Avatar billede iggze_ Nybegynder
19. maj 2004 - 23:30 Der er 11 kommentarer

WD HDD viser kun 137 GB

Hej,

For et stykke tid siden købte jeg en 200 GB Western Digital HDD uden at tænke over at jeg egentlig skulle bruge så meget plads.. Nu er tiden snart kommet hvor jeg runder de 130 og her kommer så mit problem:

Mit Windows (Win 2000) vil kun vise 137 af dem.
Jeg har prøvet følgende ting:
- Intels program der skulle kunne fixe det, men det gjorde det ikke (logisk nok når jeg har amd :))
- Prøvet diverse af WDs egne programmer uden held.
- Hentet Service Pack 4 som jeg fik at vide var en god ide.
- Så har jeg hørt noget om 48 bit LBA der heller ikke ville virke.. (Men jeg gør det sikkert forkert)

Det er ved at blive lidt irriterende kun at kunne bruge 137 GB når man nu har betalt for 200.
Nogen der har nogle gode råd?
Avatar billede kenp Novice
19. maj 2004 - 23:36 #1
og hvad med din bios understøtter den størrer end 137 gb, hvis nej så er det der problemet er.
Avatar billede iggze_ Nybegynder
19. maj 2004 - 23:37 #2
Hvad kan jeg gøre? Har prøvet med bios update fra Asus.com, men jeg tror jeg gjorde det forkert, fordi der sker ikke rigtig noget :)
Avatar billede kenp Novice
19. maj 2004 - 23:43 #3
hvis den opdatering ikek gør at du kan se hele din harddisk i bios så kan du ikke gøre så meget!

Men hvis du kan se det hele, så kan du gå ind i computer administration, og vælge disk manegment, også se om du kan se resten af pladsen som upartiotioneret, også oprette en partion på resten af pladsen.
Avatar billede tobiasj Nybegynder
19. maj 2004 - 23:48 #4
Jeg har haft samme problem med min Maxtor 200GB HDD, her var løsningen Maxtor's Big Drive Enabler, der skulle kunne rette "fejlen" i Win der gør at det ikke kan se mere end 137GB. Så vidt jeg har forstået skulle Big Drive Enabler ikke afhænge af hvilket mærke din HDD er. Big Drive Enabler kan findes <a href="http://www.maxtor.com/portal/site/Maxtor/?epi_menuItemID=3c67e325e0a6b1f6294198b091346068&epi_menuID=976d37cd478c5826433f226075b46068&epi_baseMenuID=976d37cd478c5826433f226075b46068&channelpath=/en_us/Support/Software%20Downloads/ATA%20Hard%20Drives&downloadID=11">her</a>.
Avatar billede tobiasj Nybegynder
19. maj 2004 - 23:51 #5
nå... ingen HTML support.... men linket skulle virke alligevel.

ellers brug google.com

- husk altid, Google er din ven :-)
Avatar billede iggze_ Nybegynder
20. maj 2004 - 01:55 #6
Jeg har installeret den og den siger at 48 bit LBA nu understøttes, men jeg kan stadig kun se de 137 (faktisk kun 127,8)
Avatar billede halifax Nybegynder
20. maj 2004 - 01:57 #7
tobiasj - Hvis du har læst om Big Drive Enabler, havde du næppe lagt det som svar.  :)
For det løser ikke en sk... andet end hvad der sker ved opdatering til SP3/4 i w2k eller SP1 i XP, eller hvis man selv vil undgå at rode i registreringsdatabasen (hvilket ikke er nødvendig med nævnte ServicePacks).

Da SP4 er installeret på spørgers system, kan fejlen ikke værre andre steder end ved BOS som kenp allerede har forklaret.
Avatar billede halifax Nybegynder
20. maj 2004 - 02:00 #8
Her er Microsofts artikel om 137GB limit i w2k. Ud over SP4 nævnes:
A computer with a 48-bit LBA-compatible Basic Input/Output System (BIOS) installed.
A computer with a hard disk that has a capacity of greater than 137 gigabytes (GB).
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;305098&Product=win2000
Avatar billede halifax Nybegynder
20. maj 2004 - 02:18 #9
Hent Everest Home Edition, freeware, som kan fortælle næsten alt om din pc. Under Lager -> ATA kan du se om 48-bit LBA er understøttet
http://www.lavalys.com/index.php?page=products_index
Avatar billede iggze_ Nybegynder
20. maj 2004 - 02:54 #10
halifax, programmet viser at 48 bit LBA er understøttet, men jeg kan stadig ikke se mere end ca. 127 GB..
Avatar billede halifax Nybegynder
20. maj 2004 - 13:14 #11
Det skyldes (mest sandsynligt) at disken er installeret (partitioneret og formateret) før SP4 blev installeret. Sådan må det i sagens natur være.  Går ud fra du kun har den samme disk, og at w2k er installeret på den.

Har du prøvet råd fra kenp om at på i Diskhåndtering og se om du kan lave en partition på den del, som ligger ud over de 137GB?
Administration -> Computeradministration -> Diskhåndtering.