Avatar billede ultimo Nybegynder
09. maj 2004 - 09:08 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Det meneskelige Øre

Hej

Jeg er i gang med mit eksamensprojekt, som handler om lyd og det menneskelige øre. Så jeg ville håbe i ville hjælpe mig med at svare på nogle spørgsmål.

Hvad er de værste skader man kan blive udsat for både psykisk og fysik, ved at blive udsat for enten for meget eller for høj lyd?

Er der en bestemt frekvens som øret er specielt følsomt for? Eller har øret den samme følsomheden over for alle frekvenser?

Er der en psykologisk grund til at unge generelt hører høj musik?
Avatar billede ellebaek Nybegynder
09. maj 2004 - 09:41 #1
her er først lidt info om øret i sig selv.
http://www.mtf.dk/default.asp?action=page&id=oret

Som der står i starten vil selv den mindste ændring i systemet medføre forringet hørrelse.

Her står lidt om hvad øret kan opfange for nogle frekvenser:
http://www.diku.dk/hjemmesider/studerende/hallwyl/kompression/perceptuel.html

Der står også noget om kritiske frekvenser
Samt hvor godt øret er til at opfange forskellige frekvenser.

En lille artikel der fortæller om høreskader:
http://www.tekno.dk/subpage.php3?article=131&toppic=kategori6&language=dk

Som der står i den artikkel så vil for meget støj i længere tid forringe hørelsen.
Men sygdomme i øret kan også forårsage høretab.
Jeg har f.eks. selv nedsat hørelse på venstre øre efter jeg lå syg med mellemørebetændelse..

Håber du kan bruge nogle af disse oplysninger, og held og lykke med dit projekt..
Avatar billede ultimo Nybegynder
09. maj 2004 - 16:54 #2
hey.
tak for svarerne, jeg kan ihvertfald bruge det sidste link... De andre syntes jeg ikke rigtigt jeg kunne bruge... men tak afligevel...
Men er der ikke nogen der ved noget om mit sidste spørgsmål? :(
Avatar billede miss-g Seniormester
09. maj 2004 - 19:12 #3
Om at høre høj musik....

Tror at oplevelsen bliver større ved høj musik. Så kan man jo mærke bassen i kroppen.
Skruer selv nogle gange lidt højt op for fjernsynet - ikke fordi jeg hører dårligt, men fordi jeg så bedre kan koncentrere mig om hvad de siger (svært at forklare) *G*
Avatar billede miss-g Seniormester
09. maj 2004 - 19:16 #4
Faldt lige over dette link - andre typer høreskader end dem man lige kender:

http://www.musikeren.dk/artikler/vis.asp?intArtikelId=897
Avatar billede miss-g Seniormester
09. maj 2004 - 19:24 #5
Fint oversigt over hvor mange DB de forskellige ting omkring os udgiver...
http://www.rexton.dk/00_dk/50_Besser_Hoeren/53_gesundheit/53_gesundheit1.jsp
Avatar billede miss-g Seniormester
09. maj 2004 - 19:33 #6
Med hensyn til dit sidste spørgsmål - der tror jeg det er bedst simpelthen at spørge en psykolog *S*
Avatar billede ellebaek Nybegynder
09. maj 2004 - 20:26 #7
Mht. det sidste spørgsmål tror jeg ikke der umiddelbart er nogen psykologisk grund til at høre høj musik. Som Miss-g siger kan det være for at mærke bassen, eller bare for at genere de andre i toget om morgenen ;-)

Du spurgte til om der var nogen specielle frekvenser som øret var særligt følsomt overfor eller omvendt, så vil jeg da sige at det her link giver dig svar på det..
http://www.diku.dk/hjemmesider/studerende/hallwyl/kompression/perceptuel.html
Avatar billede ultimo Nybegynder
10. maj 2004 - 17:11 #8
150 til dig ellebaek og 50 til dig miss-g....
Håber ikke i bliver sure over fordelingen...