Avatar billede allison Nybegynder
08. maj 2004 - 08:45 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Digitalt Video

Hey all

Nu har jeg i den forgange uge, søgt en hel del på nogle digitale videokameraer, og jeg må sige jeg har lært en del. Jeg troede faktisk at det var lidt ligesom normale digitale still-kamera, som havde et kort...men jeg har lært at de kører på bånd, ligesom i gamle dage hehe.

Well jeg søger et kamera som kan optage i ordenlig kvalitet, men problemet er vel bare at de "kun" har 800.000 pixels, hvilket jo ikke er særlig meget i forhold til de fleste still-kameraer.

Desuden skal det kunne overfører mine optagelser til computer så filmene kan brændes som dvd / vcd.

Sony har en masse, og jeg mener en MASSE i prisenklassen 2000-4500 kr, det samme gør sig gældene ved JVC og Panasonic.
Er der nogen der har erfaringer med nogle specielle cams, i den prisklasse, som kan anbefale et cam mx pris er omkring de 4500,-
Avatar billede hoejrup Nybegynder
08. maj 2004 - 11:26 #1
Hvad mener du med "kun" har 800.000 pixels, der er ikke behov for mere
til tv optagelser. Den europæiske tv standard hedder PAL, og den har
opløsningen på 768 punkter x 576 linier. Hvis du vil have en bedre kvalitet,
så skal du købe videokamera med en 3CCD chip.

Du kan selvfølgelig godt købe videokameraer, der også kan tage still billeder.

Du kan købe et digitalkamera af en rimelig kvalitet fra ca. 8000kr. og opefter.

/per
Avatar billede allison Nybegynder
08. maj 2004 - 18:05 #2
ja, ville sådan set gerne have et video cam der kan tage alm. still, men 8000 og op.
Med 800.000 pixels er de fra JVC og Sony da til 3000 og op..
Avatar billede allison Nybegynder
08. maj 2004 - 18:21 #3
Og hvad med DVIn out, det fatter jeg ikke noget af...det er vel en del af det der Firewire ? eks: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=74838
kan jeg hive film ud af den, og smide det på pc´en, selvom mit gfx kort ikke har tv-in ?
Avatar billede allison Nybegynder
08. maj 2004 - 18:22 #4
Avatar billede hoejrup Nybegynder
09. maj 2004 - 08:58 #5
Avatar billede henninga Novice
09. maj 2004 - 20:08 #6
Du kan prøve at læse lidt på siden  http://www.abmedia.dk/video/
Der er noget omkring videokamera og hvad du skal kigge efter og hvad de forskellige dele hedder o.m.m. - på dansk.
HenningA
Avatar billede hamish321 Nybegynder
10. maj 2004 - 04:14 #7
Hej Allison.

Jeg har selv et Canon MV500i. Det har så vidt jeg husker 500.000 effektive pixels. Fotopusheren der solgte mig kameraet forklarede, at der kan være ganske stor forskel på det pixelantal kameraet oplyses at have, og så det antal det rent faktisk kan udnytte (de effektive pixels). Så vær opmærksom på det når du køber. F.s.v. angår film, så er mit, nu efterhånden bedagede (2 år), kamera kanon. Det optager perfekt, og resultatet, brændt som DVD, står knivskarpt uanset motivets bevægelse m.v. Det har en nem men omfattende brugermenu med et hav af muligheder. M.h.t. stillbilleder, så er det en anden sag. Langt de fleste DV kameraer, og kameraer i det hele taget, er jo netop lavet til at optage film. Ikke til at tage stillbilleder med. Levende film kræver langt færre pixels end still-billeder for at give et tilfredsstillende resultat. Derfor bliver resultatet af still-billeder, så længe vi taler om kameraer alm. mennesker har tåd til at betale, også middelmådige i bedste fald. I skrivende stund er prisen på DV kameraer raslet ned i forhold til da jeg købte mit (knapt 7000,- for 2 år siden), og det samme gælder f.s.v. angår kameraer til still-billeder (f.eks. Minolta Dimage Z1 der for nylig vandt en test i forbrugerstyrelsens blad "Tænk og Test" suverænt. Koster omkring kr. 3000,-) M.a.o. så ville jeg, når du nu har behovet, købe et af hvert. Det koster måske lidt mere, men du slipper for ærgrelsen over middelmådeige/dårlige still billeder fra et DV kamera.
Endelig vil jeg, som nogen ovenfor også er inde på, anbefale et FireWire kort til transporten mlm. kamera og PC. Og lad være med at kode signalet samtidig med du hiver det ind. Der findes masser af software der kan, men det giver tit store problemer at processoren ikke kan følge med, hvorfor signalet/filmen ender med at være grynet når du så prøver at se den. F.eks.: Dit kamera kører filmen frem, der derfra via kabel føres til pc. Det sker ved en hastighed der dikteres af kameraet. Hvis din processor, og dermed den software du bruger til omkodning, ikke kan følge med kameraets overførselshastighed, så skæres der automatisk i størrelsen (kvaliteten) på videostrømmen, hvorved din film ender med at blive i for lav opløsning og dermed dårlig kvalitet. Så det du bør gøre er, at hive filmen over i ukomprimeret form/Avi format. Sæt så dit program til at kode filmen mens den ligger på harddisken. Når kodningen er færdig kan du så evt. brænde den ned. På den måde sikrer du dig mod, at flaskehalse f.eks. mellem kamera/kodesoftware/disk eller mlm. disk/kodesoftware/ brænder forringer dit endelige resultat: Igen, hvis kodesoftwaren ikke kan følge med brænderens hastighed, så bliver resultatet (synligt) forringet.

Puh Ha. Langt og rodet, men jeg håber det giver mening.

Med venlig hilsen

Hamish.
Avatar billede allison Nybegynder
21. juni 2004 - 18:40 #8
ja der var ikke rigtig nogle svar....