Avatar billede humpfrey Nybegynder
16. maj 2004 - 08:07 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Hvilken font til skærm og hvilken til print ?

Hej Eksperter.
Hvor kan jeg læse om hvilke fonte der er lavet til hvad, skærm eller print. Jeg ved at fonten "verdana" er skrevet til skærmen, men hvad med alle de andre mange fonte ? hvem har udviklet de standardfonts de fleste bruger og til hvad?
Mvh Humpfrey
Avatar billede fangel Nybegynder
16. maj 2004 - 09:33 #1
alle Sans-Serif (Verdana, Lucidasans etc) skrifte er generelt gode til skærmen, da den er 'uden fødder' (og, synes jeg, ret stilren)
Sans-Serif kan også bruges til skrift, det gør jeg i hvert fald ;)

Morten
Avatar billede humpfrey Nybegynder
16. maj 2004 - 11:18 #2
ja men nogen må da have fundet ud af at der var forskel, og så "opfundet" f.eks verdana...
Avatar billede humpfrey Nybegynder
16. maj 2004 - 12:02 #4
men hvem er de fyre der står bag opfindelsen...
Avatar billede doggy82 Praktikant
16. maj 2004 - 14:38 #5
Avatar billede humpfrey Nybegynder
16. maj 2004 - 16:35 #6
doggy82-> det der står i det link er stort set der står i fangels allerførste kommentar, men der står intet om verdana's oprindelse. Alle ved at Henry Ford, lavede samlebåndet til at lave hans biler, og de fleste ved hvem der lavede elpæren, men når vi kommer ind i computerens tidsalder, så forsvinder navnene (lige bortset fra Bill at the gates, og Nicolas Wirth), og hvad var det der gjorde at de ændrede på de gamle typer til tryk ?
Avatar billede humpfrey Nybegynder
16. maj 2004 - 16:57 #8
ok sorry, den havde jeg nok overset, jeg synes at du skulle dele points med fangel, da i begge har leveret, ret relevante kommentarer, så kom lige med et svar begge to
Avatar billede fangel Nybegynder
16. maj 2004 - 17:01 #9
humpfrey -> naahhh, ikke alle navne forsvinder... et par stykker
Timm Berner-Lee (tjaa, 'opfandt' HTML)
Marc Anderseen (lavede den første grafiske browser (istand til at vise billeder)
Linus Torvald (does he need introduction?)
osv...

Men lige præcist dette er nok svært da det bare er en mængde forskere der har studeret hvornår det er lettest at læse skrifter på skærmen, og som mit første link skriver, så har computere kun 90-70% den opløsning som en fax har, så derfor bliver der nød til at være færre detaljer ('fødder') osv...

Morten
    'They only wan't you when your 17 - when your 21 your no fun' - Ladytron
Avatar billede fangel Nybegynder
16. maj 2004 - 17:02 #10
svaa'r
Avatar billede doggy82 Praktikant
16. maj 2004 - 17:11 #11
ok
Avatar billede humpfrey Nybegynder
16. maj 2004 - 17:17 #12
takker for hjælpen
Avatar billede exnatteravnen Nybegynder
02. juni 2004 - 19:42 #13
Hej Humpfrey ..smid lige et svar i denne tråd
http://www.eksperten.dk/spm/504625#rid4643380

så du får del i pointene som du har fortjent ;)

Med venlig hilsen Exnatteravnen