:10 #9
På denne Asus notebook sidder ram'en faktisk som på Dell'en. Du kan se bagsiden af den ene klods og forsiden af den anden klods. Det er dog ikke samme model som din.
http://usa.asus.com/notebook/nbimages/qa_fig17.jpg
Avatar billede tubber Juniormester
08. juni 2004 - 14:12 #10
Jeg har en gammel TP600 og der er 2 slots under pladen men der er OGSÅ 32mb onboard....så det KAN lade sig gøre....

Måske den der har sat ram i har sat den i den slot der er længest ude, måske de oven over hinanden som du er inde på tidligere...
Avatar billede james_t_dk Juniormester
08. juni 2004 - 14:13 #11
I følge hardware manualen på ASUS's hjemme side skal der være 2 SO-DIMM slots i din memory compartment.
Avatar billede gentle_foxsvig Nybegynder
08. juni 2004 - 14:15 #12
james_t_dk >> Så er det i hvert fald for dårligt det ikke er nævnt i manualen overhodevedet, så jeg tillader mig stadig at tvivle på dette. Men skal nok lige have prøvet at starte uden det modul der sidder i den, for at kunne udelukke det.

tonnybrandt >> fint billede, imidlertid er åbningen på min kun halvt så stor. Man kan faktisk kun med besvær få det modul der sidder i op. Så tror ikke de sidder over for hinanden.
Avatar billede gentle_foxsvig Nybegynder
08. juni 2004 - 14:16 #13
james_t_dk >> det var jo også det jeg skrev 14:01:31 :)
Avatar billede gentle_foxsvig Nybegynder
08. juni 2004 - 14:28 #14
men jeg prøver at åbne igen, og vender tilbage med ny viden i aften, skal øve musik nemlig.
Avatar billede Slettet bruger
08. juni 2004 - 14:37 #15
Læste du min kommentar?
Avatar billede gentle_foxsvig Nybegynder
08. juni 2004 - 15:16 #16
Med modulet taget ud kørte computeren ikke. Skærmen forblev sort og blæseren kørte konstant, så det er hermed udelukket at der sidder ram andetsteds.

el_barto >> Ja jeg læste din kommentar. Det sidder måske under tastaturet, men jeg tvivler en del, for manualen siger jo to slots under memory-dækslet.

Mailer notebookservice.dk og evt. midt-data for at høre om hvor det andet slot er.
I skal nok få point når jeg har fået afklaring på problemet.
Avatar billede gentle_foxsvig Nybegynder
08. juni 2004 - 22:31 #17
Evt. nogle andre, der ejer en Asus L3c, gider at se efter om de har to slots over hinanden i memory compartment?? Det er det mindste af de tre dæksler bagpå, og det i midten af de tre.
Avatar billede gentle_foxsvig Nybegynder
09. juni 2004 - 12:48 #18
el_barto >> Du havde sørme ret! I en mail skriver notebookservice at det ene slot sidder under tastaturet.

De clips du nævner, skal man kunne komme til dem fra oversiden af notebooken, altså tastatursiden? Det ser umiddelbart lidt besværligt ud synes jeg...
Avatar billede Slettet bruger
09. juni 2004 - 12:51 #19
På min maskine (en M6800N) sidder der 3 stk oppe i toppen af tastaturet, oppe over F-knapperne. De skal ligesom presses ud til siden.
Avatar billede gentle_foxsvig Nybegynder
09. juni 2004 - 12:55 #20
På min lillebrors (også M6800) kan jeg godt se de tre clips. Skal de så skubbes væk med fx en udrettet papirclips?
Avatar billede Slettet bruger
09. juni 2004 - 12:56 #21
Jeg brugt bare en skruetrækker, de skal presse frem, op mod skærmen.
Avatar billede gentle_foxsvig Nybegynder
09. juni 2004 - 13:00 #22
Men er det fra maskinens overside du ligefrem kan komme til med en skruetrækker? Eller er det en ret lille skruetrækker? :)

Måske lyder jeg lidt dum, men jeg har jo ikke prøvet det før...
Avatar billede Slettet bruger
09. juni 2004 - 13:04 #23
Ellers brug en kniv, altså sådan en til at spise med :)
Avatar billede gentle_foxsvig Nybegynder
09. juni 2004 - 13:05 #24
...Havde ellers lige tænkt mig at bruge min 25 cm's jagtkniv.... xD

Jeg kigger på det...
Avatar billede Slettet bruger
09. juni 2004 - 13:11 #25
hehe...husk at løsne skruerne i bunden ellers smadrer du tastaturet
Avatar billede gentle_foxsvig Nybegynder
09. juni 2004 - 13:33 #26
Æv, der sidder vist kun en skrue til at holde tastaturet fast, men mit problem er bare at den "skakt" (eller hvad det nu hedder) som den sidder i, er for dyb til at jeg kan skrue den løs med min nuværende skruetrækker :(

Så jeg må vel anskaffe mig en passende skruetrækker.

el_barto læg du bare et svar, jeg tror jeg klarer mig herfra, ellers kommer der et nyt spørgsmål ;) Tak for hjælpen.

Selvfølgelig også tak til I andre der har prøvet at hjælpe :)

// Gentle_foxsvig
Avatar billede Slettet bruger
09. juni 2004 - 13:40 #27
Ellers må du jo skrive her hvis du stadig har problemer :)

Det var så lidt!