Avatar billede goochie Nybegynder
05. juni 2004 - 11:43 Der er 6 kommentarer

Formatere XP

Jeg ønsker at få slettet hele lortet på min XP-home pc, men når jeg prøver at formatere så bliver en masse filer tilbage. Er der en der kan give en fuldstændig trin for trin gennemgang af hvordan man gør? eller linke til et sted man kan se det. Mange tak
Avatar billede bennyhills Nybegynder
05. juni 2004 - 11:55 #1
den her er for windows XP, da det er den eneste windows version jeg kan huske det fra. kan godt være det er det samme med 98,2000 osv.
1, start din computer
2, efter et par sekunder skal du trykke delete knappen.
3, så kommer du ind i BIOS, her inde finder du så en menu med overskriften BOOT.
4, så skulle der gerne stå noget lignende: 1 boot IDE(altså din harddisk) 2 boot FLOPPY(dit diskettedrev) og 3 boot cd-rom(det siger vel sig selv)
5, her skal du så trykke på 1boot din harddisk. der kommer så to valgmuligheder. 1 din harddisks navn, 2 disable.
6, marker disable og tryk enter.
7, tryk F10 for at save og exit.
8, nu vil din computer genstarte, så du sætter din windows cd i lige med det samme den tænder.
9, nu skulle den gerne starte op fra din windows cd. istedet for din harddisk som du lige har disabled. og starte med at indlæse dit og dat. så kommer der noget frem med reperation af harddisk osv. fuck det. du trykker enter som føre dig vidre til punkt 10.
10, nu sku der gerne være 3 muligheder, du kan sådan set læse dig til hvad du skal gøre herfra.
når den har formateret og færdig med noget af windows installationen. genstarter den sig selv.
så trykker du igen delete og går ind i BIOS. her skal du gøre det samme som i punkt 5, bare det omvendte altså markere din harddisks navn istedet for disabled. og tryk enter og så F10.
igen genstarter den og nu skulle installationen bare køre der ud af.
håber du kunne forstå mig. ellers må i andre også gerne hjælpe lidt til.
så er det jo også den med at gå ud i dos og skrive format c:
men det er ikke altid det virker...
Avatar billede bennyhills Nybegynder
05. juni 2004 - 11:56 #2
taget fra fedespil.dk :o)
Avatar billede fromsej Praktikant
05. juni 2004 - 12:04 #3
En effektiv måde er Killdisk, så er alt væk, ulempen er at XP installationen tager lidt ekstra tid, da harddisken skal formateres under installationen.
Killdisk ligger på Ultimatebootcd, som du finder her:
www.ultimatebootcd.com
Avatar billede espersen Novice
05. juni 2004 - 12:29 #4
så følg denne fine guide :

http://hcma.dk/tips&tricks.htm#installering_repair

HUSK at have opdateringer til XP klar (hentet ned inden du går i gang)

Installer dem efter at have installeret XP og INDEN du går på Internettet, da du ellers risikerer diverse virus/orme (blasterormen fx.)

Microsoft WinXP1a : (vælg dit sprog og download filen på ca. 125 mb til d-drevet)
http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/downloads/servicepacks/sp1/sp1lang.asp

Update-pakke (samling af kritiske updates til XP; vælg dit sprog og download filen på ca. 10 mb til d-drevet) : http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyId=D531BF00-D7BE-48E3-ABCC-961602BD72C2&displaylang=da

Sasser-update (opdatering der hindrer Sasser-viruset ved at lukke huller i Windows)
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=da&FamilyID=3549EA9E-DA3F-43B9-A4F1-AF243B6168F3

Som sagt : Gem ikke disse filer på c-drevet (eller skrivebordet), da hele indholdet på c-drevet slettes ifm. formateringen.

Fjern kabel osv. så du ikke kommer til at connecte til internettet + aktiver firewall
Avatar billede goochie Nybegynder
07. juni 2004 - 21:53 #5
Jeg får det gjort en af dagene.. skal lige lægge alle mine filer over på en anden pc.. jeg kommer tilbage til det her når jeg har gjort det.. tak.. forresten sidste gang jeg prøvede at formatere, blev en del af filerne på harddisken. hvordan kunne det lade sig gøre?
Avatar billede espersen Novice
05. september 2004 - 15:35 #6
lukketid ?