Avatar billede argion Nybegynder
30. september 1999 - 11:57 Der er 5 kommentarer

VNC fra windows til linux (startx skal virke!!!)

Hej, jeg administerer en lille hjemmesidelinuxserver på HTX i hjørring. Jeg har installeret VNC, for at kunne køre den grafiske brugerflade, fra andre computere.
Jeg ønsker at bruge startx, men denne vil ikke starte op, når jeg definerer den i "xstartup". Denne står som standart til brugerfladen twm, som jeg dog ikke finder brugbar.
Når jeg skifter twm ud med startx, starter den kun et terminalvindue.
(Hvis jeg forsøger at starte startx fra terminalen, svarer den "Server is already active for display 0 [...]")

Hvad kan jeg gøre for at få startx til at virke via cgi fra andre computere?
Avatar billede svindler Nybegynder
30. september 1999 - 13:51 #1
Jeg starter vncserver'en ved at skrive "vncserver" fra en almindelig brugers prompt.
Er det ikke lidt risikabelt at starte det via en web-server?

"startx" starter normalt en X-server op på konsollen.
Hvis jeg forstår dig rigtigt, har du en idé om, at startx er en window-manager. Det er ikke tilfældet.
Hvis du leder efter den windows-manager, der ligner Windows95, skal du installere fvwm2.
Hvis du bruger RedHat kan du skrive noget a la:
"rpm -i /mnt/cdrom/i386/RedHat/RPMS/fvwm2*"

Sig til, hvis jeg har misforstået noget.
Avatar billede argion Nybegynder
30. september 1999 - 21:05 #2
Jeg er ikke så meget inde i linux, men jeg arbejder på det.

Det jeg ønsker at opnå er at starte en grafisk brugerflade (Den som jeg starter ved at skrive startx når jeg sidder ved maskinen). Denne brugerflade vil jeg gerne kunne se i VNC's cgi version.

Argion

PS. Jeg logger ind som superbruger. Er det risikabelt ???
Avatar billede svindler Nybegynder
04. oktober 1999 - 10:20 #3
Når du siger cgi version, mener du så den, du starter ved at skrive f.eks
http://vnc.domain.dk:5801/ ?
Den bruger som udgangspunkt brugerens sædvanlige opsætning, og ligner altså det du får, når du skriver startx på konsollen.
Det er selvfølgelig mere risikabelt at være logget på som superbruger. Det er ikke mit indtryk, at VNC er kodet med sikkerhed som højeste prioritet.
Jeg starter vnc som almindelig bruger og su'er hver gang jeg skal foretage mig noget "farligt". Dette minimerer risikoen.
Jeg ville ikke tillade vnc at være tilgængelig over internettet, hvis det er det, du har tænkt dig.
Hvis du har behov for at administrere maskinen hjemmefra, vil jeg foreslå, at du kigger på en vpn-løsning til at stå for sikkerheden. Led efter IPSec på nettet, f.eks http://www.xs4all.nl/~freeswan/
Avatar billede lrj Nybegynder
11. oktober 1999 - 15:54 #4
Well, virker det? Vil da gerne høre om det...
Avatar billede svindler Nybegynder
11. oktober 1999 - 16:00 #5
Virker det nu, og har du flere spørgsmål?