Avatar billede guttler Nybegynder
06. juni 2004 - 14:18 Der er 35 kommentarer og
1 løsning

Format c: virker ikke

Jeg har en ven som meget gerne vil formatere sin maskine, men når han prøver at skrive format c: i dos, skriver den bare at det er en ugyldig kommando. Han har startet op i dos vha. en Win98 diskette. Hvad er der galt?
Avatar billede nogetfx Nybegynder
06. juni 2004 - 14:20 #1
Hvis filen format.com ikke ligger på den boot-disk, kan den ikke kalde den kommando..
Avatar billede snailwalker Nybegynder
06. juni 2004 - 14:21 #2
Hvis han ikke kan få det til at virke kan han jo bruge fdisk til at formatere med. Han skal dog passe på med fdisk, det fucker nemt harddisken op...
Avatar billede guttler Nybegynder
06. juni 2004 - 14:24 #3
ok, hvordan bruger han fdisk?
Avatar billede dwr Nybegynder
06. juni 2004 - 14:25 #4
han henter det fra nettet, lægger det på en diskette og kører filen fra A:\ i DOS
Avatar billede snailwalker Nybegynder
06. juni 2004 - 14:26 #5
der ligger vist en fil der hedder fdisk.exe på starupdisketten.

Ellers vælg diskettedrev og så skriv dir \p

Er du sikker på han skriver format c: når han har valgt a drevet?
Avatar billede cp1 Nybegynder
06. juni 2004 - 14:26 #6
fromsej har en fin artikkel her http://www.eksperten.dk/artikler/122
Avatar billede snailwalker Nybegynder
06. juni 2004 - 14:26 #7
Og ikke når han har valgt c drevet?
Avatar billede dwr Nybegynder
06. juni 2004 - 14:27 #8
glemte lige et link: http://www.23cc.com/free-fdisk/
Avatar billede nogetfx Nybegynder
06. juni 2004 - 14:28 #9
F-disk bruger til at slette og oprette partitioner(drev). hvis man sletter/opretter partioner, skal de alligevel formateres når man er færdig..
Så han skal stadig bruges en ny boot-disk, hvor format.com er på..
Avatar billede guttler Nybegynder
06. juni 2004 - 14:28 #10
øh, skal han ikke "være" på c-drevet når han skriver format c:?
Avatar billede snailwalker Nybegynder
06. juni 2004 - 14:28 #11
#nogetfx, mente at fdisk godt kunne formatere en disk også uden også at skulle bruge format.com?
Avatar billede -mundi- Nybegynder
06. juni 2004 - 14:29 #12
Ellers så boot på på windows 2000 cdrom'en, slet den partition der skal formateres og opret den igen, og installer win2k
Avatar billede nogetfx Nybegynder
06. juni 2004 - 14:29 #13
nej, han skal være på a-drevt, han kan ikke formatere samme drev han er på..
Avatar billede nogetfx Nybegynder
06. juni 2004 - 14:29 #14
snailwalker: se fromsej's artikel
Avatar billede riversen Nybegynder
06. juni 2004 - 14:30 #15
start win2k installation og vælg recovery første gang du får mulighed for det (tast r). Dette starter recovery console hvor du kan skrive "diskpart". Her kan du partitionere og formatere din harddisk efter behov
Avatar billede snailwalker Nybegynder
06. juni 2004 - 14:30 #16
#nogetfx sorry min fejl, beklager mange gange :)

Men som jeg sagde før skal han vælge a: for at kunne formatere c:. Det er her fejlen ligger...
Avatar billede nogetfx Nybegynder
06. juni 2004 - 14:31 #17
temlig sikkert...
Avatar billede guttler Nybegynder
06. juni 2004 - 14:36 #18
ok, det hjalp jo :-) Jeg kan måske så lige presse et tillægsspørgmål ind her i forbifarten når det nu gik så hurtigt: Når han prøver at formatere d-drevet skriver den at formattet ikke understøttes eller noget i den retning. Hvordan formaterer han d-drevet så?
Avatar billede riversen Nybegynder
06. juni 2004 - 14:38 #19
ved at følge min metode :-).
Avatar billede guttler Nybegynder
06. juni 2004 - 14:39 #20
riversen -> nej det var nu ved at følge Nogetfx....:-)
Avatar billede riversen Nybegynder
06. juni 2004 - 14:41 #21
hvor formaterer han d-drevet så? mit svar: ved at følge min metode
Avatar billede riversen Nybegynder
06. juni 2004 - 14:42 #22
http://www.riversen.dk/?side=instruktion.php

se evt. installation af recovery console
Avatar billede guttler Nybegynder
06. juni 2004 - 14:43 #23
riversen -> nå ok, det prøver vi. Tak tak. Er det fint at jeg deler pointene mellem dig og Nogetfx så ? :-) Smider i et svar begge to så?
Avatar billede riversen Nybegynder
06. juni 2004 - 14:43 #24
ingen point til mig
Avatar billede snailwalker Nybegynder
06. juni 2004 - 14:47 #25
Guttler har han fået det til at virke nu din ven?
Avatar billede guttler Nybegynder
06. juni 2004 - 14:58 #26
ja, han er i gang med at formatere c-drevet nu, så vidt jeg er orienteret. Kom til at se at det måske var dig der var først med ideen om a-drevet nu :-) Det er vel egentlig dig der skal have pointene så...
Avatar billede snailwalker Nybegynder
06. juni 2004 - 15:00 #27
Tja synes nu også at de andre har fortjent point...
Avatar billede guttler Nybegynder
06. juni 2004 - 15:02 #28
ok, dem der vil have point må smide et svar, ellers kan jeg ikke dele nogen ud! :-)
Avatar billede nogetfx Nybegynder
06. juni 2004 - 15:02 #29
Giv dem til snailwalker, jeg har kun bidraget med lidt småkommentare...
Avatar billede snailwalker Nybegynder
06. juni 2004 - 15:03 #30
Jeg tager da gerne imod pointene, selvom jeg også mener de andre har fortjent dem...
Avatar billede guttler Nybegynder
06. juni 2004 - 15:24 #31
GRrrrr, nå har lige snakket med min ven igen og selvom han er 100 på at han har skrvet forma c:, er der blevet byttet om på drevene så han nu kan se at det rent faktisk er d-drevet han har formateret, og stadig har et ikke-formateret c-drev. Meget underligt!
Avatar billede guttler Nybegynder
06. juni 2004 - 15:25 #32
Så han er ikke kommet særligt meget videre. Jeg ville ikke umiddelbart råde ham til at installere win2000 på det formaterede d-drev nu og så prøve bagefter at formatere c-drevet eller.........?!?!
Avatar billede snailwalker Nybegynder
06. juni 2004 - 15:26 #33
Det lyder meget mærkeligt :/

Men skulle han ikke også have formateret drev d ? For så er der vel ikke sket nogen skade?
Avatar billede guttler Nybegynder
06. juni 2004 - 15:59 #34
nå, nu har han vist fået slettet begge drev vha. af recovery-konsollen, så nu tror jeg at det ordner sig. Og endnu engang: Tak Microsoft for et godt og intuitivt produkt som er nemt for den almindelige bruger at finde ud af :-(
Tak for hjælpen alle sammen og god saøndag! :-)
Avatar billede snailwalker Nybegynder
06. juni 2004 - 16:03 #35
Tak for pointene, og i lige måde :)
Avatar billede riversen Nybegynder
06. juni 2004 - 16:47 #36
der er en ganske logisk forklaring som formentlig er at c-drevet var ntfs og d-drevet var fat32. Hvis så du booter på fx en win98 bootdisk, vil d-drevet blive c-drev, da win98 bootdisk ikke kan læse ntfs