Avatar billede bbe1379 Nybegynder
02. oktober 1999 - 19:16 Der er 18 kommentarer og
6 løsninger

Spænding i kabinettet...

Det er meget normalt, at stelforbindelsen i et kabinet skaber en hvis spænding, men jeg har det kæmpe problem, at der ikke er nogen jordforbindelse i mine stik........så jeg kan ikke aflede denne spænding. Jeg blev opmærksom på problemet efter at have været nødt til at 'flashe' min BIOS 2 gange.

Nu står jeg i den kedelige situation at min nye 450 MHz processor åbenbart er mere følsom over for dette end min tidligere.........OG LORTET VIL SGU' IKKE KØRE STABILT..!

Er der nogen, der har en god idé...!!???

(..og JA, jeg har testet processoren på en anden maskine - den virker fint!)
Avatar billede one Nybegynder
02. oktober 1999 - 19:25 #1
ja du kunne jo installere en køkken vask  hvor din computer er og stille den oven på!  eller gøre noget i den retning!

Andreas
Avatar billede bbe1379 Nybegynder
02. oktober 1999 - 19:28 #2
...hmmmm, så kunne jeg jo også vandkøle processoren og overclocke den helt vildt. Jeg skal bare stikke en slange ind i kabinettet.........

Jeg er bange for at dit forslag ikke holder.....har du ikke et bedre bud.
Avatar billede one Nybegynder
02. oktober 1999 - 19:35 #3
hvad med at      nu ved jeg selvfølgelig ikke om du er i lejlighed eller noget andet men  hvad med at skrue  en af de nederste skruer af  på dit kabinet  og sætte noget  lysleder kabel fast og så  ned i jorden  uden for    det er det eneste jeg kan komme på lige nu!
jeg kan godt kigge på det hvis du vil havde mig til det    kan du ikke lige adde mig på icq?

8636555

Andreas
Avatar billede butthead Nybegynder
02. oktober 1999 - 19:45 #4
Du kan bare finde et sted i huset/lokalet hvor det er muligt at få en jordforbindelse fx. en radiator (jeg ved ikke om de er så gode som jordforbindelse i dag som de var før hen !!) eller til noget andet metal som på en eller anden måde har forbindelse til jord !!

Det er lige med at finde en løsning når man ikke lige kender lokalet og hvad der er af stikforbindelser der !! Mere hjælp kan jeg ikke tilbyde på nuværende tidspunkt

Butthead
Avatar billede mccookie Seniormester
02. oktober 1999 - 19:45 #5
One>>>> Hvad laver du til dagligt, hvis du havde været bliktud ----Jaaah så viste du at et flexrør var lavet af plastik !

Find ud af om der Jord i den stikkontakt du anvender til din computer, hvis der er det så skift stikket !

Ellers mail giv mig din email adresse så sender jeg dig mit tlf. nr. så kan vi snakke om det -Jeg er elektriker !

MVH. McCookie
Avatar billede mccookie Seniormester
02. oktober 1999 - 19:47 #6
Radiatorer og køkkenvaske er IKKE nogen garanti for at du får en perfekt jordforbindelse da MEGET installation af denne type laves med Flex rør som IKKE er ledende !!!!!!!!

MVH. McCookie
Avatar billede butthead Nybegynder
02. oktober 1999 - 19:57 #7
mccookie >> Det skrev jeg også i mit svar !!

Men det er da et bedere svar end at one vil bruge et lysleder kabel !!
For de lysleder kabler jeg har set de er lavet at GLAS, hvor om der er plastik !! Så jeg kan ikke se at det skulle være meget ledende !!

Butthead (Elektronik Mekaniker)  §:o)
Avatar billede mccookie Seniormester
02. oktober 1999 - 20:00 #8
Butthead>>>>> Mine kommentarer var nu også mest mønttet på One

:-) McCookie :-)
Avatar billede one Nybegynder
02. oktober 1999 - 20:09 #9
mccookie>  ok der fik du mig  det havde jeg sku ikke tænkt på!

men jaaa  ok  .

Andreas
Avatar billede bbe1379 Nybegynder
02. oktober 1999 - 20:26 #10
...men i mener, at hvis jeg kan finde et sted på min radiator, hvor der er fri adgang til metallet, så kan jeg aflede spændingen der...?
Avatar billede butthead Nybegynder
02. oktober 1999 - 20:48 #11
Man kan godt men det er at fortrække jordforbindelsen i et netstik !!! Og det er heller ikke sikkert at der er forbindelse til jord via radiatoren !! Men du kan jo prøve, det kan jo ikke skade !!

Butthead
Avatar billede cyberesben Nybegynder
02. oktober 1999 - 21:38 #12
andreas, hvor meget har du røget i dag? "sæt noget lyslederkabel ned i jorden"

1. lydlederkabel leder LYS...
2. man kan ikke bare stikke det ned i jorden... det skal være en rigtig jordforbindelse ala den i stikkontakten

og nej det holder heller ikke det med at sætte den til et vandrør... de er tit lavet af plastic

bbe>> selv om der er et blankt sted på radiatioen ved du jo ikke om der sidder plasticrør inde i væggen vel?
Avatar billede mccookie Seniormester
02. oktober 1999 - 23:29 #13
Ring til den lokale elinstallatør og få sat et PFI relæ op og en seprat EDB gruppe og få en ny stikkontakt sat op med en jordforbindelse !

:-) Elektrikeren
Avatar billede chruker Nybegynder
03. oktober 1999 - 20:24 #14
Det er bare en tanke, men kan man ikke i stedet for finde kilde til den statiske elektricitet og så fjerne den ?  Jeg havde et problem for lang tid siden med mit cd-rom drev, der ikke kunne lide den statiske elektricitet der kom hver gang jeg tændte min computer. Underligt nok kunne jeg løse problemet ved bare at røre ved kabinettet mens jeg tændte for maskinen. Derefter var der ikke flere problemer.

Kort sagt:  Kunne sådanne problemer løses ved at skifte f.eks. kabinettet/strømforsyningen ?
Avatar billede cyberesben Nybegynder
03. oktober 1999 - 21:04 #15
det er meget muligt at det kan ordnes ved at købe en ordentlig strømforsyning, men jeg vil lige påpege forskellen på statisk og alm. elektricitet...

statisk er de små "knald" som du kan få over fingrene hvis du fx har hånden tæt på et fjernsyn.

det du mærker i kabinettet, er sikkert et konstant, brummende stød, hvilket skyldet overgang fra 220v delen og til stellet
Avatar billede mccookie Seniormester
03. oktober 1999 - 22:14 #16
Halløj ! Trikker is here !

idag er det lovligt at lave apperater der er en såkaldt krybestrøm i !
Den er typisk 122 Volt hvis du vil mærke hvordan det føles
Stik en uisoleret skruetrækker i stikkontaktens HØJRE side hold på den uisoleret del og rør kabinettet med den anden hånd Så ondt gør det !

Og se så at uligne det pis lorte kabinet
Avatar billede mentor Nybegynder
04. oktober 1999 - 20:01 #17
Du kan gøre det, som kaldes at potentialudligne:

1. find en bunke apparatledninger med jordstik.
2. find hos 'trikeren en elskinne med jord. (Indeni skal der være "kobber"skinner til fase, nul og jord)
hvis du kobler alt dit "cyberware" til denne dåse (ikke din kæreste), så deler al din hw samme stelniveau, og så bør det ikke være nødvendigt at have elektrisk jordforbindelse
Avatar billede donkey Nybegynder
07. oktober 1999 - 15:04 #18
mccookie>> Er det ikke noget med at man kan vende strømstikket, for på den måde at udligne/sænke spændingsforskellen?
Avatar billede cyberesben Nybegynder
07. oktober 1999 - 22:04 #19
du kan da prøve
Avatar billede cyberesben Nybegynder
21. oktober 1999 - 23:50 #20
bbe>>>> kan du ikke acceptere svarene på det her spm eller noget...?
Avatar billede ezman Nybegynder
11. november 1999 - 19:56 #21
Donkey skriver lidt længere oppe noget om at vende strømstikket, det virker faktisk!!!!! Historien er den at alle elektriske apparater med en strømforsyning vil have en større eller mindre krybespænding (spænding målt på stel/kabinettet til et jordet punkt) afhængig af hvilken vej man vender 220V stikket i stikkontakten. For at sikre mindst mulig interferens mellem de enkelte enheder bør man skille skærm, pc'er, printer etc fra hinanden sætte 220V ledningen til og måle med et almindeligt voltmeter hvor spændingen er lavest på de enkelte enheder. På denne måde er der størst mulighed for at det hele vil køre stabilt!!
Avatar billede bbe1379 Nybegynder
22. november 1999 - 09:03 #22
...jeg ved ikke hvem der svarede rigtigt - fordi jeg droppede projektet.

Men her er lidt til jer alle.....
Avatar billede butthead Nybegynder
23. november 1999 - 01:38 #23
Takker §;-)
Avatar billede dar Nybegynder
12. januar 2000 - 14:48 #24
mccokie>>På lysnettet hedder det som før sagt: fase, nul og evt. jord. IKKE 110V - 110V og evt. jord.
elektikker...