Avatar billede kometen79 Nybegynder
29. april 2004 - 21:07 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

sletning af linux

Hvordan sletter jeg linux på min computer. Jeg kører både windows og linux, men har fået en maskine kun til linux. Men hver gang jeg starter på kommer den med linux som default hvis jeg ikke når at vælge windows.
Avatar billede odysseus Nybegynder
29. april 2004 - 21:54 #1
Der er to ting at slette. For det første skal du slette seæve linux. Det gøres let fra windows ved at formattere de pågældende partitioner. Dit næste problem er, at lilo, grub eller en tredje boot manager ligger i din master boot record på din disk. Enten skal du lad den ligge og bare omskrive den til at starte win op (og ikke spørge dig først). Ellers skal du geninstallere windows' boothåndtering. Så skal du have fat i din win cd. der kan ikke ligge to boothåndteringer i MBR, så windows vil automatisk slette linux' boothåndtering.
Avatar billede kometen79 Nybegynder
29. april 2004 - 22:05 #2
betyder det at jeg skal formatere for at få det til at fungerer igen. Eller hvad skal jeg gøre med min windows disk? ;-)
Avatar billede odysseus Nybegynder
29. april 2004 - 22:22 #3
formatere hvad for at få hvad til at funge? du skal "afformatere" (slette) din linux partition for at komme af med det. Så kan du indlemme din frie hd-plads i din win-partition (brug evt 'partition magic') .

Hvis du mener din MBR, så skal du bare skrive oveni med windows boothåndtering.
Avatar billede odysseus Nybegynder
29. april 2004 - 22:23 #4
ved du, hvad en MBR er?
Avatar billede kometen79 Nybegynder
29. april 2004 - 22:24 #5
Nope
Avatar billede odysseus Nybegynder
29. april 2004 - 22:43 #6
ok. så kan du jo ikke bruge det til så meget. Jeg er ikke vildt stærk i dette, men jeg kan forklare dig det, så du kan finde ud af det. På en harddisk ligger en lille "partition" for sig selv allerførst. Du kan ikke partitionere den selv, og den bruges kun til at du kan fortælle din kerne, hvor den kan finde dine filsystemer. Her skal med andre ord ligge en boothåndtering.

Jeg mener desuden også, at partitionstabellen ligger i MBR - det er en tabel over, hvor de forskellige partitioner ligger rent fysisk på disken. Hvis du gerne vil vide mere om disse ting, kan jeg varmt anbefale linuxbog.dk - der er masser af sådanne ting, som også kan bruges i win-sammenhæng.
Avatar billede bhp59 Nybegynder
29. april 2004 - 23:26 #7
det med at formatte linux patision fra windows, kan man ikke for windows kan ikke se linux formatter patision
men før end du slet linux patision skal du havde mbr føret til windows standart
ellers kan du slet ikke komme ind på maskine
men kan også omstille den opstart til windows som defold
Avatar billede -cls- Nybegynder
30. april 2004 - 01:25 #8
Master Boot Record kan også genetableres som ren Windows boot med "fdisk /mbr" - se her for detaljer om anvendelsen af fdisk til dette formål: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=http://support.microsoft.com:80/support/kb/articles/Q69/0/13.ASP&NoWebContent=1

Det er nok en god ide at have en bootdisk ved hånden inden du begynder at lege med overskrivelse af MBR.
Avatar billede kometen79 Nybegynder
14. juli 2004 - 00:19 #9
har formateret skidtet...tak for hjælpen
Avatar billede kometen79 Nybegynder
14. juli 2004 - 00:19 #10
lukker