Avatar billede jonaslis Nybegynder
15. februar 2001 - 18:40 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

problemer med rammer

Jeg er begynder og har problemer med at lave rammer i FP2000 (kan ikke selv programmere)
Ved ikke om Dreamweaver er meget bedre, men 3000 - nul. Jeg kan ikke se noget \"frame set\" men kan bruge startsiderne. Det jeg ikke kan klare er:
Når jeg beholder samme menu hopper \"det hele\" når jeg skiter hovededside fra menu, men jeg kan skifte til ny hovedside - med link i hovedsiden, hvor menu SÅ står (flot) rolig! Kan nogen hjælpe mig lidt længere med de rammer?
Avatar billede Jman Praktikant
15. februar 2001 - 18:44 #1
øøhhhm. JEG forstår ikke problemet..
Kunne du prøve at aflevere et link?
Avatar billede parazite Nybegynder
15. februar 2001 - 19:00 #2
Avatar billede jonaslis Nybegynder
15. februar 2001 - 19:01 #3
Jeg har en lille side, meeeen... jeg er altså begynder og den får I ikke nu!
Der en venstre menu (ramme) og hoved (rammen), når jeg så opretter nye (rammesider) er det so altid 2 sider, hvor jeg bruge menu som starside og så en side. 1) Linker jeg til den ny side fra menu får jeg... en hel side! Linker jeg til hvor rammeskabelon vises (f.eks. fluer.htm), så har jeg menu og fluer, men med et \"spjæt\"!! Jeg har set mange af den slags sider hvor menuen står roligt tilbage medens den nye side vises osv.
Avatar billede jonaslis Nybegynder
15. februar 2001 - 19:03 #4
parazite>> ja, jeg ved det, men heldigvis ser man mange sjuske, dårlig undskyldning OK.
Avatar billede parazite Nybegynder
15. februar 2001 - 19:03 #5
Vi bliver altsaa noedt til at se noget kode for at kunne hjaelpe. Dine forklaringer er LIDT for kryptiske.
Avatar billede jonaslis Nybegynder
15. februar 2001 - 19:06 #6
>>> parazite, jeg troede sku\' det var et hak på grund af skrivefejl? Men det er lige netop sådan jeg IKKE kan få min side til at stå \"rolig\" når man skifter Link.
Avatar billede jonaslis Nybegynder
15. februar 2001 - 19:08 #7
OK jeg giver mig, men grin nu ikke!!
http://home1.stofanet.dk/bridge
Det er bare for at lære lidt, jeg kan ikke lave koder.
Avatar billede parazite Nybegynder
15. februar 2001 - 19:08 #8
Det VAR et hak paa grund af skrivefejl... *G*

Smid noget kode!
Avatar billede Jman Praktikant
15. februar 2001 - 19:10 #9
jeg prøver at forstå det, men det er svært..

Ønsker du at dine menuer og hovedet skal blive stående, mens den sidste ramme (den til højre) skal ændre sig ved klik på link?
I så fald skal du ikke oprette nye rammesider, men blot almindelige (evt. tomme) sider. I selve rammesiden skal du så definere dine hovedramme (den til højre) som standard-target for hyperlinks
Avatar billede parazite Nybegynder
15. februar 2001 - 19:11 #10
OK - for at lave links, der kun vises i hoejre ramme, saa skal du tilfoeje target=\"hovedramme\" i dine <a href>-koder.
Avatar billede jonaslis Nybegynder
15. februar 2001 - 19:22 #11
Jeg må se lidt på det oplyste, men som sagt er jeg ikke begyndt på koder, det kan man da vist ikke bare lære sådan lige. Kan I sige hvodan man starter med den slags? Når vi nu taler om det.
Avatar billede vladimirr Nybegynder
15. februar 2001 - 20:16 #12
Her kan du hente nogle gode begynder tutorials

http://www.mcli.dist.maricopa.edu/tut/lessons.html
Avatar billede vladimirr Nybegynder
15. februar 2001 - 20:19 #13
Hvis du vil skrive html, kan jeg varmt anbefale stones webwriter. http://www.webwriter.dk
det er freeware/shareware, whatever !
Avatar billede jonaslis Nybegynder
15. februar 2001 - 20:31 #14
Jeg forsøger lige at definere det igen:
FP2000 laver det jo selv sådan at link henviser til hovedrammen. Der står target= \"hovedramme\" osv. men prøv lige at se på: http://www.sprogseminar.dk/ og så på: http://home1.stofanet.dk/bridge/
min (sølle) side hopper jo medens den anden står rolig når man linker i menu. Jeg har prøvet.. en start side - en ny side - at lave link til en side eksisterende side osv. Jeg får så vist ALTID en hel side UDEN menuen!
Den ski menu kan jeg kun få med ved at lave en ny RAMMESIDE! Vælge menu som start der og - hvad så? Når jeg gemmer skal jeg vælge 2 gange, men når jeg linker skal jeg på første valg. Og så er\'t det hele hopper. Jeg vil ikke trække det mere, men vil blive meget glad hvis een forstår mig?
Avatar billede jonaslis Nybegynder
15. februar 2001 - 23:20 #15
superior>>
Jeg sætter 30p mere på - er villig til mere! Du har forstået spm! Men - jeg har prøvet det du skriver (på flere måder) men får altid en hel side ind? Menuen kan jeg kun få med ved at lave ny ramme side osv.
Jeg har også skrevet BUH buh, ved target og a href men der sker ikke en ski\'.
http://www.eksperten.dk/spm/30169 her er (næsten samme spm) og her: http://www.testside/ har han fundet lyset. Det har jeg ikke endnu. Jeg tvivler på FP2000 kan klare det så menuen ikke hopper, uden altså at man skal kunne programmere.
Avatar billede ezzuk Nybegynder
16. februar 2001 - 12:45 #16
jonaslis> mener du at siden som du linker til ikke åbner sig i rammen, men på en helt ny side?
Avatar billede jonaslis Nybegynder
16. februar 2001 - 13:48 #17
Mit problemet er:
Når man ser andre hj- sider i samme stil \"frame\" Står menu helt stille når man Linker og der kommer ny side i HØJRE (hovedramme). Når man taster på et af mine link \"SPJÆTTER\" MENU - men ellers virker der jo sådan set OK. Jeg kan ikke forklare det bedre! Men noget gør jeg åbenbart forkert?
Avatar billede jonaslis Nybegynder
16. februar 2001 - 13:55 #18
Jeg har kikket lidt på denne:
http://home6.inet.tele.dk/schulz/
her ender URL jo ens... schulz/  jeg får jo også alle de (delvis prøve navne med) som jeg har brugt
Avatar billede mansword Nybegynder
16. februar 2001 - 17:01 #19
Hej \"jonaslis\"

Hvis du skal lære html sådan helt fra bunden, vil det måske være en god idé at stifte bekendskab med webcafe.dk??

der er temmelig mange artikler om både html, php, mysql osv...
Avatar billede mansword Nybegynder
16. februar 2001 - 17:07 #20
jeg tror problemet er at du bruger \"hoverbuttons\" (det fp2000 kalder \"pegefølsom knap\")

det du skal gøre er at klikke på fanen \"html\" nede i bunden og så skal du rette lidt i koden:

hvis du bare laver en helt almindelig knap står der i koden:

<applet code=\"fphover.class\" codebase=\"fpweb:///.\" width=\"120\" height=\"24\">
  <param name=\"text\" value=\"Knaptekst\">
  <param name=\"color\" value=\"#000080\">
  <param name=\"hovercolor\" value=\"#0000FF\">
  <param name=\"textcolor\" value=\"#FFFFFF\">
  <param name=\"effect\" value=\"glow\">
  <param name=\"url\" valuetype=\"ref\" value=\"link.html\">
</applet>

det du så skal gøre er at tilføje en lille linje:

<param name=\"target\" value=\"NAVN PÅ RAMME\">

hvis du er i tvivl om hvad rammen hedder kan du se det under rammeside-html...

forstår du ikke en skid så drop en mail, og jeg skal gerne hjælpe dig...! ;-)

Mvh.

Mansword;

Daniel Kristensen
daniel.kristensen1@skolekom.dk
Avatar billede jonaslis Nybegynder
16. februar 2001 - 17:21 #21
mansword>>
Jeg ser på det, lyder spændende, men det bliver først i aften, foreløbig tak!
jonaslis
Avatar billede jonaslis Nybegynder
16. februar 2001 - 18:19 #22
mansword>>
Der var \"BINGO\" tak for hjælpen! Jeg havde svært ved at udtrykke mig for det \"rammefidus\" er helt nyt for mig. Hilsen jonaslis
Avatar billede jonaslis Nybegynder
17. februar 2001 - 15:03 #23
superior & parazite>>>
Jeg kan - NU se I begge var inde på det korrekte, men som jeg skrev: Jeg kendte intet til de html koder og kunne ikke klare det, før mansword kom på banen. Jeg skal have jer i venlig erindring næste gang jeg kører fast. tak for kommentererne.
Mvh. jonaslis (hvis I stadig skulle se her?)