Avatar billede silickon Nybegynder
25. april 2004 - 21:34 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Lave noget specielt på en server.

Hej.

Jeg ved ikke rigtigt hvor jeg skulle skrive dette spørgsmål, så det blev fri debat.

Hvordan laver sådan her: http://flaf.1go.dk/
Altså så alt man uploader kommer ind på serveren som et link.. så man ikke behøves lave en index-side med links?
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. april 2004 - 21:36 #1
Vel bare ved at undgå at lave en index.html el. lign....
Avatar billede silickon Nybegynder
25. april 2004 - 21:51 #2
Nej, så kommer dette:

Forbidden
You don't have permission to access /billeder/ on this server.
Avatar billede -cls- Nybegynder
25. april 2004 - 22:00 #3
Din server skal konfigureres til at danne indekssider, hvis ikke index.html (+ andre default sider er representeret). Alternativt kan du skrive et script, som kan lave indekssiden for dig.
Avatar billede silickon Nybegynder
25. april 2004 - 22:07 #4
Og hvordan gør jeg det?
Har jo ikke min egen server... er hostet ved B-one
Avatar billede -cls- Nybegynder
25. april 2004 - 22:19 #5
Du kan prøve med flg. script - nok lidt af det du har brug for...
Avatar billede -cls- Nybegynder
25. april 2004 - 22:19 #6
<?php
echo "<html><head><title>INDEX OF ".dirname($_SERVER["PHP_SELF"])."</title></head><body>";
echo "<h1>INDEX OF ".dirname($_SERVER["PHP_SELF"])."</h1>";
$dir = $_SERVER["DOCUMENT_ROOT"].dirname($_SERVER["PHP_SELF"]);

$handle = opendir($dir);
$file = readdir($handle);
while($file) {
    if(is_file($file)) {
        echo "Filename: <a href=\"$file\">$file</a><br>Filesize: ".round(filesize($file)/1024,1)." kb<br>";
        $file = readdir($handle);
        if($file) echo "<br clear=\"all\"><hr>";
    } else $file = readdir($handle);

}

closedir($handle);

?></body></html>
Avatar billede -cls- Nybegynder
25. april 2004 - 22:20 #7
lig det i en fil, som du kalder index.php, og så skulle den gøre arbejdet...
Avatar billede silickon Nybegynder
25. april 2004 - 22:41 #8
http://www.silickon.dk/gfx/

Det ser faktisk meget rigtigt ud, men den kan ikke åben billederne, og den viser ikke mapperne. (f.eks. silickon.dk/gfx/portfolio/
Avatar billede -cls- Nybegynder
25. april 2004 - 22:54 #9
prøv så den her - jeg kan ikke umiddelbart se, hvorfor den ikke laver korrekte links - har prøvet at udskifte \" med '. Viser nu også dirs.

<?php
echo "<html><head><title>INDEX OF ".dirname($_SERVER["PHP_SELF"])."</title></head><body>";
echo "<h1>INDEX OF ".dirname($_SERVER["PHP_SELF"])."</h1>";
$dir = $_SERVER["DOCUMENT_ROOT"].dirname($_SERVER["PHP_SELF"]);

$handle = opendir($dir);
$file = readdir($handle);
while($file) {
    if(is_file($file)) {
        echo "Filename: <a href='$file'>$file</a><br>Filesize: ".round(filesize($file)/1024,1)." kb\r\n";
    } else {
        echo "Directory: <a href='$file'>$file</a>\r\n";
    }

    $file = readdir($handle);
    if($file) echo "<br clear=\"all\"><hr noshade size='1'>\r\n";
}

closedir($handle);

?></body></html>
Avatar billede silickon Nybegynder
25. april 2004 - 23:06 #10
Det begynder at se fed ud :)
http://www.silickon.dk/gfx/

Men.... mapperne er ikke korrekte. I min /gfx/ er der 3 undermapper, de vises stadig ikke.
Avatar billede -cls- Nybegynder
25. april 2004 - 23:17 #11
Umiddelbart virker scriptet efter hensigten, da den viser både . og .., men dine undermapper vises måske ikke pga. at de er oprettet med de forkerte rettigheder. Det kan løses ved at lave CHMOD på bibliotekerne - jeg er ikke så ferm til dette, men har du adgang til at administrere filerne i et webinterface, kan du måske få lov til at sætte rettighederne her - du skal give læserettigheder til bibliotekerne - så virker det, tror jeg nok.... Det kan også gøres i WS_FTP ved at højreklikke på bibliotekerne og vælge CHMOD.

Scriptet virker i hvert fald korrekt på min egen webserver med visning af biblioteker.
Avatar billede silickon Nybegynder
25. april 2004 - 23:40 #12
Okay, det må jeg prøve at ligge og rode med :)

Mange tak for hjælpen. Læg et svar :)
Avatar billede -cls- Nybegynder
25. april 2004 - 23:53 #13
Det var så lidt - håber, at du finder ud af det. Hvis du har brug for mere hjælp, så spørg i en af kategorierne Internet -> Webservere -> Apache eller Programmering -> Script -> PHP. B-one kører med Apache-webserver, som understøtter PHP m.m. (se evt. http://www.b-one.net/static/infoboks.jsp?id=08 samt http://uptime.netcraft.com/up/graph/?host=silickon.dk for mere information)