Avatar billede oyderke Nybegynder
06. maj 2004 - 10:37 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

pæn tekst

Hej

jeg skal lave et logo som består af noget tekst.
Når jeg laver teksten på skærmen ser den fin ud, men når jeg printer det bliver det meget "hakket". Hvad kan jeg gøre for at afhjælpe dette?

PS: Det er ikke min printer der er dårlig, for når jeg printer den samme tekst fra work bliver det perfekt. Men det kan jeg ikke bruge til noget, for det skal være et billede, da det skal sendes til et trykkeri.

Mvh
oyderke
Avatar billede rosenberg Nybegynder
06. maj 2004 - 10:42 #1
Du skal sørge for at dit billede ligger i CMYK...
Avatar billede spe Nybegynder
06. maj 2004 - 10:44 #2
Hvilken dpi er dit billede i og præcis hvad har du gjort med teksten. Kan du eventuelt oploade din psd-fil så vi kan se hvordan det ser ud?
Avatar billede oyderke Nybegynder
06. maj 2004 - 10:50 #3
Jeg tror den er 300 dpi
jeg har lagt den på http://www.smp-group.dk/test.psd
Avatar billede oyderke Nybegynder
06. maj 2004 - 10:52 #4
den er lavet i en speciel skrifttype, skal jeg smide den op også?
Avatar billede spe Nybegynder
06. maj 2004 - 10:58 #5
Det copperplate du har brugt, ik!?
Den behøver du ikke lægge op, den har jeg.
Avatar billede cgleerup Nybegynder
06. maj 2004 - 11:01 #6
CMYK eller ej - billedet skal ikke blive hakket - slet ikke når det er sort tekst på hvid.. så vi skal arbejde i en helt anden retning.

For det første skal du vide at tekst fra photoshop (og andre billedebehandlingsprogrammer) bliver uskarp ved trykning sammenlignet med et vektorbaseret output fra eksempelvis in-design, pagemaker, Quark osv.

Når det er sagt så virker det noget underligt..

Prøv at printe ved hjælp af "print with preview" funktionen under "files" - vælg dint printer og sæt størrelsen til 100% - er den stadig hakket ?
Avatar billede oyderke Nybegynder
06. maj 2004 - 11:07 #7
ja det er stadig hakket
Avatar billede oyderke Nybegynder
06. maj 2004 - 11:07 #8
jo det er copperplate gothic bold
Avatar billede cgleerup Nybegynder
06. maj 2004 - 11:11 #9
hvor stort printer du ud ?
Avatar billede oyderke Nybegynder
06. maj 2004 - 11:13 #10
skrifttype 12
Avatar billede cgleerup Nybegynder
06. maj 2004 - 11:14 #11
ehh - ja, men printer du til 16 cm i bredden eller som a4 ?
Avatar billede rosenberg Nybegynder
06. maj 2004 - 11:15 #12
Prøv evt at vælge "none" i "anti-aliasing method"
Avatar billede oyderke Nybegynder
06. maj 2004 - 11:15 #13
a4 vil jeg tro
Avatar billede rosenberg Nybegynder
06. maj 2004 - 11:16 #14
Hvis du printer direkte fra Photoshop syntes jeg du skal prøve at lave en PDF og derefter printe ud Acrobat..
Avatar billede oyderke Nybegynder
06. maj 2004 - 11:16 #15
rosenberg: så bliver det mere hakket
Avatar billede cgleerup Nybegynder
06. maj 2004 - 11:16 #16
antialiseringen skulle ikke gerne spille ind... hvis du tegner en cirkel bagved teksten, bliver den så også hakket ?
Avatar billede oyderke Nybegynder
06. maj 2004 - 11:17 #17
rosenberg: det er ikke en mulighed da trykkeriet skal have det i jpg
Avatar billede rosenberg Nybegynder
06. maj 2004 - 11:19 #18
Skal trykkeriet have det i jpg ? De fleste vil gerne have det i eps.
Avatar billede cgleerup Nybegynder
06. maj 2004 - 11:20 #19
i jpg - det kan da ikke passe, så er de - undskyld mig - nogle amatører...
hvad siger de omkring opløsning ?
Avatar billede rosenberg Nybegynder
06. maj 2004 - 11:21 #20
Der er jo forskel på at printe fra din printe og så få det trykt... Prøv evt at sende billedet til trykkeriet og få dem til at lave et match print. Så kan i se om problemet også sker på deres printer (som regel en plodder)
Avatar billede oyderke Nybegynder
06. maj 2004 - 11:21 #21
de siger 300 dpi
Avatar billede spe Nybegynder
06. maj 2004 - 11:26 #22
Hmm har siddet med dit test billede hvor du har lagt teksten i 100 pt, nu læser jeg at du printer 12 pt. Så det vil sige at det ikke er det dokument du har problemer med du har oploadet?

Men uanset om jeg printer dit dokument med teksten 100 pt eller i 12 pt så bliver det knivskarpt på min egen billige printer.

Da, det lyder til at det ikke er det rigtige dokument du har oploadet er det ikke til at vide om problemet ligger et eller andet sted i dit faktiske dokument.

Printer du selv en psd-fil eller en jpg

Er du helt sikker på at trykkeriet vil have det i jpg? Dette er et komprimeringsformat der giver kvalitets tab og som ikke indeholder vektorbaseret ting som tekst. Det vil sige din tekst laves om til pixels. Kan dette være dit problem?
Avatar billede rosenberg Nybegynder
06. maj 2004 - 11:35 #23
Prøv evt at printe en .eps  ud.... ;)
Avatar billede rosenberg Nybegynder
06. maj 2004 - 11:36 #24
En andne ting er at jeg ligesom spe printer dit uploadede billede meget fint ud ;)
Avatar billede hoejrup Nybegynder
06. maj 2004 - 11:51 #25
Har du prøvet at geninstallere Photoshop eller kørt en repair i Win XP?

/per
Avatar billede rosenberg Nybegynder
06. maj 2004 - 12:04 #26
>hoejrup , Mon det er så galdt :)
Avatar billede rosenberg Nybegynder
06. maj 2004 - 12:04 #27
galt * ;)
Avatar billede oyderke Nybegynder
24. september 2004 - 23:14 #28
lukket