Avatar billede x3me-brain Nybegynder
29. april 2004 - 10:01 Der er 5 kommentarer

Kan/må jeg afbryde CHKDSK?

I mandags startede jeg min computer, hvorefter den startede CHKDSK. Det er nok også meget godt, men den gik i gang med at finde en masse filer. Den skriver "Recovering orphaned file <filnavn> <filnr> into directory file <dirnr>". For hver fil er der en linje, hvor den skriver 8.3 navnet, og en hvor den skriver det lange navn. Der er tale om en NTFS partition.

Der er ret så mange filer i det dir, hvor den finder filer, og med den nuværende hastighed vil det tage ca. 8 dage mere, men det ser ud til at det går langsommere og langsommere (mem leak?). Nu vil jeg gerne bruge den omtalte computer, så spørgsmålet er, om jeg kan slukke computeren, sætte harddisken over i en maskine, der bedre kan køre i døgndrift, starte chkdsk i et kommandovindue, og så forvente at få resten af filerne fundet?
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
29. april 2004 - 10:11 #1
Der skulle ikke være noget galt i at sætte harddisken i en anden pc og køre chkdsk der.
Men noget kunne tyde på en større fejl, siden den finder så mange filer med fejl, så hvis du har nogle vigtige data på den harddisk så prøv at få taget en backup af dem først.
Avatar billede x3me-brain Nybegynder
29. april 2004 - 10:23 #2
Det ser ud til at det er et bibliotek, der er røget. Der var 380000 filer i det bibliotek, så det er vel derfor den finder så mange filer.

Grunden til at jeg spørger er også for at få klarhed for om chkdsk holder en oversigt over filerne i RAM, som ikke kan genskabes hvis jeg afbryder den.
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
29. april 2004 - 10:39 #3
Så vidt jeg husker lægger den de fundne filer i en mappe, hvilket også kan læses af den besked du skriver: "Recovering orphaned file <filnavn> <filnr> into directory file <dirnr>".

Men filerne får vist et "tilfældigt" navn, så hvor brugbart det er efterfølgende ved jeg ikke rigtig.

Men nej, jeg tror ikke den gemmer noget i RAM, den flytter filerne med det samme.

Men min erfaring er at når først det er gået så galt, så skal man ikke have for store forhåbninger :-(
Avatar billede x3me-brain Nybegynder
29. april 2004 - 11:43 #4
Heldigvis ser det ud til at filerne beholder deres navn, så det er ikke der problemet bliver. Der er tale om en hel masse billeder, hvor jeg kan finde csv filer med CRC32 værdier til, så jeg vil kunne genskabe meget af strukturen på den måde. Problemet vil komme, hvis den fortsætter til de næste biblioteker. Men jeg tror jeg vil gøre forsøget, og lave mig en backup inden jeg fortsætter.
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
29. april 2004 - 11:55 #5
ok :-)