Avatar billede numsegarn Nybegynder
28. april 2004 - 21:20 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Køb af bærbar

Hej.

Jeg har tænkt mig at købe en bærbar computer.

Men skal man købe en 1.7 M processer (Noget med den bruger mindre strøm)

eller skal man købe en 3.0 ghz pentium 4 none mobile??

Har overvejet denne her computer:

Standard komponenter:  Intel® Pentium® 4 teknologi med HyperThreading
Indeholder Microsoft® Windows® XP Operativsystem
15.4" Widescreen LCD displays med UltraSharp™ teknologi
Intel® 865PE chipset, understøtter Dual Channel RAM
800 MHz Processor Front Side Bus
ATI® Mobility™ Radeon™ 9700 64MB, AGP 8x
Internt 56K V.92 modem
Integreret 10/100 Ethernet LAN
1 Type I eller Type II PC Card slot
I/O: VGA, DVI-I, S-video out, 4x USB 2.0, IEEE 1394 Firewire, IrDa v.1.1, RJ-11, RJ-45
Modulært optisk drev: DVD-ROM, CD-RW/DVD Combo eller DVD+RW
Integreret DualPoint - TouchPad & PointStick
Indbyggede kvalitetshøjttalere med subwoofer
'Smart' Lithium-ion batteri 96Whr (12 celler) med ExpressCharge™ teknologi
Norton Internet Security 2004 (AntiVirus, Firewall, Privacy) - 90-dages prøveversion

Operativsystem:  Microsoft® Windows® XP Home

Online specialtilbud:  Jeg køber online og sparer 1000,-

Service & Complete Care:  1 års afhentningsservice. Standard for denne model (-DKK - 3.281 kr)

Processor:  Intel® Pentium® 4 3.00GHz 800MHz FSB med HT teknologi og 512 KB L2 Cache (+ DKK 375 kr)

Skærm:  15.4" UltraSharp™ WXGA (1280x800)

RAM:  512MB 400MHz DDR RAM (2x256) - Anbefalet af Dell (+ DKK 738 kr)

Grafikkort:  ATI® Mobility™ RADEON™ 9700 128MB, 8x AGP (+ DKK 625 kr)

Harddisk:  Specialtilbud: 40GB Ultra DMA/ATA 100

Optisk enhed:  8x DVD / 24x CD-RW COMBO, modulær, med decodersoftware

Modem og netværkskort:  Internal combo 56k modem / 10/100 netværkskort

Nogen der har noget andet at anbefale?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
28. april 2004 - 21:22 #1
Har du overvejet den der var i ALDI?
Der kunne jo bare knokles noget mere RAM i.
Avatar billede espersen Novice
28. april 2004 - 21:23 #2
Gå ikke efter en P4 med 2,8 eller 3,0 Ghz. - slet ikke Celeron ... Gå efter Centrino platformen med strømbesparende CPU'ere - dette giver mindre varmeudvikling og deraf mindre behov for en larmende blæser ! (hvilket igen sparer på strømmen)

Se denne omfattende artikel om valg af bærbar samt vigtige komponenter !
http://www.eksperten.dk/artikler/133

Du bør overveje Asus M6800N-modellen hvis du vil spille på den og bruge den til DVD og grafisk arbejde og andre krævende programmer (systemkravene stiger jo konstant!).
Den er med 15" skærm vejer blot 2,7 kg

Den har det nyeste grafikkort til bærbare : et Radeon 9600 pro + det er en Centrino maskine. Dens VGA-ram er dedikerede ram - dvs. den skal ikke dele ram med resten af konfigurationen (modsat shared ram som de fleste andre - dog ikke de 2 du har fundet!)

Dette gør den bl.a. god til at afspille DVD-film og også på længere sigt fortsat spil og større programmer!

M6800N har ligesom de 2 du har fundet 512 MB ram som desuden er 333 mhz (max 2 GB ram ialt)- mod de mere normale 266 mhz på FSB'en

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=65017 (den lille med 40 mb HDD og 256 mb ram)
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=65019 (med 60 GB HDD og 512 MB ram)
Avatar billede espersen Novice
28. april 2004 - 21:32 #3
men den du har fundet har også med ret gode spec's ! Og Dell er da et OK produkt - hvad koster den iøvrigt med ovenstående konfiguration?

Synes det vil være meget synd at tage den 3.0 istedet for en 1.7 M - efter at have fået en Centrino - vil jeg ikke tilbage til det gamle - de er jo næsten ikke mere bærbare end til næste stikkontakt (lidt overdrevent - men....)
Avatar billede numsegarn Nybegynder
28. april 2004 - 21:36 #4
Den i ALDI er udsolgt.

epspersen den overstående computer er kun 1 computer! Bare Dells måde at sætte det hele op på! (14.656 kr)

Kan bare ikke helt forstå hvordan en 1.7 M med SDRAM vil kunne arbejde lige så hurtigt som en 3.0 ghz med DDRAM. ?

Kan det lade sig gøre at sætte en bærbar til cigaret stik? For meningen er at kunne se DVD f.eks. i bilen, men også at kunne let og hurtigt tage den med til en kammerat, og op på skolen.
Avatar billede espersen Novice
28. april 2004 - 21:48 #5
Ram er SD DDR-ram / PC333 (begge to - både Asus og Dell)

Mht. CPU : så er de ikke 100% sammenlignelige - da det er en anden arkitektur de er bygget op om. - Den HP Centrino jeg har med 1.4 ghz yder absolut på højde med min overclockede stationære (barton2500+ @ 1990) - hvis ikke den yder mere. Den underholdt mig lige ned en DVD + ca. 2 timers arbejde den anden dag - uden at skulle lades op - så det var lige omkring 4-5 timers arbejde ;o)

Den støj som en alm. processor vil give pga. at den vil blive varm af at blive brugt finder jeg totalt udelidelig, hvis man sidder og skriver i Word, ser film osv.
Avatar billede numsegarn Nybegynder
28. april 2004 - 21:54 #6
Hvis jeg køber: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=65019 så mener du jeg bliver en glad mand :) Og vil være lykkelig over at jeg ikke købte en hurtig 3.0 ghz. Og den vil kunne køre krævende programmer og krævende spil ?
Avatar billede espersen Novice
28. april 2004 - 23:03 #7
Du kan også få den i WideScreen : http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=85517 - kan også købes hos m-e.dk ved Århus.

Ja, du vil være en lykkelig mand med en 1.7 M - processor - Jeg ville selv vælge Asus frem for Dell - men det er begge 2 fine maskiner!
Avatar billede espersen Novice
28. april 2004 - 23:04 #8
mht. spil så er laptops jo ikke optimale (bl.a. pga. skærmen - men de 2 maskiner vi her har kig på vil kunne levere en glidende spil-oplevelse pga, det kraftige grafikkort med dedikerede ram.
Avatar billede doublejoble Praktikant
30. april 2004 - 00:45 #9
numsegarn, jeg har den asus maskine espersen omtaler med 60 gb hd og 512 mb ram og jeg er stjerneglad for den. Den er meget lydløs og fed at arbejde og se dvd film på.
Jeg kender ikke de andre maskiner du omtaler, men jeg kan godt anbefale asus maskinen.
Avatar billede doublejoble Praktikant
30. april 2004 - 00:46 #10
ps jeg ville til enhver tid gå efter en centrino maskine.
Avatar billede espersen Novice
06. maj 2004 - 17:40 #11
hvad siger du til det numsegarn?  ;o)
Avatar billede numsegarn Nybegynder
06. maj 2004 - 19:32 #12
Jeg tænker og sammenligner og kigger på priser :P I får svar lige så snart jeg har købt en (og du får point espersen :))
Avatar billede espersen Novice
06. maj 2004 - 21:37 #13
ja, det er en større overvejelse - og hastvært er lastværk ;o|
bare spørg hvis der dukker andet op ;o)
Avatar billede espersen Novice
05. oktober 2004 - 17:03 #14
hvordan går det ?